Aanvraagnummer: 6147
Organisatie: Gemeente Nieuwegein
Locatie: Nieuwegein
Uren per week: 24 uur
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 4 maanden
Regio: Utrecht
Startdatum: Z.s.m.
Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend
Sluitingsdatum: 15-01-2025 09:00
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Deel deze opdracht
Waarom deze vacature?
De gemeente Nieuwegein is op zoek naar een juridisch adviseur voor het sociaal domein. Het sociaal domein bestaat uit de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling en de afdeling Geynwijs. De afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling geeft vorm aan het strategisch maatschappelijk beleid van de gemeente Nieuwegein. Geynwijs is er voor alle inwoners van Nieuwegein met vragen over ondersteuning en zorg.
Afdeling Communicatie, Juridische Zaken en Onderzoek
De thuisbasis voor onze nieuwe collega is de afdeling Communicatie, Juridische Zaken en Onderzoek. De afdeling maakt onderdeel uit van het domein bedrijfsvoering waar de staffuncties zijn ondergebracht. De afdeling is verantwoordelijk voor advisering op de genoemde werkvelden. Binnen het werkveld juridische zaken worden onder andere bezwaarzaken, beroepszaken, aansprakelijkstellingen, verzoeken op grond van de Wet open overheid (Woo) en klachten behandeld.
Wat ga je doen?
Jouw takenpakket:
- Het toetsen van bestuurlijke voorstellen van de vakafdeling aan het college van burgemeester en wethouders of de gemeenteraad rond het sociaal domein;
- Het vertalen van nieuwe wetten of juridische ontwikkelingen naar praktische handvatten voor de uitvoering van beleid. Je stelt lokale regelgeving en beleidsregels op, zowel adviserend als (mee)schrijvend;
- Het opstellen van (hoger) beroepschriften en verweerschriften en het vertegenwoordigen van de gemeente in gerechtelijke procedures. Bij bezwaarzaken vervul je de rol van verweerder;
- Samenwerken met de subsidiecoördinator en sparringpartner zijn in de werkgroep subsidie of inkoop. Je adviseert over de rechtmatige en doelmatige besteding van verstrekte subsidies, ook op regionaal niveau.
Je werkt vaak zelfstandig; het team en de afdeling vormen een belangrijke thuisbasis. We delen kennis en sparren over actuele casuïstiek. Ook ontmoeten we elkaar regelmatig tijdens afdelingsbijeenkomsten en vieren we mijlpalen en successen.
Wat wij van je vragen
- Een universitaire opleiding Rechten;
- Ten minste vier jaar relevante werkervaring in een non-profit- of publieke organisatie.
Daarnaast heb je kennis van en ervaring in:
- Bestuursrecht, met name de Algemene wet bestuursrecht;
- Subsidierecht, staatssteun, Wmo 2015, Jeugdwet, Gemeentewet;
- Wet- en regelgeving in het sociaal domein: onderwijsregelgeving, Wet inburgering 2021 en de Participatiewet;
- Behandeling van verzoeken op grond van de Wet open overheid en de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Wat neem je verder mee?
Als juridisch adviseur ben je analytisch en proactief. Je voorziet tijdig juridische risico's en schakelt snel met de vakafdeling. Je hebt een goed gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen en kunt onder tijdsdruk intensief samenwerken met collega's. Je bent flexibel, toegankelijk en in staat vakjargon om te zetten naar de praktijk. Verder ben je klant- en resultaatgericht, neem je verantwoordelijkheid voor zowel je eigen werk als dat van de organisatie, en heb je een open en enthousiaste persoonlijkheid met een praktische instelling.
Gunningscriteria
- Minimaal vijf jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen tien jaar in het juridische werkveld (35 punten);
- Minimaal drie jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen acht jaar als juridisch adviseur bij een gemeente (35 punten);
- Aantoonbare werkervaring met projectmatig werken (motiveren vereist) (30 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre je voldoet aan het bovengenoemde profiel.
Competenties
- Je hebt overtuigingskracht en kunt juridische expertise overbrengen in begrijpelijke taal aan niet-juristen;
- Je bent omgevingsbewust en bestuurlijk sensitief.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11 volgens de CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal vijf pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal twee referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt hybride uitgevoerd: deels op kantoor, deels vanuit huis.
Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 20 januari 2025 van 9:00 uur tot 13:00 uur. Kandidaat ontvangt hierover uiterlijk vrijdag 17 januari 2025 bericht. Overige kandidaten krijgen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Overige informatie
- De aanbestedende dienst kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken;
- Akkoord met een SROI-regeling in de overeenkomst m.b.t. Social Return;
- Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, moet deze in het handelsregister geregistreerd staan conform Waadi;
- Uitzend- en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden volgens de Leidraad Invordering;
- Beschikt u over een G-rekening, zal 25% op deze rekening worden gestort. Zonder SNA-certificaat wordt 55% gestort;
- Indien u niet beschikt over een G-rekening, moet een verklaring van betalingsgedrag van de Belastingdienst worden overlegd.
Reactietermijn
De reactietermijn loopt tot woensdag 15 januari 2025, 09:00 uur.