Externe projectleider MFA Valken ’68

Aanvraagnummer: 14484
Contractvorm: Detachering ZZP
Organisatie: Gemeente Katwijk
Locatie: Katwijk
Uren per week: 16 - 8 per week
Tarief: 135 per uur
Duur van de opdracht: 35 maanden
Regio: Zuid-Holland
Startdatum: 01-08-2025
Optie tot verlenging: Afhankelijk van voltooiing opdracht, maximaal 6 maanden
Sluitingsdatum: 17-07-2025 10:00
LET OP! Reacties dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Opdracht omschrijving
Aanleiding en doel
De gemeente Katwijk realiseert een nieuwe multifunctionele accommodatie (MFA) aan de Duyfraklaan in Valkenburg. Deze vervangt de verouderde accommodatie van voetbalvereniging Valken ’68. De MFA biedt ruimte aan drie hoofdgebruikers:
- voetbalvereniging Valken ’68,
- een huisartsenpraktijk,
- en een fysiopraktijk.
Het project draagt bij aan toekomstbestendige sport- en zorgvoorzieningen voor de wijken ’t Duyfrak en het nieuwe Valkenhorst.
Scope van het project
De opgave omvat:
- Selectie en contractering van een ontwerpteam;
- Uitwerking van het ontwerp (VO, DO, TO);
- Aanbesteding van uitvoerende partijen;
- Sloop van het bestaande gebouw en realisatie van de nieuwbouw.
De totale looptijd van het project is ca. 3 jaar (aug 2025 – medio 2028). De projectfase waarvoor deze opdracht geldt, start in het derde kwartaal van 2025.
Opdrachtomschrijving
De externe projectleider is verantwoordelijk voor het externe deel van het project. Dit betreft onder andere:
- Coördinatie van het ontwerptraject;
- Aansturing van externe adviseurs en het ontwerpteam;
- Voorbereiding van aanbestedingen;
- Input leveren voor besluitvorming door college en raad;
- Coördinatie van de selectieprocedure voor de huur van de huisartsenpraktijk.
Stakeholders
Het project kent een breed krachtenveld met zowel interne als externe belanghebbenden:
- gebruikers (voetbalvereniging Valken ’68, huisartsenpraktijk, fysiotherapie),
- gemeentelijke afdelingen (o.a. vastgoed, financiën, inkoop),
- bestuur (college en raad),
- en externe adviseurs (ontwerp, techniek, aanbesteding).
De externe projectleider werkt nauw samen met deze partijen, maar richt zich primair op de externe aansturing. Interne coördinatie en bestuurlijke afstemming liggen bij een interne projectleider van de gemeente.
ZZP-disclaimer
Deze opdracht is geschikt voor uitvoering door een zelfstandig ondernemer (zzp’er), mits aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
- De opdrachtnemer is aantoonbaar ondernemer in het economisch verkeer, beschikt over een geldig KvK-nummer en voert opdrachten uit voor meerdere opdrachtgevers.
- De opdracht wordt uitgevoerd op basis van een resultaatverplichting: de opdrachtnemer levert zelfstandig overeengekomen producten of diensten op, binnen de afgesproken termijnen en kwaliteitscriteria.
- De opdrachtgever stuurt niet op de wijze van uitvoering, de opdrachtnemer bepaalt zelf zijn werkwijze, werkplek en inzet van middelen.
- Er is geen verplichting tot persoonlijke arbeid: de opdrachtnemer mag zich in principe laten vervangen, tenzij vanwege aard of vertrouwelijkheid van het werk anders is overeengekomen.
- De opdrachtnemer is niet ingebed in de organisatie van de gemeente Katwijk. De interne coördinatie van het project vindt plaats via een interne projectleider van de gemeente.
- De vergoeding is gekoppeld aan het opgeleverde resultaat en niet gebaseerd op declarabele uren of aanwezigheid.
- Tijdens de uitvoering wordt de zelfstandigheid van de opdrachtnemer ook in de praktijk geborgd. De gemeente behoudt zich het recht voor om de opdracht tussentijds te beëindigen indien blijkt dat sprake is van een gezagsverhouding of organisatorische inbedding.
Door inschrijving op deze opdracht bevestigt de inschrijver dat hij/zij als zelfstandig ondernemer werkt en zich conformeert aan bovenstaande voorwaarden.
Verantwoordelijkheden
Werkwijze
De opdrachtnemer werkt zelfstandig en levert per fase vooraf afgesproken producten op (zoals VO, aanbestedingsdocumenten, investeringsraming). Er wordt niet afgerekend op basis van uren, maar op basis van opgeleverde resultaten. De opdrachtnemer bepaalt zelf zijn werkwijze en inzet van middelen. Er is geen verplichting tot persoonlijke arbeid.
Voorbereidende fase (juli 2025 – januari 2027)
De nadruk ligt op de planuitwerking en het verkrijgen van het raadsbesluit over het investeringskrediet. De externe projectleider is verantwoordelijk voor:
- Coördinatie van randvoorwaardelijke trajecten zoals:
- Selectie en contractering van een ontwerpteam (architect en adviseurs)
- Selectieprocedure voor de huisartsenpraktijk
- Uitwerking stedenbouwkundig kader
- Intentieovereenkomst en garantstellingsplan voor bijdrage Valken '68
- Aansturing ontwerpteam bij:
- Voorlopig Ontwerp (juli – november 2025)
- Definitief Ontwerp (januari – april 2026)
- Technisch Ontwerp (mei – september 2026)
- Herziening van kostenraming en businesscase
- Voorbereiding en ondersteuning bestuurlijke besluitvorming (raadsbesluit in januari 2026)
- Voorbereiding aanbesteding uitvoerende partijen (oktober 2026 – januari 2027)
Uitvoerende fase (februari 2027 – medio 2028)
Na gunning van de opdracht aan de uitvoerende partijen start de realisatiefase. De externe projectleider is verantwoordelijk voor:
- Begeleiding van de uitvoeringsfase van de nieuwbouw (bouw en installaties)
- Afstemming met externe aannemers en gemeente
- Oplevering van het gebouw conform afspraken
- Eindverantwoording en overdracht
Rolverdeling externe en interne projectleider tijdens de realisatiefase
In de realisatiefase werkt de externe projectleider samen met de interne projectleider van de gemeente Katwijk. De externe projectleider is verantwoordelijk voor de afstemming met de externe uitvoerende partijen (zoals aannemer en installateur), het bewaken van de voortgang van de uitvoering en het aanleveren van de afgesproken producten.
De interne projectleider is verantwoordelijk voor de interne aansturing en besluitvorming binnen de organisatie, inclusief de afstemming met bestuur, interne beheerders, beleidsafdelingen en communicatie.
De externe projectleider heeft geen rol in de interne besluitvorming, stuurt geen gemeentelijke medewerkers aan en is niet betrokken bij interne werkoverleggen. Daarmee blijft de opdracht duidelijk extern gericht en passend binnen de kaders van de Wet DBA.
Looptijd opdracht
De beoogde looptijd is van juli 2025 t/m medio 2028, afhankelijk van voortgang en besluitvorming. Verlenging is uitsluitend mogelijk indien het project door onvoorziene omstandigheden uitloopt.
Let op
De opdracht omvat uitsluitend het externe deel van het project. De interne projectleider is verantwoordelijk voor afstemming binnen de organisatie en bestuurlijke besluitvorming. De opdrachtnemer ontvangt geen inhoudelijke aansturing op de uitvoering van zijn werkzaamheden.
III. Eisen en gunningscriteria
Beschikbaarheid
Kwaliteit (eisen)
Gunningscriteria
Sortering
Uitleg gunningscriteria
Op basis van de economisch meest voordelige inschrijving (EMVI) wordt de top van kandidaten samengesteld. Op basis van de gespreksresultaten wordt één kandidaat geselecteerd. In het geval er uit de gesprekken geen geschikte kandidaat naar voren komt, worden de volgende CV's beoordeeld; zonodig te herhalen tot de selectie is voltooid.
De EMVI komt als volgt tot stand:
prijs score = 1 - ( ( uw prijs - laagste prijs ) / laagste prijs ) ) * 100
kwaliteit score = behaalde kwaliteitspercentage
totaal score = ( prijs score * prijs weging ) + ( kwaliteit score * kwaliteit weging )
Gunningscriteria (wensen)
Prijs (eisen)
Competenties te toetsen in interviewfase
Beschrijving (uitleg)
✅ 1. Omgevingsbewustzijn
De projectleider moet effectief kunnen opereren in een omgeving met diverse belanghebbenden: gemeente, sportvereniging, zorgpraktijken, burgers, bestuur, aannemers. Het vraagt inzicht in bestuurlijke verhoudingen, belangen en gevoeligheden.
Voorbeeldgedrag: Herkennen van politieke gevoeligheden, weten wanneer een onderwerp bestuurlijk moet worden getrokken, en anticiperen op de belangen van gebruikers zoals Valken '68 of de huisartsenpraktijk.
✅ 2. Resultaatgerichtheid
De opdracht wordt per fase gegund en draait om het opleveren van concrete (deel)producten zoals ontwerpen, ramingen, aanbestedingsdocumenten en besluitvormingsstukken.
Voorbeeldgedrag: Plannen scherp bewaken, voortgang borgen ondanks complex stakeholderveld, en producten op tijd en volgens afspraak aanleveren.
✅ 3. Samenwerken en regie voeren
De externe projectleider moet met externe partijen werken (architecten, aannemers), maar ook goed schakelen met interne gemeentelijke collega’s (zoals de interne projectleider, juridische en financiële adviseurs). Tegelijk moet hij/zij de regie behouden over het externe proces.
Voorbeeldgedrag: Bruggen bouwen tussen disciplines, respectvol regie nemen over externe partijen, soepel samenwerken met de interne projectleider zonder verantwoordelijkheid over te nemen.
✅ 4. Plannen en organiseren
De opdracht vereist het slim faseren van ontwerp, aanbesteding en uitvoering, inclusief afstemming van besluitvorming, financiële toetsmomenten en contractering. Er zijn harde deadlines richting raad en college.
Voorbeeldgedrag: Realistische planningen maken, tijdig risico’s signaleren, afhankelijkheden overzien en bijsturen op basis van voortgang.
Fase 2: Het interview
Beschrijving (uitleg)
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen.
De cv’s worden beoordeeld op de Kwaliteit (eisen) die hierboven zijn benoemd in de (offerte)aanvraag. Dit zijn de minimumeisen/knock-outcriteria. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen worden geselecteerd voor stap 2. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie van cv’s
Bij stap 2 worden de punten/percentage(s) toegekend. Per gunningscriterium (wens) staat de (maximaal) te behalen score/percentage aangegeven. Indien aan alle “Gunningscriteria (wensen)” wordt voldaan zal de totaal te behalen score (100%) worden gegeven. Als er een bepaalde wens niet (geheel) voldoet zal er voor die wens geen (volledige) score worden toegekend. Het voldoen aan de wens(en) moet duidelijk uit het cv blijken.
Op basis van de economisch meest voordelige inschrijving (EMVI) wordt de top van kandidaten samengesteld. De tien (10) kandidaten die het beste scoren worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:
- Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De opdrachtgever streeft ernaar drie (3) kandidaten uit te nodigen voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Interview
In het interview wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het interview wordt gevoerd door twee of meerdere vertegenwoordigers van de opdrachtgever. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de gemeente Katwijk het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Opdrachtgever behoudt het recht om (de opdracht) niet te gunnen.
Reageer nu op deze opdracht!
(Bijna) evenveel verdienen vanuit Detachering?!
Contactgegevens
Boekweitland 32
3764ZL Soest
Nederland
Tel/WhatsApp: 035-2063100
Mail: info@depubliekepartner.nl
KVK: 95135375
BTW: NL867016589B01
Regio's
ZZP opdrachten Flevoland
ZZP opdrachten Zuid-Holland
ZZP opdrachten Zeeland
ZZP opdrachten Friesland
ZZP opdrachten Overijssel
ZZP opdrachten Utrecht
ZZP opdrachten Noord-Brabant
ZZP opdrachten Groningen
ZZP opdrachten Drenthe
ZZP opdrachten Gelderland
ZZP opdrachten Limburg
Vakgebieden
ZZP opdrachten Communicatie en Voorlichting
ZZP opdrachten Financiën en Economische zaken
ZZP opdrachten ICT en Automatisering
ZZP opdrachten Infrastructuur en Civiele Techniek
ZZP opdrachten Juridisch en Regelgeving
ZZP opdrachten Onderwijs en Opleiding
ZZP opdrachten Openbare Orde en Veiligheid
ZZP opdrachten Project en Programmamanagement
ZZP opdrachten Ruimtelijke Ordening en Milieu
ZZP opdrachten Sociaal Domein en Maatschappelijke Ontwikkeling