Aanvraagnummer: 7325
Organisatie: Gemeente Rheden
Locatie: Velp
Uren per week: 32
Tarief: ā¬130 - ā¬160 per uur
Duur van de opdracht: 6 maanden
Regio: Gelderland
Startdatum: 01-03-2025
Optie tot verlenging: 6 maanden (in totaal 12 maanden)
Sluitingsdatum: 26-02-2025 23:59
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Deel deze opdracht
Opdracht omschrijving
In verband met het vertrek van de huidige manager Samenleving zoeken wij een interim-manager die verantwoordelijk is voor de oplevering en uitvoering van de strategische agenda en het veranderplan Ā voorĀ het sociaal domein van de gemeente Rheden. Hier dient dus een strategische agenda (smart) te worden opgeleverd in het verlengde van het koersdocument waarin de dienstverlening aan de inwoners wordt vastgesteld. Deze agenda dient gedragen te worden door de portefeuillehouders om met succes aan de gemeenteraad te kunnen aanbieden. Het is daarbij van belang dat de interim-manager de communicatieve relatie tussen bestuur, directieteam en ambtelijk medewerkers verbetert. Daarnaast dient een veranderplan te worden opgeleverd om de transitie naar de gewenste situatie vorm te geven. Dit geldt zowel voor de dienstverlening aan de inwoners als de interne organisatie van die dienstverlening.
Het sociaal domein is volop in beweging en de uitdagingen zijn en blijven groot. In onze gemeente heeft de gemeenteraad met het koersdocument sociaal domein de ambities voor de komende jaren vastgesteld (willen) en met de programmabegroting 2025 e.v. het bijbehorende financieel kader bepaald (kunnen).
Om alle opgaven in onderlinge samenhang met elkaar vorm te geven en uit te voeren (passend maken) is een verandering in strategie, structuur, werkprocessen en cultuur nodig om ook de komende jaren (minimale) zorg en ondersteuning aan inwoners te bieden - samen met onze partners. Dit zal zijn beslag krijgen in een strategische agenda en veranderplan. In deze agenda komen tenminste de volgende onderdelen/ontwikkelingen terug: proces social design sociale basis - hervormingsagenda jeugd/sociaal domein - vorming van een stevig lokaal team/brede toegang - bezuinigingsopgaven WMO en jeugdzorg - evaluatie en keuze vervolg huidige contracten sociale basis en lokale maatwerkdiensten jeugd - overige beleidsontwikkelingen zoals de transitie beschermd wonen/beschermd thuis, wijkgericht werken, woonzorgvisie en participatiewet in balans ā driejaarlijkse uitvoeringsagenda koersdocument sociaal domein. Belangrijke kaders hierbij zijn de vliegwielen uit de begroting āSamenwerken aan de sociale basisā en een āSlanke en wendbare organisatieā.
Verantwoordelijkheden
Als interim-manager Samenleving ben je eindverantwoordelijk voor het opleveren en uitvoering van de strategische agenda en het veranderplan. Je geeft op verbindende en inspirerende wijze leiding aan de teammanagers van de afdeling Samenleving en bent eindverantwoordelijk voor de resultaten van de afdeling. Je zet de benodigde stappen ten behoeve van de doorontwikkeling van mens, team en afdeling.
Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 maart 2025 tot en met 31 augustus 2025 voor 32 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
Overige eisen
U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe.
Werkervaring niet langer dan zes maanden geleden in dienst of via een detacheringsconstructie als interim- of verandermanager in het sociaal domein bij een gemeente van vergelijkbare omvang (40.000-50.000 inwoners).
Een afgeronde opleiding op minimaal Wo-niveau.
Gunningscriteria
Gewicht van prijs : 50 %
Gewicht van kwaliteit : 50 %
Op basis van de beste kwaliteit-prijsverhouding (BKPV) wordt de top van kandidaten samengesteld. Op basis van de gespreksresultaten wordt Ć©Ć©n kandidaat geselecteerd. In het geval er uit de gesprekken geen geschikte kandidaat naar voren komt, worden de volgende cv's beoordeeld; zo nodig te herhalen tot de selectie is voltooid.
Gunningscriteria Kwaliteit
10 %Een afgeronde opleiding op minimaal Wo-niveau.
20 %Minimaal vijf jaar werkervaring als interim- of verandermanager in het sociaal domein bij een gemeente van vergelijkbare omvang met strategische en complexe vraagstukken binnen het domein.
40 %Relevante kennis met interventies en bestuurlijke veranderstrategieƫn binnen het sociaal domein en aantoonbare ervaring met een vergelijkbaar politiek-bestuurlijke context.
30 %Minimaal vijf jaar aantoonbare ervaring in een eindverantwoordelijke directiefunctie met financiƫle verantwoording binnen het sociaal domein.
Gunningscriterium Prijs
Minimaal: ā¬ 130,00
Maximaal: ā¬ 160,00
Competenties te toetsen in interviewfase
- Verbindend en inspirerend leiderschap met visie.
- Strategische visie; in staat deze acties om te zetten en door te vertalen naar activiteiten.
- Optreden; is besluitvaardig, overtuigend en probleemoplossend.
- Uitstekende communicatieve en coachende vaardigheden.
- Samenwerken; is stimulerend en transparant.
Interviewfase
Uitsluitend de Externen die na een schriftelijke beoordeling van de Offertes in de rangorde de plaatsen 1 en 2 innemen, zullen worden uitgenodigd voor een interview.
Indien na de schriftelijke beoordeling van de Offertes blijkt dat er meer dan twee Externen in de rangorde de plaatsen 1 en 2 innemen, zal de score op (sub)gunningcriterium kwaliteit van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.