Fraud Blocker Concern Controller | Gemeente Dalfsen | Freelance Opdracht

Concern Controller

Logo van de gemeente Dalfsen met de naam in blauwe en groene tekst en een reeks groen-blauwe bladachtige vormen diagonaal gerangschikt.

Aanvraagnummer: 7484
Organisatie: Gemeente Dalfsen
Locatie: Dalfsen
Uren per week: 24- 32 uur
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 1 September 2025
Regio: Overijssel
Startdatum: 01-04-2025
Optie tot verlenging: 3 maal 3 maand(en)
Sluitingsdatum: 10-03-2025 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Let op! “Omdat de inhoud van deze opdracht een verhoogd risico met zich meebrengt voor de arbeidsrelatie/verhouding van de Opdrachtgever naar een zzp’er toe (indicatie: schijnzelfstandigheid/arbeidsovereenkomst), is het niet mogelijk om deze opdracht als zzp’er uit te voeren. Zzp’ers hebben wel de mogelijkheid te kunnen reageren op de opdracht, maar wanneer de opdracht aan een zzp’er gegund wordt, dient hij/zij in dienst (Payroll/Detachering/Uitzendbureau) te gaan om de opdracht uit te kunnen voeren. De inschrijver dient hier bij de gehele inschrijving rekening mee te houden. Dat betekent dat de inschrijver bij zijn/haar reactie in het ‘opmerkingen’ veld expliciet moet benoemen via welke partij hij/zij de opdracht gaat vervullen. Of dat de inschrijving al direct via deze partij gedaan wordt.”

Functie
Als Concerncontroller krijg jij er energie van om de organisatie te helpen om verder in control te komen. Als Concerncontroller lever jij je een cruciale bijdrage om gemeente Dalfsen daarbij te helpen. Binnen de organisatie zijn én worden er volop stappen gezet, bijvoorbeeld op het gebied van Procesmanagement (AO/IB), risicomanagement (recentelijk: nieuwe Nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen) en de optimalisatie van de P&C cyclus. Als Concerncontroller speel je een belangrijke rol in het bestendigen van deze stappen om als organisatie verder in control te komen. Jij gaat de Visie op Control actualiseren aan de hand van deze nieuwe uitgangspunten en vorm geven in de organisatie.  

Als Concerncontroller val je rechtstreeks onder de gemeentesecretaris/algemeen directeur. De andere collega’s van Concerntrol (o.a. VIC, CISO en PO) vallen binnen het bredere team Programma, Strategie en Control. Voor de onafhankelijkheid van hun rollen vallen ze inhoudelijk onder de verantwoordelijkheid van de Concerncontroller of gemeentesecretaris/algemeen directeur. De teamleider Programma, Strategie & Control is verantwoordelijk voor de PIOFACH-taken. Ook werk je nauw samen met team Financiën en de andere domeinen en teams binnen de organisatie.

Organisatie
De Gemeente Dalfsen, gelegen aan de oevers van de Overijsselse Vecht, is een plattelandsgemeente met ongeveer 30.000 inwoners. Met de grootste kernen Dalfsen, Nieuwleusen, Lemelerveld, Oudleusen en Hoonhorst, beslaat de gemeente een uitgestrekt buitengebied en is het een actieve deelnemer binnen de Regio Zwolle. Daarnaast is Dalfsen lid van de P10, het samenwerkingsverband van grote plattelandsgemeenten, en van de Talentenregio.

Dalfsen staat bekend als een veelzijdige gemeente met een uitstekende leefomgeving. In 2023 heeft het CBS vastgesteld dat de inwoners van Dalfsen de gelukkigste van Nederland zijn, iets waar wij enorm trots op zijn. De gemeente hecht veel waarde aan duurzaamheid en een goede woon-, werk- en leefomgeving. Samenwerken is de kracht van onze organisatie.

Bij de gemeente Dalfsen werken circa 300 betrokken en bevlogen medewerkers die dagelijks bijdragen aan het welzijn van onze inwoners. Onze organisatie voegt waarde toe door effectieve samenwerking, zowel intern als extern, met oog voor de veranderende samenleving. Werken bij Dalfsen betekent deel uitmaken van een hecht team dat samen voor elkaar klaar staat.

Opdracht
- Onderzoek naar doelmatigheid en doeltreffendheid, 213a gemeentewet;
- Advisering en ondersteuning bij bezuinigingsopdracht “begroting in balans”;
- Eventueel ondersteunende rol bij de analyse uitkomsten zero bases begroten;
- Optimalisatie P&C cyclus (mede afhankelijk van vervolgstappen de komende periode;
- Aanspreekpunt accountant ivm jaarrekening en interim controles, Rekenkamer en het Interbestuurlijk Toezicht (IBT) door de provincie Overijssel;
- Toetsende en adviserende rol bij de Perspectiefnota, begroting en Jaarstukken en de bestuursvoorstellen;
- In samen werking met de griffie aanbesteden van de nieuwe accountantsdienst;
- Uitwerken Visie op (Concern)control;
- Regie en uitvoering taken op het gebied van risicomanagement en weerstandsvermogen;
- Ambtelijk opdrachtgever voor de Verbijzonderde interne controle naar rechtmatigheid en procesverbetering;
- Advisering personeels- en salarisbegroting (opzet beheer);
- Rechtmatigheid inkoop, zie aanbevelingen uit diverse rapporten VIC en accountant;
- Meer control op GREX in de organisatie (wij steunen nu op derden, gaf de accountant ook aan).

Vereisten
1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in een economische of financiële richting;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als concerncontroller bij een (semi)overheidsorganisatie;

Gunningscriteria
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als concern controller bij een gemeente (40 punten);
4. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met P&C producten (rechtmatigheidscontrole, opstellen jaarrekeningen, etc.) (benoem dit expliciet in het cv) (30 punten);
5. Aantoonbare werkervaring met BBV (benoem dit expliciet in het cv) (15 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met risicomanagement (benoem dit expliciet in het cv) (15 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
- Je hebt uitstekende analytische vaardigheden;
- Je bent rolvast, kritisch en beschikt over een natuurlijke overtuigingskracht;
- Je bent samenwerkingsgericht, zonder daarbij je onafhankelijkheid te verliezen;
- Je bent politiek-bestuurlijk sensitief en resultaatgericht;
- Je kunt goed schakelen tussen de verschillende niveaus en de verscheidenheid van rollen waarin je als concerncontroller acteert. Je hebt goede communicatieve vaardigheden.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg te bepalen

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 13 maart 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 12 maart 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 10 maart 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.