Fraud Blocker Consulent Loket Toeslagenaffaire - Freelance Opdrachten

Consulent Loket Toeslagenaffaire

Logo van gemeente zoetermeer met een gestileerd blauw boompictogram boven de tekst "gemeente zoetermeer" in grijs.

Aanvraagnummer: 3260
Organisatie: Gemeente Zoetermeer
Locatie: Zoetermeer
Uren per week: 32 tot 36 per week
Tarief: Geen maximum
Regio: Zuid-Holland
Startdatum: Zo snel mogelijk
Optie tot verlenging: 2 maal 9 maand(en)
Sluitingsdatum: 19-08-2024 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Organisatie en afdeling

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de missie waar wij voor gaan!

Voor de gedupeerden van de toeslagenaffaire hebben wij een speciaal team opgericht bestaande uit interne en externe medewerkers van de gemeente. De kandidaten worden met name aan dit team toegevoegd. Hiërarchisch valt dit team onder de projectleider Toeslagenaffaire tevens de teamleider schuldhulpverlening (Peter Benard) en de projectcoördinator toeslagenaffaire, Wouter Urbanus. Wij zoeken in verband met in eerste instantie een zwangerschap van één van de consulenten, maar ook een mogelijke wachtlijst en naar verwachting een toename van gedupeerden (Kindregeling en ex-partnerregeling) een consulent



Opdracht


Door de Toeslagenaffaire gedupeerde ouders en kinderen hebben, naar verhouding vaker dan andere inwoners van Zoetermeer, wantrouwen tegenover lokale en landelijke overheidsinstanties en de Belastingdienst in het bijzonder. Ook hebben zij in veel gevallen te maken met zware financiële- en/of multi problematiek waardoor er in veel gevallen bredere, intensievere en langdurigere begeleiding dan gemiddeld nodig is. Dit vraagt om een specifieke aanpak in begeleiding, casusregie en aanvullende voorzieningen. Hierbij kan tevens gedacht worden aan financiering van maatwerkvoorzieningen die niet in alle gevallen binnen de reguliere kaders vallen, bemiddeling met de Belastingdienst en bemiddelen met andere afdelingen of instanties.

Met name in de eerste contact momenten, is er een langere tijd nodig om vertrouwen (terug) te winnen zodat er een grotere kans is dat de aangeboden ondersteuning wordt geaccepteerd. Er zal middels motiverende gespreksvoering en duidelijke en eerlijke communicatie een vertrouwensband moeten worden opgebouwd met de gedupeerde ouders. Tijdens het gehele ondersteuningstraject blijf jij de casusregisseur en doe jij waar je goed in bent; hulp- en dienstverlening op maat bieden aan de gedupeerde ouders, samenwerken en afstemmen met je collega hulp- en dienstverleners en oog houden voor de wensen en behoeftes van de gedupeerde ouder.

De focus ligt dus op de gedupeerden van de Toeslagenaffaire. Wij willen hen helpen om weer op het juiste pad terecht te komen, een nieuwe start te maken en er vervolgens ook niet meer vanaf te raken op financiële en andere gebieden. Het huidige team hanteert een laagdrempelig en zeer ruimhartig beleid. Voor deze opdracht is het van groot belang dat wij inventariseren op welke leefgebieden deze groep extra ondersteuning nodig heeft. De leefgebieden zijn: WMO, jeugd en gezin, Inkomen en participatie, huisvesting. Hij of zij heeft daarbij een scherp en tegelijk inlevend oog voor onderliggende, vaak psychosociale, problematiek en weet daar effectief op te acteren. Daarnaast heeft hij goede kennis van de schuldhulpverlening.


Vereisten / knock-out criteria


1. De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende instantie);
2. Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding;;


Gunningscriteria

3. Een afgeronde hbo bachelor opleiding in de richting van SJD, rechten of MW (5 punten);
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar binnen het Sociaal Domein bij een gemeentelijke organisatie (15 punten);
5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met schuldhulpverlening, maatschappelijk werk, sociaal casemanager, sociaal raadslid of een vergelijkbare functie (20 punten);
6. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Suite (benoem waar deze is opgedaan) (5 punten);
7. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met SharePoint (benoem waar deze is opgedaan) (5 punten);
8. Aantoonbare werkervaring als consulent in het kader van de brede ondersteuning bij de toeslagenaffaire bij een andere gemeente en/of een functie bij het UHT van de Belastingdienst (30 punten);
9. Korte en bondige motiveringsbrief voor de functie geschreven door de sollicitant zelf (20 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.


Benodigd aantal professionals

1.


Werkdagen

De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m donderdag.


Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 27 augustus 2024 tussen 13:00 uur - 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 23 augustus 2024. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.