Informatie Analist

Aanvraagnummer: 12245
Contractvorm: Detachering
Organisatie: Openbaar Ministerie (OM)
Locatie: Utrecht
Uren per week: 40 per week
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 12 maanden
Regio: Utrecht
Startdatum: 01-07-2025
Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend
Sluitingsdatum: 12-06-2025 12:00
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Opdrachtbeschrijving
Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan.
Het Openbaar Ministerie (OM) bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 LRO (landelijke Ressortsorganisatie) en een aantal ‘bijzondere’ eenheden, te weten het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), de IVOM (Informatievoorziening OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM.
Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College is verantwoordelijk voor heel het OM en legt zich toe op de formulering van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het ontwikkelen van het opsporings- en vervolgingsbeleid. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. De parketten staan onder leiding van een hoofd van een
bedrijfsonderdeel die verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement of ressort of een landelijk werkend onderdeel.
De onderdelen van het OM kennen ieder een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en, in sommige gevallen, specialismen.
Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl
Het College van Procureurs-Generaal van het Openbaar Ministerie heeft in 2020 een OM Informatiestrategie en meerjarenplan 2020-2027 laten opstellen: het Business + Informatieplan OM (BIPOM).
In het BIPOM is het doel vastgelegd om in 2027 één uniforme werkwijze te hebben, ondersteund door één modulair opgebouwd zaaksysteem voor alle zaakstromen binnen het strafrecht. Het gaat om de ondersteuning van werkprocessen die nu ondersteund worden door 7 verschillende zaaksystemen. Dit betekent dat op alle parketten van het OM dusdanig uniform gewerkt gaat worden, dat iedereen gebruik kan maken van hetzelfde zaaksysteem, zonder lokale uitzonderingen of technische workarounds.
Het project EMMA geeft invulling aan de uitvoering van de strategie die is beschreven in het BIPOM en heeft als doel de 7 zaakssystemen te vervangen en de werkprocessen binnen het OM te uniformeren. Het project Vernieuwing wetboek modernisering strafvordering analyseert en interpreteert de aanstaande wetswijzigingen en vertaald deze naar de implicaties voor het om in termen van
procesaanpassingen en systeemeisen en wensen.
Samen met je collega’s ga je werken aan het Emma Platform dat het Openbaar Ministerie zelf ontwikkelt. Jouw rol ligt in het analyseren en specificeren van informatiebehoeften, het ontwerpen van informatiesystemen en het vinden van de beste oplossingen om de doelstellingen binnen het Openbaar Ministerie te ondersteunen.
Je besteedt veel tijd aan vernieuwing, verbetering, ondersteuning en kennisdeling. Een extra uitdaging daarin is dat de IT-omgeving van het Openbaar Ministerie voortdurend in beweging is. Je speelt een cruciale rol bij het realiseren van strategische en operationele doelstellingen met behulp van IT, door het benutten van data en informatiesystemen.
Je draagt bij aan de kwaliteit en samenwerking van het Agile/DevOps team. Je hebt sterke affiniteit met techniek en bent in staat om technische koppelingen en de werking daarvan die het team oplevert te begrijpen. Je beschikt over goede communicatieve en sociale vaardigheden, bent flexibel, creatief, nauwkeurig en beschikt over empathisch vermogen.
Jouw werkzaamheden bestaan onder andere uit:
• Behoefteanalyse: identificeren en analyseren van de informatiebehoeften binnen het OM en/of gebruikers
• Procesanalyse: analyseren en modelleren van (bestaande) processen om knelpunten, inefficiënties en mogelijkheden voor verbetering te identificeren.
• Ontwerp van informatiesystemen: ontwikkelen van specificaties voor nieuw op te zetten of aangepaste informatiesystemen die aansluiten bij de geïdentificeerde behoeften en processen.
• Documentatie: opstellen van functionele en technische documentatie, zoals functionele ontwerpen, datamodellen, en gebruikershandleidingen.
• Kwaliteitsborging: controleren of ontwikkelde systemen voldoen aan de gestelde eisen en in lijn zijn met de doelstellingen binnen het OM.
• Gegevensanalyse: analyseren van gegevensstructuren en databehoeften om te zorgen voor accurate en effectieve dataverzameling en -rapportage.
• Probleemoplossing: identificeren en oplossen van problemen die zich voordoen tijdens de levenscyclus van informatieprojecten.
• Communicatie: fungeren als schakel tussen gebruikers, IT-specialisten, projectmanagers, met als doel misverstanden en kloven in kennis te overbruggen.
• Advies: adviseren van het management en gebruikers over de potentie en beperkingen van informatiesystemen.
• Innovatie: bijblijven met de laatste trends en ontwikkelingen in IT.
Achtergrond opdracht
Binnen het programma Emma werken we aan het vernieuwen en digitaliseren van de werkprocessen van heel het OM. Een belangrijk onderdeel van deze vernieuwing
is een soepele overgang naar nieuwe systemen en processen.
Daarom zijn wij op zoek naar een informatie analist die ingezet zal worden in het Programma Emma ter plaatse van Informatie Voorziening Openbaar Ministerie
(IVOM) in Utrecht. De informatie analist speelt een cruciale rol in het ontwikkelen van functionele en niet-functionele eisen waaraan de IT oplossingen moeten voldoen
waarmee bedrijfsprocessen worden ondersteund.
Eisen
- De kandidaat beschikt over een HBO-diploma (in Informatica, Information Management, Technische bedrijfskunde of gerelateerd).
- De kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met Agile/SCRUM/DevOps projecten.
- De kandidaat beschikt over aantoonbare ervaring met data-analyse en modelleringsmethoden, zoals UML (Unified Modeling Language) of BPMN (Business Process Model and Notation).
- De kandidaat beschikt over aantoonbare ervaring als Informatie Analist binnen complexe grote programma’s.
- De kandidaat heeft ervaring als developer binnen een low code platform.
- De kandidaat is drie dagen per week beschikbaar in Utrecht.
- Deze opdracht is niet geschikt voor een ZZP-er.
Wensen
- De aangeboden kandidaat heeft ervaring binnen de Rijksoverheid.
- De kandidaat beschikt over aantoonbare ervaring als Informatie Analist binnen complexe grote programma’s.
- De kandidaat heeft ervaring als developer binnen het low code platform Be Informed.
Competenties
- Kandidaat weet snel de kernvraag in complexe materie boven tafel te krijgen.
- Kandidaat is deskundig en in staat zijn kennis en (werk)ervaring snel in te zetten.
- Kandidaat laat zien dat hij de diverse belangen in een complex veld kan overzien en ondanks de tegenstellingen in die belangen kan acteren.
- Kandidaat kan zich goed uitdrukken en is sociaal vaardig.
- Past binnen het team: communicatief vaardig (ideeën en oplossingen kunnen overbrengen en klantgericht zijn), secuur, aanpassingsvermogen (zelfstandig en binnen team, zowel gestructureerd als improviserend kunnen werken), stressbestendig (meerdere prioriteiten tegelijk aankunnen), flexibel (kunnen omgaan met wijzigingen in prioriteiten).
Overig
Hybride werken is mogelijk. Over het algemeen is er een 50/50 beleid en in overleg afwijking mogelijk.
Aanvullende informatie
Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid.
De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever.
Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening.
Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst.
Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst.
Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren.
Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.