Financial controller

Logo van provincie utrecht met links een gedetailleerd wapen en rechts de naam "provincie utrecht" naast twee rode vierkantjes.

Aanvraagnummer: 8791
Contractvorm: Detachering
Organisatie: Provincie Utrecht
Locatie: Utrecht
Uren per week: 32 - 40 per week
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 3 maanden
Regio: Utrecht
Startdatum: Z.s.m.
Optie tot verlenging: 2 x 3 maanden
Sluitingsdatum: 15-04-2025 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten



 “Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de provincie Utrecht mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de provincie Utrecht. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De provincie merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is'.

Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. 

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Resultaatopdracht

  • Juiste en tijdige financiële administratie

Het zorgdragen voor een juiste en tijdige financiële administratie van de programma’s Cultuur en Economie en het verwerken van financiële consequenties van samenwerkingsverbanden binnen Cultuur en Economie.

  • Tijdige en juiste bijdrage aan P&C producten

Het coördineren en toetsen van de financiële bijdragen van jouw programma’s voor de planning & control producten, zodat deze tijdig (cf planning) en met goede kwaliteit verwerkt worden in het P&C product.

  • Ondersteuning budgethouders

Het opstellen van financiële rapportages, maandelijkse bespreking met budgethouders en ondersteuning en advisering bij complexe financiële vraagstukken zodat het management tijdig en op basis van volledige informatie tot besluitvorming kan komen.

Jouw spilfunctie vereist dat je een verbinder bent, die in staat is om soms taaie financiële materie op een eenvoudige wijze bij anderen over te brengen en hen mee te nemen in de processen.

Je bent medeverantwoordelijk voor het uitvoeren van de planning en control cyclus van de programma’s Cultuur en Economie. Je bent hier de essentiële schakel, die de P&C-cyclus binnen het organisatieonderdeel helpt coördineren, aan budgethouders en projectleiders financiële informatie en advies geeft en zorgt voor de complexere financiële mutaties.

Je werkt daarbij nauw samen met de business controller(s) van jouw programma’s en met de financieel beleidsondersteuners.

Jouw belangrijkste werkzaamheden zijn:

  • het coördineren en toetsen van de financiële bijdragen van jouw programma’s voor de planning en control producten (zoals de kadernota, begroting, voorjaarsnota, najaarsnota, slotwijziging en jaarrekening) en het verzorgen van complexe financiële mutaties;
  • adviseren op financiële vraagstukken, zoals die o.a. verwoord worden in collegevoorstellen;
  • ondersteunen van de budgethouders met financiële vraagstukken en hen helpen met de budgetbewaking, o.a. door het opstellen van managementrapportages op diverse thema’s, zoals de voortgang op financiën en personeel;
  • het optimaliseren van het gebruik van de financiële systemen en een vertaling van financiële kaders naar concrete acties binnen de programma’s;
  • begrotingswijzigingen uitvoeren en indien van toepassing zorgen voor een aansluiting met de projectadministratie in samenwerking met de projectcontrollers;

Vereisten
1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
2. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als financieel controller/adviseur bij een gemeente of provincie in de afgelopen 6 jaar;
3. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

Gunningscriteria
4. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de financiële richting (20 punten);
5. Meer dan 5 jaar aantoonbare werkervaring als financieel controller/adviseur bij een gemeentelijke of provinciale overheid met overheidsfinanciën (50 punten);
6. Aantoonbare kennis en werkervaring met van SAP, LIAS en PowerBI (30 punten)

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  1. Persoonlijke eigenschappen
  2. Je hebt een flexibele, kritische en dienstverlenende houding, met oog voor details en een grote resultaatgerichtheid.
  3. Je kunt goed zelfstandig en binnen tijdsplanning werken en bent daarbij stressbestendig.
  4. Je bent een duidelijke senior, die het vakgebied beheerst en zeer goed kan communiceren met de lijnorganisatie en functionele aanwijzingen kan geven.
  1. Vaardigheden
  2. Je hebt een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift.
  3. Je bent nauwkeurig en zorgvuldig in het werk.
  4. Kan goed schakelen tussen verschillende werkzaamheden en behoudt het overzicht.
  5. Kennis
  6. Kennis van overheidsfinanciën en van de verschillende bestuurlijke besluitvormingsprocessen.
  7. Je hebt kennis van en analytisch inzicht in de administratie en de vertaling daarvan in de verschillende P&C-producten.
  8. Je hebt kennis van en bent vaardig met de IT-systemen: SAP 4Hana, LIAS en Excel.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 25 april 2025 van 09.00 uur tot 12.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 15 april 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.