Fraud Blocker Handhaver Participatiewet | Gemeente Dronten | ZZP Opdracht

Handhaver Participatiewet

Logo van de gemeente Dronten met links een groen geometrisch symbool en rechts de tekst "gemeente dronten" in groen en paars.

Aanvraagnummer: 6769
Organisatie: Gemeente Dronten
Locatie: Dronten
Uren per week: 32-36 uur
Tarief: €80 per uur
Duur van de opdracht: 6 maanden
Regio: Flevoland
Startdatum: z.s.m.
Optie tot verlenging: 3 maal 6 maand(en)
Sluitingsdatum: 11-02-2025 09:00

LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.


Deel deze opdracht


Let op! “Omdat de inhoud van deze opdracht een verhoogd risico met zich meebrengt voor de arbeidsrelatie/verhouding van de Opdrachtgever naar een zzp’er toe (indicatie: schijnzelfstandigheid/arbeidsovereenkomst), is het niet mogelijk om deze opdracht als zzp’er uit te voeren. Zzp’ers hebben wel de mogelijkheid te kunnen reageren op de opdracht, maar wanneer de opdracht aan een zzp’er gegund wordt, dient hij/zij in dienst (Payroll/Detachering/Uitzendbureau) te gaan om de opdracht uit te kunnen voeren. De inschrijver dient hier bij de gehele inschrijving rekening mee te houden. Dat betekent dat de inschrijver bij zijn/haar reactie in het ‘opmerkingen’ veld expliciet moet benoemen via welke partij hij/zij de opdracht gaat vervullen. Of dat de inschrijving al direct via deze partij gedaan wordt.”

Organisatie
Dronten is een dynamische en ambitieuze gemeente, gelegen in het hart van Flevoland, waar rust en ruimte hand in hand gaan met innovatie en ontwikkeling. Met haar groene landschappen en bruisende dorpskernen is Dronten een plek waar gezinnen, ondernemers en natuurliefhebbers zich thuis voelen. Gemeente Dronten staat voor innovatie, inclusiviteit en het bouwen aan een toekomstbestendige gemeenschap richting 2050. Waar we nu op ruim 44.000 inwoners zitten, willen we in 2050 richting de 60.000 inwoners gegroeid zijn. Onze visie is gebaseerd op de principes van midden in de samenleving staan, verbinden, dienstverlenend zijn, vertrouwen, en werken aan gemeenschappelijke opgaven. De lijnen zijn kort en bij alles wat we doen gaan we voor toegevoegde waarde en verbetering. Een lerende organisatie: dat willen wij zijn en uitdragen. We staan open voor feedback en geven onze medewerkers de ruimte om te ontwikkelen.

Opdracht
Het vakgebied Sociaal Domein is ontstaan door samenvoeging van afdelingen Maatschappelijke Ontwikkeling en de afdeling Sociale zaken, waarmee zowel beleid als uitvoering van diverse taken in het Sociaal Domein zijn samengegaan. Bij het vakgebied Sociale Domein werken circa 100 medewerkers die samen verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van diverse wetten zoals onder meer de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Participatiewet. Het Sociaal Domein is een zeer dynamisch vakgebied die door haar nauwe relatie met de samenleving en wijzigingen in de wetgeving snel moet inspringen op veranderingen. Het werken binnen dit vakgebied is hierdoor leuk en uitdagend.

Wil je graag jouw expertise inzetten om fraude binnen de Participatiewet tegen te gaan? En ben jij de specialist als het gaat om controles uitvoeren, rapporteren en juridische kennis? Dan is deze opdracht echt iets voor jou. Voor de gemeente Dronten zijn wij op zoek naar tijdelijke vervanging voor de functie handhaver participatiewet.

Jij begrijpt de effectieve balans in de belangen van de klant, de organisatie en de Participatiewet. En hebt daarbij zeker een oog voor de menselijke maat en durft de omgekeerde toets toe te passen. Je denkt en handelt in kansen en mogelijkheden en kijkt daarbij ook domein overstijgend.

Dit vind je leuk om te doen;

  • Een nader onderzoek in te stellen op basis van een fraudesignaal. Bewijslast kan verzameld worden door onder andere: administratief onderzoek, observaties (bv. in het kader van zwart werken), het voeren van gesprekken, het doen van huisbezoeken en het opnemen van (getuigen)verklaringen.
  • Verrichten van huisbezoeken in samenwerking met de inkomensconsulenten, Reïntegratieconsulent , en/of sociaal rechercheur. Het ondersteunen van de inkomensconsulent tijdens gesprekken bij een vermoeden van fraude (bij poortzaken).
  • Het rapporteren over de bevindingen.
  • Het voeren van ‘slecht nieuws’ gesprekken wanneer een uitkering wordt ingetrokken.
  • Het meedenken op het gebied van veiligheid en ondermijning.
  • Het uitvoeren van integrale controles samen met betrokken ketenpartners.
  • Adviseren of een fraudezaak wordt overgedragen aan de sociaal rechercheur of in eigen beheer wordt opgepakt.
  • Het signaleren van feiten en ontwikkelingen die van belang zijn voor acties gericht op het voorkomen van fraude.
  • Het actief opzoeken van de samenwerking met collega’s op de afdeling.

Vereisten
1. Aantoonbaar in het bezit van rijbewijs B én een auto;
2. Aantoonbaar afgeronde hbo bachelor opleiding.
3. Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement en laptop c.q. ipad moet meenemen voor alle zakelijke contacten;
4. Uurtarief maximaal €80,00 exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk.

Gunningscriteria
5. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als handhaver binnen het sociaal domein bij een gemeente (30 punten);
6. Aantoonbaar afgeronde hbo bachelor opleiding richting sociaal domein (20 punten);
7. Aantoonbare kennis van - en werkervaring met de Participatiewet én Algemene wet bestuursrecht (vermeld dit duidelijk in het cv) (20 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met softwareprogramma's Suite, Suwinet én Key2burgerzaken (10 punten);
9. Aantoonbare werkervaring met juridisch onderzoeken en rapporteren (beschrijf dit separaat met 2 voorbeelden in het cv) (20 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden;
  • Samenwerkingsgericht;
  • Resultaatgericht.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 17 februari 2025 vanaf 13.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 10 februari 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 11 februari 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.


Reageer nu op deze opdracht!

6769 - Handhaver Participatiewet