Aanvraagnummer: 6232
Organisatie: Gemeente Gooise Meren
Locatie: Bussum
Uren per week: 28 uur
Tarief: €140 per uur
Duur van de opdracht: 12
Regio: Noord-Holland
Startdatum: zo snel mogelijk
Optie tot verlenging: 3 maal 12 maand(en)
Sluitingsdatum: 10-01-2025 09:00
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Deel deze opdracht
Organisatie
Bussum, Naarden en Muiden vormen samen gemeente Gooise Meren met ruim 60.000 inwoners. Onze organisatie is plat en overzichtelijk met 450 medewerkers. We vertrouwen elkaar, zijn wendbaar en werken doelgericht met impact voor het bestuur, de inwoners en collega’s.
We stimuleren medewerkers zichzelf te zijn en te vertrouwen op hun kennis en intuïtie. Als je leergierig bent, zijn er vele mogelijkheden om te experimenteren en jezelf te ontwikkelen. Onze medewerkers hebben een open blik naar buiten en naar elkaar. Ze durven vragen te stellen en kritisch te zijn. En bovenal: ze hebben plezier in hun werk.
Ook Gooise Meren staat voor complexe vraagstukken. We proberen die vraagstukken zo simpel mogelijk te houden. Door bij de essentie van de opgave te blijven, is het voor medewerkers duidelijk wat hun aandeel is en welke rol ze daarin hebben. Ze voelen zich mede-eigenaar van de oplossing.
We hebben een stevige organisatie die zichzelf continu ontwikkelt. Dat doen we geleidelijk en op een zo natuurlijk mogelijke manier. Soms hebben we tijdelijk mensen nodig voor projecten, nieuwe opgaven of vervanging. Daarvoor zoeken we inspirerende teamspelers die effectief werken: doortastend, ondernemend, besluitvaardig. Passend bij onze organisatie.
Opdracht
Binnen het team financieel beleid van de afdeling Financiën & Belastingen zijn we op zoek naar een expert op het gebied van BTW, BTW-compensatiefonds (BCF), loonheffingen, vennootschapsbelasting en de wet DBA. Deze ambitieuze expert adviseert zowel gevraagd als ongevraagd. Als expert vertaal je relevante fiscale wet- en regelgeving naar de praktijk. Daarnaast ben je het eerste aanspreekpunt voor de organisatie en de belastingdienst.
Je dagelijkse werkzaamheden: het verzorgen van fiscale adviezen op zowel operationeel- als strategisch niveau, adviseren richting het college, management en de directie; opstellen van managementrapportages en het presenteren hiervan over de voortgang; het periodiek monitoren van (vastgoed)projecten gedurende de looptijd van het project; het periodiek monitoren van BTW-labels van de kostenplaatsen; het beoordelen, opstellen en monitoren van (toegepaste) forfaitaire percentages/ pro-rataberekeningen; het beoordelen van de aangifte omzetbelasting en de declaratie van het BTW-compensatiefonds; het adviseren over en afstemmen van complexe fiscale dossiers met onder andere collega-adviseurs en de belastingdienst.
Specifieke aandacht en advisering is er in de komende periode voor de wet DBA (in samenwerking met de HR-adviseur), het actualiseren van de mengpercentages van de kostenplaatsen en het opstellen van een intern controleplan fiscaliteit.
Vereisten / Knock-outcriteria
1. Een afgeronde opleiding op minimaal WO-niveau;
2. Uiterlijk beschikbaar per 1 februari 2025, voor 28 uur per week;
3. Een maximum uurtarief van € 140,- exclusief BTW, inclusief reis- en verblijfkosten.
Gunningscriteria
4. Aantoonbare werkervaring op het fiscale gebied van grondexploitaties en verbonden partijen binnen een gemeentelijke organisatie (30 punten);
5. Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met gemeentelijke fiscaliteit (30 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met het implementeren van fiscale aanbevelingen met betrekking tot de wet DBA (20 punten);
7. Aantoonbare werkervaring bij een gemeente groter dan 50.000 inwoners (20 punten).