Fraud Blocker Interim Afdelingshoofd Bestuur & Advies | Gemeente Oss | ZZP

Interim Afdelingshoofd Bestuur & Advies

Logo van Gemeente Oss met een gestileerd blauw silhouet van een vliegende vogel naast de tekst "Gemeente Oss.

Aanvraagnummer: 6549
Organisatie: Gemeente Oss
Locatie: Oss
Uren per week: 32 per week
Tarief: €100 - €130 per uur
Duur van de opdracht: 3-3-2025 t/m 1-12-2025
Regio: Noord-Brabant
Startdatum: 03-03-2025
Optie tot verlenging: 6 x 2 maanden
Sluitingsdatum: 24-01-2025 09:00

LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.


Deel deze opdracht


Opdrachtomschrijving

Door het vertrek van het huidige afdelingshoofd zoeken we een tijdelijke invulling door een ervaren leidinggevende. Er spelen een aantal vraagstukken die er toe leiden dat we de afdeling op termijn qua invulling aanpassen. We willen dat uitwerken voordat we overgaan tot de werving van een vaste collega. Het uitwerken hiervan is geen onderdeel van deze opdracht. Uiteraard ben je wel betrokken en denk je mee om hierin de juiste keuzes te maken. Daarnaast lever je een bijdrage aan het implementeren van de veranderingen en verbetertrajecten.

In totaal geef je direct en indirect leiding aan ongeveer 80 medewerkers in vijf teams: Bestuurszaken, Juridische Zaken (met inkoop), Communicatie, , Ondersteuning en Openbare orde en Veiligheid.

Als afdelingshoofd vervul je vanuit een heldere eigentijdse visie een initiërende, inspirerende en verbindende rol. Je houdt het belang van de gemeente als totaal voor ogen. En je weet samen met je collega’s de binnen- en buitenwereld met elkaar te verbinden.

Je geeft zelf direct en integraal leiding aan het team Bestuurszaken en het team Juridische Zaken. Je geeft leiding aan de teamleiders Communicatie, Ondersteuning en Openbare orde en Veiligheid. Zij geven zelf direct en integraal leiding aan hun eigen teams. Voor hen treed je onder andere op als sparringpartner. Je weet jouw medewerkers te inspireren om het beste uit zichzelf te halen. Je bent gericht op de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de teams en haar medewerkers. Je bent een inspirerende leidinggevende, stimuleert zelfredzaamheid en geeft ruimte vanuit vertrouwen.

Je staat voor de ontwikkelingen die zijn ingezet en bent verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van jouw afdeling: je beheert de afdelingsbegroting, de toegekende budgetten en bewaakt de gewenste kwalitatieve en kwantitatieve bezetting en stuurt op de afgesproken resultaten. Je bent (samen met de teamleiders) verantwoordelijk voor het signaleren van relevante ontwikkelingen en het beleid op de verschillende vakgebieden binnen jouw afdeling, inclusief de implementatie en monitoring. Samen met de andere afdelingshoofden van het domein werk je aan het verder professionaliseren en verbeteren van de gezamenlijke dienstverlening.

De afdeling Bestuur & Advies valt onder het domein Bedrijfsvoering, Dienstverlening en Veiligheid. Er werken binnen de afdeling ongeveer 80 enthousiaste professionals. Jouw direct leidinggevende is de directeur Bedrijfsvoering, Dienstverlening en Veiligheid. Als afdelingshoofd maak je onderdeel uit van het MT Bedrijfsvoering, Dienstverlening en Veiligheid. En vorm je samen met je teamleiders het MT Bestuur & Advies.

We zijn op zoek naar een manager die 32 uur per week beschikbaar is. De functie vraagt om een fysieke aanwezigheid op locatie, in overleg kan een deel van de uren hybride worden gewerkt.


Kandidaatomschrijving

  • Aantoonbaar academisch werk- en denkniveau.
  • Senioriteit, wat blijkt uit ruime direct en indirect leidinggevende en veranderkundige ervaring in een complexe en politieke omgeving
  • Ervaren sparringpartner voor collegeleden, leidinggevenden en externe partners.
  • Vermogen om ontwikkelingen in de omgeving, zowel intern als extern, te vertalen naar de organisatie.
  • Beschikt over overtuigingskracht, een heldere visie en relativeringsvermogen.
  • Koersvast, duidelijk en transparant in communicatie.
  • Coachende en verbindende vaardigheden en in staat tot het motiveren en inspireren van medewerkers en teams in hun ontwikkeling en in de verandering.

Vanwege de aard van de functie is het noodzakelijk om een VOG Politiegegevens aan te leveren.


Eisen

Academisch werk- en denkniveau
De kandidaat heeft aantoonbaar academisch werk- en denkniveau. Dit blijkt uit cv en/of offerte. Leidinggevende ervaring
Kandidaat heeft minimaal 5 jaar (opgedaan in de afgelopen10 jaar) direct en indirect ambtelijke leidinggevende en veranderkundige ervaring in een complexe en politieke omgeving. Voor deze opdracht wordt direct en indirect gedefinieerd als: kandidaat heeft zowel teamleiders als teams en individuele medewerkers van MBO tot academisch niveau aangestuurd. Dit blijkt uit cv en/of offerte. Gemeentelijke ervaring middelgrote gemeente
Kandidaat heeft minimaal 2 jaar werkervaring opgedaan in de afgelopen 10 jaar bij een middelgrote of grote gemeente (meer dan 80.000 inwoners). Dit blijkt uit cv en/of offerte. Werkervaring bestuurlijke advisering
Kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring opgedaan in de afgelopen 10 jaar met bestuurlijke advisering vanuit een ambtelijke rol. Dit blijkt uit cv en/of offerte. Ervaring gemeentelijke bedrijfsvoeringsthema's
Kandidaat heeft minimaal 2 jaar werkervaring opgedaan in de afgelopen 10 jaar met meerdere van de genoemde bedrijfsvoeringsthema's (Bestuurszaken, Juridische Zaken, Communicatie, Openbare orde en Veiligheid) Beschikbaarheid
Kandidaat is per genoemde startdatum beschikbaar of zoveel eerder als mogelijk. En is beschikbaar voor een interview op gepubliceerde datum.
Gevraagde documenten
Aanleveren na gunning
  • Recent (<3mnd) VOG P(olitie)

Gunningscriteria

Weging prijsdeel: 20 %

Werkervaring als afdelingshoofd Bestuur & Advies
Kandidaat heeft werkervaring als afdelingshoofd op meer dan een van de genoemde gebieden: communicatie, bestuurszaken, juridische zaken, openbare orde en veiligheid. Dit blijkt uit cv en/of offerte.
Weging: 15 %

Begeleiding organisatieverandering
Kandidaat heeft ervaring met het begeleiden en implementeren van organisatie(structuur)veranderingen. Dit blijkt uit cv en/of offerte.
Weging: 10 %

Leidinggevende ervaring
Kandidaat heeft minimaal 10 jaar (opgedaan in de afgelopen15 jaar) direct en indirect ambtelijke leidinggevende en veranderkundige ervaring in een complexe en politieke omgeving. Dit blijkt uit cv en/of offerte.
Weging: 15 %

Ambtelijke advisering
Kandidaat heeft minimaal 10 jaar ervaring opgedaan in de afgelopen 15 jaar met bestuurlijke advisering vanuit een ambtelijke rol. Dit blijkt uit cv en/of offerte.
Weging: 10 %

Beschikbaarheid
Kandidaat is voor 32 uur of meer per week beschikbaar per genoemde startdatum. Dit blijkt expliciet uit cv en/of offerte.
Weging: 5 %

Interview
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.
Competenties en vaardigheden zoals beschreven in het kandidaat-profiel. Daarnaast zal worden gelet op mate van senioriteit en motivatie passend bij de opdracht.

Weging: 25 %

Interviewplanning

De gesprekken staan gepland op <datum volgt>

Reageer nu op deze opdracht!

6549 - Interim Afdelingshoofd Bestuur & Advies