Data Steward

Logo van de gemeente Pijnacker-nootdorp, met in elkaar verweven blauwe linten die een gestileerde 'p' en 'n' vormen naast de naam in blauwe tekst.

Aanvraagnummer: 3325
Organisatie: Gemeente Pijnacker-Nootdorp
Locatie: Pijnacker-Nootdorp
Uren per week: 36 per week
Tarief: €65 per uur
Regio: Zuid-Holland
Startdatum: 09-09-2024
Optie tot verlenging: 2 maal 6 maand(en)
Sluitingsdatum: 19-08-2024 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Organisatie

De gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente, de komende jaren neemt het inwoneraantal toe van 55.000 naar 65.000. We werken de komende jaren aan grote projecten op het gebied van woningbouw, bedrijventerreinen, infrastructuur, voorzieningen, natuur en recreatie. Het ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door innovatieve ondernemers die vooruitlopen op het gebied van warmtetransitie en duurzaamheid. Wonen in Pijnacker-Nootdorp is aantrekkelijk vanwege de goede voorzieningen en de prettige ligging in het groen met uitstekende verbindingen naar Den Haag en Rotterdam.

De ambtelijke organisatie bestaat uit circa 400 medewerkers. De organisatiecultuur kenmerkt zich door een informeel karakter, vertrouwen en veel ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling. Onze medewerkers voelen zich gewaardeerd en zijn trots op de organisatie waarvoor zij werken.


Opdracht

Het creëren van datageletterdheid, het vertalen van data naar waardevolle inzichten, het maximaliseren van de waarde die organisaties uit hun gegevens kunnen halen en het nemen van geïnformeerde beslissingen op basis van data. Het adviseren over de verbetering van onderdelen zoals: kwaliteit, governance, privacy en beveiliging en het bevorderen van het effectieve gebruik ervan ter ondersteuning van beleidsbeslissingen en dienstverlening aan burgers.

Je taken houden verder het volgende in:

Advies en ondersteuning:
-
Ondersteunen bij het definiëren van databehoeften en het identificeren van relevante databronnen;
- Adviseren van gemeentelijke afdelingen over het gebruik van data voor operationele verbetering en beleidsvorming;
- Bieden van ondersteuning en advies aan gemeentelijke afdelingen op het gebied van datagebruik;
- Verstrekken van operationeel- en tactisch advies over de verbetering van dataprocessen en data gedreven besluitvorming;
- Fungeren als aanspreekpunt voor data gerelateerde vragen en problemen.

Data-analyse en interpretatie:
-
Ondersteunen in de vertaling van complexe data-analyses naar begrijpelijke rapportages en aanbevelingen voor beleidsmakers en operationele teams;
- Samenwerken met data-analisten en andere specialisten om waardevolle inzichten te genereren.

Kwaliteitscontrole en compliance:
- Zorgen voor naleving van wet- en regelgeving op het gebied van data, zoals de AVG;
- Adviseren over maatregelen voor databeveiliging en privacybescherming.

Kwaliteit en integriteit:
-
Waarborgen van de nauwkeurigheid, volledigheid en betrouwbaarheid van data;
- Voeren van regelmatige kwaliteitscontroles en audits;
- Beheren van metadata en het bijhouden van datacatalogi.

Governance en beleid:
-
Ontwikkelen en implementeren van beleid en procedures voor data governance;
- Opstellen en onderhouden van datamanagementplannen en -richtlijnen.

Training en capaciteitsopbouw:
-
Organiseren van workshops en seminars om datageletterdheid binnen de organisatie te bevorderen;
- Training en begeleiding bieden aan medewerkers omtrent datamanagement en -gebruik voor het verhogen van datageletterdheid;
- Trainen van medewerkers in gebruik van data, inzichten, tools en methodes.


Vereisten / knock-outcriteria

1. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
2. Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;
3. In het bezit van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering of een aansprakelijkheidsverzekering bedrijven en biedt qua verzekerde hoedanigheid, inhoudelijk dekking aan minimaal de opdrachtwaarde van de opdracht;
4. Uiterlijk per 9 september 2024 beschikbaar voor 36 uur per week;
5. Een maximum uurtarief van € 65,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer én Fee Flextender;
6. Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding;


Benodigd aantal professionals

1.


CV-eisen

Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.


Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.


Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland in week 34. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 21 augustus 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.