Juridisch adviseur grondzaken en vastgoed

Logo van Gemeente Raalte, met een gestileerde boom met veelkleurige bladeren en de tekst "Gemeente Raalte" in het blauw.

Aanvraagnummer: 8417
Contractvorm: Detachering ZZP
Organisatie: Gemeente Raalte
Locatie: Raalte
Uren per week: 24 - 32 per week
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 6 maanden
Regio: Overijssel
Startdatum: 07-04-2025
Optie tot verlenging: 1x6 maanden
Sluitingsdatum: 02-04-2025 09:00

LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.


Let op! “Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Raalte mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Raalte. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is'.

Organisatie
We zijn de gemeente Raalte en mensen werken graag bij ons om wie we zijn. We zijn positief, we doen het samen en het liefst stropen we onze mouwen op. De drang om vooruit te willen en het lef om buiten de lijntjes te kleuren, kenmerkt ons. We zijn op zoek naar jou als jij een bijdrage wilt leveren aan onze samenleving. Want die staat niet stil. Onze inwoners dagen ons iedere dag uit om samen met hen het leven in de gemeente Raalte nog mooier te maken.

Je krijgt bij ons niet alleen werk dat ertoe doet, je krijgt bij ons ook de ruimte en het vertrouwen om het verschil te maken. De gemeente Raalte groeit. En dat geeft kansen. Groei jij mee?

Opdracht
Jij bent als juridisch adviseur breed inzetbaar bij diverse gebiedsontwikkelingen en andere vraagstukken binnen het taakveld. Om te komen tot resultaat zijn goede onderhandelingsvaardigheden en publiekrechtelijke kennis en kunde van belang. Je bent expert in publiekrechtelijke en privaatrechtelijke aspecten op het gebied van vastgoed, grondzaken en gebiedsontwikkeling. Je bent betrokken bij grond- en vastgoedtransacties en bij gebiedsontwikkelingen. Je levert advies en stelt de benodigde overeenkomsten op zoals intentie-, samenwerking--, en koopovereenkomsten, alsmede anterieure overeenkomsten bij particuliere initiatieven en planschadeovereenkomsten. 

Je bent een politiek sensitieve gesprekspartner op bestuurlijk niveau, sparringpartner voor projectleiders en collega’s van betrokken domeinen en een zakelijke, professionele gesprekspartner voor externe partijen (contractpartners, makelaars, notarissen en inwoners). Je hebt geen moeite om wetten en regelgeving op de juiste manier toe te passen en te interpreteren. Je signaleert, analyseert en bent op de hoogte van vaktechnische en wettelijke ontwikkelingen en je komt met voorstellen voor beleid. 

Je beschikt over goede onderhandelingsvaardigheden om tot een voor de gemeente zo goed mogelijk resultaat te komen. Verder kan het vertegenwoordigen van de gemeente in gerechtelijke procedures, zowel privaatrechtelijk als bezwaar – en beroepsprocedures onderdeel zijn van de functie. 

Concrete taken: 
- Opstellen, redigeren en adviseren en beoordelen van diverse overeenkomsten, waaronder bijvoorbeeld koop-, pacht- en huurovereenkomsten, intentie- en anterieure overeenkomsten, samenwerkingsconstructies bij ruimtelijke initiatieven, etc. en voert het contractbeheer voor deze overeenkomsten; 
- Vestigen van zakelijke rechten zoals erfpacht en opstal, en het behandelen van snippergroenaanvragen; 
- Contacten onderhouden met collega’s van diverse domeinen, contractpartners, makelaars, notarissen en inwoners & ondernemers; 
- Advisering bij aan- en verkoop van gronden en grondruilingen; 
- Het signaleren van juridische risico’s en het proactief adviseren over mogelijke oplossingen op het gebied van grondzaken; Waar nodig lever je input voor de ontwikkeling of actualisatie van beleid. 
- Het adviseren van collega’s en het bestuur; 
- Actieve deelname aan projecten en werkgroepen, en daarbij bieden van juridisch advies en juridische ondersteuning. 

Vereisten
1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in een juridische richting;
2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als jurist bij een gemeentelijke organisatie;
3. Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.

Gunningscriteria
4. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in een privaatrechtelijke richting (10 punten);
5. Aantoonbare afgeronde opleiding op (pre)master niveau (10 punten);
6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring (in de afgelopen 10 jaar) als juridisch adviseur grondzaken en vastgoed bij een gemeente (20 punten).
7. Aantoonbare kennis van en werkervaring met vastgoedrecht en privaatrechtelijke contracten bij een gemeente (benoem dit duidelijk in het cv) (30 punten); 
8. Aantoonbare werkervaring met het onderhandelen over en het opstellen van anterieure overeenkomsten (benoem dit duidelijk in het cv) (15 punten) 
9. Up-to-date kennis van  en werkervaring met de relevante wet- en regelgeving op het gebied van grondtransacties, bestemmingswijzigingen en wettelijk kostenverhaal (benoem dit duidelijk in het cv) (15 punten);

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
- Je kunt goed integraal (samen) werken en afstemmingslijnen onderhouden met betrokkenen en belanghebbenden;
- Je beschikt over goede mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden;
- Je hebt overtuigingskracht en kunt juridische expertise overbrengen in begrijpelijke taal aan niet-juristen;
- Je bent omgevingsbewust en bestuurlijk sensitief;
- Je hebt verantwoordelijkheidsgevoel.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Vrijdag. Die dag moet kandidaat fysiek aanwezig zijn in Raalte.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 4 april 2025 vanaf 11.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 3 april 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 2 april 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.


Reageer nu op deze opdracht!

(Bijna) evenveel verdienen vanuit Detachering?!