Concerncontroller

Logo van Vervoerregio Amsterdam, met een gestileerde roze "V" met een golfvormontwerp, gevolgd door verticale lijnen en zwarte tekst.

Aanvraagnummer: 1161
Organisatie: Vervoerregio Amsterdam
Locatie: Amsterdam
Uren per week: 32 tot 36 per week
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: tot 31 december 2024
Regio: Noord-Holland
Startdatum: Zo snel mogelijk
Optie tot verlenging: 2 maal 6 maand(en)
Sluitingsdatum: 08-05-2024 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten.


Deel deze opdracht


Organisatie

De Vervoerregio is een samenwerkingsverband van 14 gemeenten. Het verbinden van verschillende partijen en belangen is onze kracht. We werken aan innovatieve en uitdagende projecten op het gebied van mobiliteit. Werken bij de Vervoerregio betekent hét verschil kunnen maken in de OV-keten in de Amsterdamse regio. Bij alles dat we doen, leveren wij een essentiële bijdrage en geven we richting aan het verbeteren van mobiliteit, de bereikbaarheid en leefbaarheid in de regio Amsterdam.

Opdracht

De concerncontroller van de Vervoerregio werkt systematisch aan de ontwikkeling van de interne beheersing. Dit is een opdracht van het dagelijks bestuur, dat in december 2020 heeft besloten over 2021 een ‘rechtmatigheidsverklaring’ te willen afgeven en over 2024 een ‘in control statement’. Het dagelijks bestuur heeft reeds bij de jaarstukken 2021 en 2022 een rechtmatigheidsverklaring afgegeven. Dit hebben we voor elkaar gekregen door een goede interne beheersing. De Vervoerregio gebruikt het 3-lijnenmodel. De 1 e lijn zijn de leidinggevenden, de 2 e lijn is de ondersteuning door controllers, en de 3 e lijn heeft een toetsende functie, dat zijn de concerncontroller en de VIC-medewerker. De concerncontroller is verantwoordelijk voor de ontwikkeling naar een hoger volwassenheidsniveau van de interne beheersing. Hiervoor gebruiken we het management control systeem Key2Control. Dit systeem bevat ‘normenkaders’ waarin de verschillende processen worden geëvalueerd, een risicomodule en een auditmodule, waarin de werkplannen en bevindingen van de VIC sinds 2022 systematisch zijn vastgelegd. Voor de uitvoering van de werkzaamheden voor de interne beheersing wordt gedaan steunen we op functionarissen in de 1 e en de 2 e lijn. In de 3 e lijn huren we 8 maanden per jaar een competente VIC-medewerkers in en ondersteunt Goud & Partners (geassocieerd met Key2Control) onder meer bij de ontwikkeling van normenkaders, het uitwerken van het auditplan in de auditmodule van Key2Control, het uitvoeren van een data-analyse en het rapporteren daarover, het in concept opstellen van de eindrapportage VIC en het ondersteunen bij de verdere ontwikkeling van de interne beheersing.

Wij verwachten van de interim concerncontroller dat hij of zij de ingezette ontwikkeling van de interne beheersing begeleidt en doorzet. Hj of zij brengt het gebruik van het management control systeem Key2Control weer naar een hoger plan. De accenten in 2024 zijn de frauderisicoanalyse, het begeleiden van metingen aan de hand van ‘normenkaders’ in Key2Control, het uitvoeren van de interimcontrole (VIC), en het begeleiden van afdelingen bij het opstellen van richtlijnen, zoals een procedure en standaardaanpak voor het beheer en gebruik van een spendanalyse en een richtlijn prestatielevering. Voorts coördineert de concerncontroller de totstandkoming van de risicotabel in de begroting en jaarrekening, samen met directieleden en managers, en bereidt hij of zij de driemaandelijkse overleggen voor van het organisatie-overstijgend risicomanagement comité met GVB en gemeente Amsterdam.

In lijn met de ingezette koers op het gebied van interne beheersing ligt de nadruk voor 2024 op de volgende punten:

  1. Het verder professionaliseren van de governance van de interne beheersing waarbij beheertaken worden toegekend aan ‘eigenaren’ in de 1 e
  2. Het uitvoeren van een eerste frauderisicoanalyse volgens de daarvoor opgestelde richtlijn.
  3. De voorbereiding treffen voor het afgeven van een ‘in control statement’ over 2024 door de directie aan het dagelijks bestuur.

De concerncontroller heeft de volgende taken:

Advisering beleid

  1. advisering van het dagelijks bestuur en de directie over relevante bestuurlijke beleids- en uitvoeringsvoornemens vanuit het perspectief van het vroegtijdig signaleren van risico’s in de (voorgenomen) uitvoering van beleid of bedrijfsvoering.
  2. gevraagd en ongevraagd adviseren van de directie, het managementteam en medewerkers over de ontwikkeling, implementatie en toepassing van kaders en richtlijnen, waaronder ook het gebruik van modellen, standaards en instrumenten, inzake de bedrijfsvoering, alsmede op het terrein van beleidscontrol.
  3. het adviseren van bestuur en directie over de naleving van kaders en richtlijnen en de kwaliteit van de in het kader van de begroting, jaarrekening en periodieke rapportages overgelegde informatie.
  4. gevraagd en ongevraagd adviseren van de directie over het toezien op de doelmatigheid, doeltreffendheid, kwaliteit en rechtmatigheid van beleid en de bedrijfsprocessen waaronder de toepassing van control-instrumenten zoals audits, risicoanalyses, beleidsevaluaties, e.d.

Advisering bedrijfsvoering

  1. het ondersteunen van de directie en het managementteam bij het realiseren van de door het bestuur geformuleerde doelstellingen (beleidsstrategie) en het vorm geven aan beleidscoördinatie.
  2. advisering over risicovolle, complexe en strategische beleids- en bedrijfsvoeringsdossiers.
  3. het verbeteren en doorontwikkelen van de planning- en controlcyclus en documenten uit de planning- en controlcyclus en het geven van voorstellen ter verbetering daarvan.
  4. het ontwikkelen van prestatie-indicatoren op basis waarvan resultaten en effecten van programma’s, producten en diensten meetbaar zijn.

Audit

  1. het uitvoeren, bewaken en (doen) opvolgen van de aanbevelingen uit audits, controles door de accountant, interne controlewerkzaamheden en doelmatigheid- en rechtmatigheidsonderzoeken.
  2. analyses en onderzoeken op financieel, bedrijfseconomisch en bedrijfskundig terrein initiëren, begeleiden en verrichten op verzoek van het dagelijks bestuur of de directie.
  3. het (laten) verrichten van onderzoeken naar de doeltreffendheid, doelmatigheid en kwaliteit van de organisatie, primaire processen, bedrijfsprocessen of delen daarvan.
  4. het toetsen van directie- en bestuursvoorstellen op juridische, financiële en beleidsmatige aspecten en op de kwaliteit van deze stukken in zijn algemeenheid.
  5. het toetsen van de kwaliteit en het voorspellend vermogen van documenten uit de planning- en controlcyclus.

Toezicht

  1. het toezicht op de administratieve organisatie en de werking van de interne controle.
  2. het erop toezien dat risico’s en beheersmaatregelen periodiek worden geactualiseerd, het opstellen van een rapportage over de omvang van de risico’s en de kwaliteit van de getroffen beheersmaatregelen en het waar nodig doen van verbetervoorstellen.
  3. het toezicht op de control op de risicovolle projecten door middel van toetsing van de financiële rapportages, de krediet- en exploitatiebijstellingen en het periodiek onderzoeken van het verloop van een bepaald project of projectonderdeel.

Vereisten / knock-outcriteria


1. Een afgeronde opleiding op minimaal wo master niveau in de richting van accountancy, economie en of bedrijfskunde;
2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als concern controller;
3. Aantoonbare werkervaring met key2control;

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)

4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als controller bij een gemeente (30 punten);
5. Aantoonbare werkervaring als auditor bij een accountantskantoor (10 punten)
6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met interne audits, advisering op intern beleid en bedrijfsvoering(30 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met het opzetten van een normenkader van Key2control (20 punten);
8. Afgeronde opleiding tot register accountant (RA) (10 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Functieschaal

Deze opdracht is ingedeeld in functieschaal 14. Het uurtarief is maximaal € 137,50 excl. BTW.

Benodigd aantal professionals

1.

CV-eisen

Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

Inmiddels werken veel medewerkers een flink deel van hun tijd op kantoor. Het is wenselijk dat de VIC-medewerker gemiddeld minimaal 3 dagen per week fysiek aanwezig is bij de Vervoerregio. De opdracht wordt bij voorkeur vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do. Op vrijdag werkt het overgrote deel van de medewerkers vanuit huis.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 14 mei 2024. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 13 mei 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever heeft er voor gekozen om Flextender als broker in te zetten. Na gunning verzorgt Flextender derhalve de contractafhandeling, urenregistratie en facturatie. Dit betekent dat u een overeenkomst afsluit met Flextender. De overeenkomsten zijn als model bijgevoegd in het reactieformulier (Model 4 in geval u een ZZP’er bent, Model 5 in geval u een Toeleverancier bent die een zzp’er aanbiedt en Model 6 in het geval u een Toeleverancier bent de Tijdelijke medewerker detacheert). U zal in casu factureren aan Flextender middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. Door in te schrijven gaat u ermee akkoord middels deze constructie de opdracht uit te voeren.
  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.