Fraud Blocker Interim Afdelingshoofd Beleid Sociaal Domein | ZZP Opdracht

Interim Afdelingshoofd Beleid Sociaal Domein

Logo van gemeente zoetermeer met een gestileerd blauw boompictogram boven de tekst "gemeente zoetermeer" in grijs.

Aanvraagnummer: 3957
Organisatie: Gemeente Zoetermeer
Locatie: Zoetermeer
Uren per week: 32 tot 36 uur
Tarief: Geen maximum
Regio: Zuid-Holland
Startdatum: Zo Spoedig Mogelijk
Optie tot verlenging: 2 maal 6 maand(en)
Sluitingsdatum: 30-09-2024 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Organisatie en afdeling
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de missie waar wij voor gaan!

Werk jij hier straks aan mee? Bouwen aan een sociale stad: Sociaal Domein
Maak jij het verschil in een mensenleven? Als derde grote stad van Zuid-Holland heeft Zoetermeer een groot aantal inwoners waar jij voor klaar staat wanneer je voor de afdeling sociaal domein werkt. Hier krijg je alle handvatten om te zorgen voor een socialere stad. Waar we met elkaar problemen oplossen en vooral voorkomen. Je luistert naar inwoners, bent betrokken en biedt mensen een steuntje in de rug. In jouw werk voel je feilloos aan wanneer maatwerk nodig is, wanneer je op moet staan om de inwoners te helpen. Bouw met ons aan een sociale stad, en aan jezelf.

Wie kiest voor werken bij het Sociaal Domein van de gemeente Zoetermeer kiest voor werken bij een ambitieuze afdeling. In het sociaal domein werken we aan drie samenhangende kernopgaven: herstellen van bestaanszekerheid, vergroten van kansengelijkheid en het makkelijker maken van gezond leven. We willen winst behalen met slimme investeringen, maatschappelijk én financieel. Dit doen we in lijn met de omgevingsvisie Zoetermeer 2040, waarin geschetst wordt hoe de stad er in de toekomst fysiek, sociaal en economisch uit gaat zien.

Zorg & Schuldhulpverlening
Bij het team Wmo zorgen wij ervoor dat de inwoners van gemeente Zoetermeer toegang krijgen tot de juiste en passende zorg. Bij het selecteren van de voor hen benodigde voorzieningen spelen juridische, sociaal-medische, ergonomische en bouwkundige afwegingen een rol.

Jeugd- en Gezinshulp
Jeugd- en Gezinshulp (JGH) is onderverdeeld in vijf subteams, namelijk het Meerpunt, het Consultatie- en Adviesteam, het Plusteam, het Veilig Verder Team en het Clientbureau. Wij zijn een team waar hard, professioneel en met veel collegialiteit en onderlinge verbondenheid wordt gewerkt. Je krijgt alle ruimte om een brug te slaan tussen verschillende partijen, waarbij het belang van de cliënten altijd voorop staat.

WMO Beleid, netwerk- & wijkregie
Het team houdt zich bezig met de zorg- en welzijnstaken die de gemeente uitvoert op basis van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Het team ontwikkelt beleid, stuurt (maatschappelijke) processen, werkt aan netwerkvorming samen met de stad en is co-creator en opdrachtgever van zorg- welzijnsinstellingen.

Interim Afdelingshoofd Beleid Sociaal Domein
Wij richten ons op een goede dienstverlening voor de Zoetermeerders. Hierin speel jij een sleutelrol. Je luistert naar wat er speelt en zoekt passende manieren. Welke vraag er ook wordt gesteld, jij zorgt voor een antwoord.

Veel van de sociale uitdagingen, vragen om inbreng van andere disciplines en een frisse zienswijze. Breng dus vooral nieuwe perspectieven en ideeën met je mee. We kunnen niet wachten hoe jij het verschil gaat maken voor onze inwoners en de organisatie.

Onze uitdaging
Binnen het Sociaal Domein is onze missie (waar staan we voor) om met hart voor de stad samen te bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Onze visie sluit hier op aan.

Wij gaan ervoor dat inwoners zich vitaal en van waarde voelen in de Zoetermeerse samenleving. Inwoners - hebben een stabiele basis voor bestaanszekerheid; - hebben gelijke kansen; - voelen zich gezond en leven in een gezonde leefomgeving Daarbij sluiten we aan op wat inwoners nodig hebben en sturen we op de toekomstbestendigheid van onze inzet. Als Sociaal Domein is er sprake van een leer- en verander/innovatie opgave naast het proces van bezuinigingen.

De verdere uitwerking en concretisering van deze opgaven binnen het Sociaal Domein vraagt om een strategie met verbeelding waarbij het organiseren van betrokkenheid van sleutelpersonen vanuit de afdeling van cruciaal belang is. De verbinding en samenwerking zoeken met de inwoners en partners in de sociaal maatschappelijke opgave is daarbij heel belangrijk.

Opdracht
Jouw uitdagingen

De uitdagingen waar je voor aan de lat komt te staan, zien er als volgt uit:

1) Organisatieontwikkeling
Het sociaal domein staat aan de vooravond van een grote organisatieverandering. De hoofdstructuur zal worden aangepast. We gaan van twee uitvoerende afdelingen en 1 beleidsafdeling naar een indeling rond drie thema’s (waaronder WMO en Welzijn, Zorg, Jeugd & Onderwijs en Inkomen & Zekerheid) waarbij beleid en uitvoering op die respectievelijke thema’s bij elkaar worden gebracht. Het doel van deze organisatieverandering is het verbeteren van de sturing in het sociaal domein, het vergemakkelijken van het doorlopen van de beleidscyclus en het vormen van resultaatverantwoordelijke eenheden. Samen met de twee andere afdelingshoofden van het sociaal domein en de vrijgestelde trekker van de organisatieontwikkeling geef je leiding en vorm & inhoud aan deze verandering, en zorg je ervoor dat onze medewerker dit op een goede manier kunnen meemaken. Naast deze ontvlechting van het sociaal domein naar drie thema’s is het belangrijk dat de integraliteit van het sociaal domein niet verloren gaat. Dit dient als uitgangspunt in de organisatieverandering mee te worden genomen.

2) Dagelijks management
Als interim afdelingshoofd ben je verantwoordelijk voor de totstandkoming en uitvoering van het werkplan. Daarbij dient expliciet de verbinding te worden gelegd met het college werkplan en de uitvoering. Vooruitlopend op de invoering van de nieuwe hoofdstructuur in het sociaal domein dient bijzondere aandacht te worden besteed aan de verbinding van beleid en uitvoering op het vlak van zorg en inkomen & zekerheid. Als interim afdelingshoofd ben je verantwoordelijk voor het goed verlopen van de wethoudersoverleggen en de kwaliteit van de bestuurlijke stukken. Je bent het eerste escalatieniveau voor de wethouder op het vlak van zorg. Daarnaast ben je Ambtelijk Opdrachtgever van programma’s sociale innovatie.

3) Bijzondere opgave: bezuinigingen
De gemeente Zoetermeer staat – net als tal van andere gemeenten – voor een financieel ‘ravijn’ vanaf 2026 als gevolg van neerwaartse bijstelling van de uitkering uit het gemeentefonds. Teneinde desondanks tot een sluitende meerjarenbegroting te komen, zullen omvangrijke bezuinigingen nodig zijn. Globaal zal dit voor Zoetermeer neerkomen op een pakket van 45 miljoen euro op een totaalbegroting van rond de 450 miljoen euro. Als interim afdelingshoofd geef je mede invulling aan de totstandkoming van dit pakket en geef je leiding aan de implementatie ervan.

4) Bijzondere opgave: rust en stabiliteit
Het sociaal domein wordt gekenmerkt door een hoge mate van dynamiek. Zowel inhoudelijk, financieel als op het vlak van personeel is er veel druk. Als interim afdelingshoofd is het met name belangrijk dat de rust wordt bewaard, en stabiliteit en een gezonde werksfeer wordt nagestreefd. Duidelijkheid in beslissingen en communicatie, goede procesvoering en tijd, liefde & aandacht voor de medewerkers zijn hiervoor van cruciaal belang. Meer in het bijzonder dienen de teammanagers ondanks alle ontwikkelingen genoeg tijd en ruimte te houden voor de aansturing van hun medewerkers.

5. Verandering en verandermanagement.
Als interim afdelingshoofd sta je voor de opgave om de organisatieverandering binnen het Sociaal Domein, specifiek voor het thema Zorg & WMO, in goede banen te leiden. Dit betekent dat je verantwoordelijk bent voor de implementatie van de nieuwe hoofdstructuur, waarbij je zowel de operationele als strategische aspecten van deze verandering aanstuurt. Een belangrijk onderdeel van jouw rol is het begeleiden van medewerkers door deze verandering, inclusief het herkennen en aanpakken van mogelijke weerstand. Je zorgt voor heldere communicatie over de veranderingen en creëert draagvlak binnen de organisatie. Daarnaast borg je de integraliteit van het sociaal domein, zodat de samenhang tussen de verschillende thema’s behouden blijft, ondanks de organisatorische ontvlechting.

We zoeken iemand die goed is aangesloten op de behoeften van het bestuur en voeling houdt met de politieke dynamiek waarin het bestuur opereert. Die beschikt over een managementstijl die gericht is op het verder versterken van de talenten van medewerkers binnen de afdeling, sterk is in het ontwerpen van interactieprocessen om samenwerking tussen medewerkers/teams te bevorderen en intelligentie van de groep benutten. Cruciaal is het stimuleren van samenwerking tussen de bestuurders en hun portefeuilles met oog voor een gebalanceerde inzet op korte termijn crisismaatregelen en lange termijn beleidsontwikkeling.

Vereisten / knock-out criteria
1. De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende instantie.)
2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als manager sociaal domein binnen een overheidsorganisatie (100.000+ gemeente of provincie);
3. Minimaal een afgeronde opleiding op hbo bachelor niveau;

Gunningscriteria
4. Minimaal een afgeronde wo bachelor in de richting van Bestuurskunde (10 punten);
5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als manager sociaal domein binnen een 100.000+ gemeente, benoem dit duidelijk in het cv (40 punten);
6. Aantoonbare werkervaring in afgelopen 5 jaar met vertalen van bestuurlijke agenda’s en afdelingsjaarplannen naar concrete uitvoeringsprogramma’s binnen het Sociaal Domein in een politiek bestuurlijke omgeving. Licht dit duidelijk toe in het cv (30 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met het begeleiden van veranderingsprocessen binnen het sociaal domein, benoem waar deze is opgedaan (20 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
- Je bent een strategische en oplossingsgerichte denker met ruime overheidservaring, bij voorkeur ook bij een gemeente. Uiteraard beschik je over goede bestuurlijke, politieke en organisatiesensitiviteit;
- Je beschikt over een werk- en denkniveau op wo-niveau en hebt ruime ervaring in veranderingsprocessen;
- Je bent alert op nieuwe informatie en de consequenties die daarmee gepaard gaan voor onze gemeente. Je reageert snel en flexibel en hebt de sensitiviteit om op het juiste moment de afdeling, de directie en/of het bestuur te informeren en betrekken;
- Je begrijpt dat je eigen rol als voorloper in verandering vraagt om vertrouwen uitstralen en geven, kwetsbaar kunnen opstellen en tegelijkertijd sturen op heldere kaders / de grote lijnen.
- Je hebt ruimte ervaring met het organiseren en regisseren van complexe veranderingsprocessen;
- Je hebt een managementstijl die gericht is op het verder versterken van de talenten van medewerkers binnen de afdeling. Je bent sterk in het ontwerpen van interactieprocessen om samenwerking tussen medewerkers/teams te bevorderen en intelligentie van de groep te benutten;
- Je hebt kennis van en inzicht in de taakvelden van het brede sociale domein en (digitale) dienstverlening;
- Je hebt een resultaatgerichte en samenwerkingsgerichte instelling;
- Je hebt een stevige persoonlijkheid en kan goed kan omgaan met belangentegenstellingen;
- Ervaring met verandermanagement: Je hebt aantoonbare ervaring met het leiden van complexe verandertrajecten binnen een politiek-bestuurlijke omgeving. Je bent in staat om veranderprocessen te ontwerpen en te implementeren, waarbij je effectief omgaat met weerstand en de organisatie door de transitie begeleid;
- Sterke communicatievaardigheden: Je bent in staat om helder en overtuigend te communiceren, zowel intern met medewerkers en teammanagers, als extern met bestuurders en andere belanghebbenden. Je kunt complexe verandertrajecten vertalen naar begrijpelijke boodschappen die draagvlak creëren;
- Empathisch leiderschap: Je hebt een goed ontwikkelde antenne voor de zorgen en behoeften van medewerkers in tijden van verandering. Je weet een balans te vinden tussen het stellen van duidelijke kaders en het bieden van ondersteuning en ruimte voor medewerkers om zich aan te passen aan nieuwe werkwijzen.

Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 15 (nieuwe structuur)

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Benodigd aantal professionals
1.

Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdagmiddag 3 oktober 2024 tussen 13:00 uur en 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 2 oktober 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Mocht een kandidaat positief uit de selectiecommissie komen dan vindt er nog een gesprek plaats met een adviescommissie op maandagochtend 7 oktober 2024.

Overige informatie
Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.
Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 23 september 2024, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 24 september 2024 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 30 september 2024, 09:00. Tot die tijd kunt u reageren.