Directeur Operatie, Dienstverlening en Registratie (ODR)

Logo van het Kadaster met een gestileerde blauwe letter 'K' naast het woord 'kadaster' in lichtblauwe tekst.

Aanvraagnummer: 2801
Organisatie: Kadaster
Locatie: Kadaster
Uren per week: 36
Tarief: €150 - €180 per uur
Regio: Gelderland
Startdatum: 01-09-2024
Optie tot verlenging: 1x 6 maanden
Sluitingsdatum: 24-07-2024 23:59

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Opdracht omschrijving

Het Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Het Kadaster wordt bestuurd door de Raad van Bestuur en de dagelijkse leiding gebeurt door één laag (de directieraad) bestaande uit bestuurders en de directeuren die leidinggeven aan de 5 directies: Data Governance en Vernieuwing, Operatie Dienstverlening en Registratie, Beheer en Ontwikkeling Informatietechnologie, Financiën en Control en Personeel en Organisatie. Naast deze vijf directies is er de stafafdeling Bestuur en Strategie, het stafhoofd heeft ook zitting in de Directieraad.

Omschrijving project waarbinnen de inhuurkracht te werk wordt gesteld
De Raad van Bestuur is op zoek naar een Directeur Operatie Dienstverlening en Registratie (ODR).

De directie ODR is met ruim 1.450 in- en externe medewerkers de grootste directie binnen Kadaster. ODR richt zich op uitvoering van wettelijke taken als inwinning en registratie, zorgt voor een goede toegang tot geo-informatie, levert een productieve bijdrage aan maatschappelijke opgaven, draagt zorg voor publieke dienstverlening, risico-, en privacy beheersing en is verantwoordelijk voor een optimaal klantcontact en relatiebeheer. ODR telt 5 afdelingen: Inwinning en Registratie, Klantinteractie, Data, Proces en Informatiemanagement (DPI), Ruimte & Vastgoed en ODR-Office.

Bij de directie ODR staat het primaire productieproces in de volle breedte centraal. Dit omvat inwinning, validatie, registratie, ontsluiting (informatievoorziening), klantinteractie, analyse en maatwerk en advisering.

De directie kenmerkt zich door een brede portfolio van taken voor een brede klantgroep. Dienstverlening aan en interactie met onze klanten en partners is essentieel onderdeel van de operatie. In de operatie is operational excellence’ de generieke onderliggende waardestrategie ‘, waarbij wordt gestuurd op kwaliteit, klanttevredenheid en kosten. Voor de specifieke activiteiten op het vlak van (eenmalig) maatwerk en advisering wordt gewerkt op basis van ‘customer intimacy’.

Daarbij stuurt de directie stuurt operationeel op beschikbaarheid, synergie, kwaliteit en kosten binnen het Kadaster en met onze ketenpartners in de vastgoedketen: nutssector, digitale overheid en digitaal stelsel omgevingswet.

Opdrachtomschrijving
Van de interim directeur wordt verwacht dat deze na een korte inwerkperiode de directie ODR zelfstandig kan leiden tot het moment waarop de nieuwe directeur aantreedt. Er is door de vertrekkende directeur een verandertraject in gang gezet. De opdracht is om deze beweging in gang te houden en verder te brengen, maar niet te stapelen met nieuwe, eigen ambities. Daarna zal de functionaris vanuit de rol van interim Directeur een hand-over/take-over doen met de nieuw aangetreden directeur.


Verantwoordelijkheden

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn

De opgaven die op de directie ODR afkomen zijn complex en ambitieus. De directie is niet alleen groot in aantallen medewerkers (ca 1450 in- en externe medewerkers) maar ook omvangrijk in het aantal kennisgebieden en klantgroepen. Dit vraagt om stevige aansturing van deze directie. Doelgericht en met een scherp oog voor efficiency en kosten. Daarnaast een people-manager pur sang die medewerkers en teams weet te stimuleren om het beste uit henzelf te halen. De huidige directeur is met haar MT een veranderingstraject gestart rondom leiderschap, operational excellence en feedbackcultuur (aanspreken met aandacht) . Van de interim directeur wordt gevraagd deze verandering in ieder geval vast te houden, liever nog verder te brengen.

Verder wordt het volgende gevraagd:

  • Aansturing en begeleiden van de directie ODR en MT-leden, inclusief het verandertraject.
  • Vanuit een integrale visie een bijdrage leveren in de Directieraad aan de verdere ontwikkeling van het Kadaster. Daarbij legt de directeur de verbinding tussen de ‘buitenwereld’, de taken en processen van het Kadaster in relatie tot de directie ODR en brede interne organisatie.
  • De directeur heeft een sterke relatie met alle collega-directeuren binnen de organisatie, omdat ODR sterk verweven is met zowel Financiën en Control, personele capaciteit en kunde (Personeel en Organisatie), relaties met ketenpartners en gebruikers, data/informatie en innovaties (Data Governance en Vernieuwing) als een betrouwbare infrastructuur (Beheer en Ontwikkeling Informatietechnologie).
  • De primaire grondstof voor de directie ODR is data. De kwaliteit en beschikbaarheid van data is essentieel en afgestemd op eisen van de wet of de behoeften van de gebruiker.
  • Op tactisch niveau sturen op de uitvoering en ontwikkeling van de keten samen met ketenpartners (zoals notarissen, vastgoedorganisaties en banken).

Beschikbaarheid

De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 september 2024 tot en met 31 december 2024 voor maximaal 36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met een half jaar. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met de Raad van Bestuur en het managementteam.


Overige eisen

Verplichte opgave van uw gewaarmerkte KVK-uittreksel. Hieruit moet de tekenbevoegdheid van de ondertekenaar van de onderhavige overeenkomst blijken.

U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) toe. Graag cv in PDF aanleveren. Uit dit cv dient te blijken dat u voldoet aan onderstaande eisen. Indien u naar oordeel van het Kadaster niet voldoet aan de gestelde eisen, of uw cv uit meer dan 3 pagina's bestaat, zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria. Onderstaand de eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. Per eis (kort) toelichten waarom de kandidaat in uw ogen aan de eis voldoet. Verwijzen naar het CV volstaat niet. De kandidaat:

heeft tenminste 10 jaar ervaring in een eindverantwoordelijke managementpositie.

heeft aantoonbare ervaring met organisatie- en teamontwikkelprocessen in twee verschillende organisaties.

heeft ruime kennis en ervaring inzake bedrijfsvoering, financieel beheer, risicobeheersing en kwaliteitszorg op het niveau dat passend is bij een directie van deze omvang en complexiteit.

heeft daarnaast een heel nadrukkelijk zakelijke en resultaatgerichte aanpak: kan focus aanbrengen en richting geven, kan op directe doch prettige wijze complexe zaken ontrafelen en stapsgewijs oplossen, gaat aan de slag.

heeft overzicht en is in staat dwarsverbanden te zien en vanuit een integrale visie stevig sturing te geven.

heeft bewezen strategisch inzicht, mede gevormd door een gedegen beeld van de ontwikkelingen rondom het Kadaster bestuur en kan deze vertalen naar de eigen rol die de directeur binnen het Kadaster vervult.

is bekend met de politieke en bestuurlijke omgeving waarin het Kadaster opereert. Heeft gevoel bij en passie voor de Kadastermaterie en beschikt over uitstekende contactuele eigenschappen.

Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: • Een proactieve samenwerkingsstijl en motiverende leiderschapskwaliteiten; leiderschap kenmerkt zich door integrale blik, daadkracht, zelfstandigheid en verbinding; • Coacht, motiveert en stimuleert de medewerkers en managers ten aanzien van de uitoefening van hun functie en ten aanzien van de daarvoor benodigde ontwikkeling; • Stuurt op integratie en samenwerking om resultaten te bereiken. Coördineert veranderingsprocessen en bewaakt deze trajecten; • Is in staat te werken in een collegiale directieraad waar integraal samenwerken voorop staat.


Gunningscriteria

Sortering
Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van prijs : 30 %
Gewicht van kwaliteit : 70 %
Uitleg gunningscriteria

Op basis van de beoordeling van het ingediende tarief (prijs) en de kwalitatieve criteria wordt de rangorde van kandidaten samengesteld. Met de drie kandidaten die hierbij het hoogst scoren wordt een verificatiegesprek gehouden. Het verificatiegesprek betreft een toetsing van de ingediende offerte. Naar aanleiding van de verduidelijking, toelichting en eventuele bewijsmiddelen die het kadaster middels het verificatiegesprek heeft verkregen, kunnen scores worden bijgesteld. Hierdoor is het mogelijk dat de rangorde binnen de drie hoogst scorenden wordt aangepast. De hoogste scorende kandidaat, na uitvoering van de verificatiegesprekken komt in aanmerking voor gunning.

De punten toekenning voor het gunningscriterium kwaliteit binnen de beoordelingssystematiek is als volgt:

Score Beoordeling

0 Geen antwoord/invulling

Omschrijving: Onderwerp of aspect is niet beschreven

1 Onvoldoende

Omschrijving: Onderwerp voldoet in zijn geheel niet

2 Matig

Omschrijving: Onderwerp of aspect is niet (volledig) behandeld of voldoet op onderdelen niet aan de wensen van het Kadaster

3 Voldoende

Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld en sluit aan bij de wensen van het Kadaster. Er is geen sprake van meerwaarde.

4 Goed

Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld, sluit aan bij de wensen van het Kadaster en bevat enkele positief onderscheidende kenmerken er is sprake van enige meerwaarde

5 Uitstekend

Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld, sluit aan bij de wensen van het Kadaster, bevat positief onderscheidende kenmerken en overtreft hiermee in ruime mate de verwachtingen van de opdrachtgever. Er is sprake van aanzienlijk meerwaarde.


De EMVI komt als volgt tot stand:

prijs score = ( 1 - ( ( uw prijs - laagste prijs ) / laagste prijs ) ) * 100, maar nooit lager dan 0
kwaliteit score = behaalde kwaliteitspercentage
totaal score = ( prijs score * prijs weging ) + ( kwaliteit score * kwaliteit weging )

Indien er meer informatie wordt gegeven dan gevraagd zal alleen het maximaal aantal toegestane woorden worden beoordeeld. Alle woorden vanaf het maximaal toegestane aantal zullen niet aan de beoordelaars worden doorgegeven.


Gunningscriteria Kwaliteit

30 %

U beschrijft hoe u de transitie van de vertrekkende directeur naar de nieuwe directeur ziet (max. 300 woorden) en welke uitdagingen u daarbij denkt aan te treffen (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de knelpunten relevant zijn en de oplossingen aansluiten bij de wensen van het Kadaster.

40 %

U beschrijft de ervaring die u hebt opgedaan met het begeleiden van het directie MT ten aanzien van organisatie ontwikkelingen die binnen de directie ODR en organisatie breed zijn ingezet. Hieruit blijkt uw kennis, stevigheid en relationele behendigheid. Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.

30 %

U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) welke wijze de door u geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score.


Gunningscriterium Prijs

Minimaal: € 150,00
Maximaal: € 180,00

Inclusief alle kosten, exclusief BTW.

Competenties te toetsen in interviewfase

Beschrijving (uitleg)

Het verificatiegesprek betreft een toetsing van de ingediende offerte. Waarbij de nadruk ligt op de eisen en de kwalitatieve gunningscriteria.


Interviewfase

Beschrijving (uitleg)

Uitsluitend de Kandidaten die na een schriftelijke beoordeling van de Offertes in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek.

Indien na de schriftelijke beoordeling van de Offertes blijkt dat er meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal de score op (sub)gunningscriterium kwaliteit van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.

Indien ook in dat geval meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal het (sub)gunningscriterium prijs van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.

Indien ook in dat geval meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen alle betrokken Kandidaten worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek.

De verificatiegesprekken zullen plaatsvinden op 1 augustus 2024 in Apeldoorn. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.