Juridisch beleidsmedewerker Omgevingsrecht

Logo van Gemeente Lochem met een abstract groen en blauw wervelontwerp naast het woord "Lochem" in donkerblauw lettertype.

Aanvraagnummer: 12348
Contractvorm: Detachering
Organisatie: Gemeente Lochem
Locatie: Lochem
Uren per week: 36 per week
Tarief: 125 per uur
Duur van de opdracht: 6 maanden
Regio: Gelderland
Startdatum: 01-07-2025
Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend
Sluitingsdatum: 17-06-2025 09:00

LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.


Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Lochem mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Gemeente Lochem. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Organisatie 
Graag werken wij samen met onze inwoners aan een duurzame gemeente waar het prettig wonen, werken, recreëren en leven is. We spelen in op vragen en ideeën uit de Lochemse samenleving. En we geven ruimte aan vernieuwende ideeën. We hebben een informele organisatiecultuur. Met 300 medewerkers, werken we elke dag samen met én voor onze inwoners, het bestuur en onze medewerkers. De mens staat daarbij centraal. We pakken allemaal onze rol, zijn flexibel waar het kan en verantwoordelijk waar het moet. We inspireren elkaar en zorgen samen voor een fijne leefomgeving in onze mooie gemeente Lochem! Onze 5 kernwaarden beschrijven wie we zijn en waar we voor staan!

  • Mensgericht: we geven aandacht aan inwoners en collega’s.
  • Gezamenlijk eigenaarschap: we werken samen aan de gemeente Lochem.
  • Verbinding: we ontmoeten en maken echt contact.
  • Vitaliteit: we zorgen met elkaar dat we vitaal ons werk kunnen doen.
  • Slagvaardigheid: we maken het zo duidelijk en simpel mogelijk voor onze inwoners.


Opdracht
Als (interim) juridisch beleidsmedewerker omgevingsrecht ben je tijdelijk deje de juridische spil binnen het team Ruimtelijke initiatieven. Je kijkt naar de bedoeling achter regelgeving en zoekt praktische oplossingen die rekening houden met alle belangen. Je bent verantwoordelijk voor de juridische kwaliteit binnen het fysieke domein en zorgt voor de juiste toepassing en naleving van wet- en regelgeving. Als zelfstandig juridisch adviseur word je tijdelijk betrokken bij werkzaamheden op het gebied van omgevingsrecht. De opdracht richt zich op het leveren van juridisch advies en inhoudelijke ondersteuning met betrekking tot onder meer:Je werkzaamheden bestaan onder andere uit: 

  • Juridische beoordeling van ruimtelijke initiatieven en aanvragen;
  • Advisering over de toepassing van wet- en regelgeving, waaronder de Omgevingswet;
  • Opstellen van juridische adviezen en memo’s;
  • Begeleiding van ruimtelijke (planologische) procedures op inhoudelijk niveau;
  • Ondersteuning bij bezwaar- en beroepsprocedures, waarbij je desgewenst de gemeente vertegenwoordigt als gemachtigde.

Vereisten
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Aantoonbare afgeronde juridische opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als juridisch adviseur binnen het fysieke of ruimtelijke domein bij een gemeentelijke organisatie;
4. Aantoonbare werkervaring met het adviseren over en toepassen van het omgevingsrecht, inclusief de nieuwe Omgevingswet (Benoem dit duidelijk in het cv);
5. Uiterlijk 1 juli 2025 beschikbaar voor 36 uur per week gedurende de gehele opdracht;
6. Een maximum uurtarief van € 125,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer, parkeerkosten.

Gunningscriteria
1. Aantal jaren aantoonbare werkervaring met het adviseren over de toepassing van het omgevingsrecht, inclusief de nieuwe Omgevingswet, bij een gemeentelijke organisatie
2. Aantal jaren aantoonbare werkervaring als juridisch adviseur binnen het fysieke of ruimtelijke domein bij een gemeentelijke organisatie
3. Interview

Aantoonbare werkervaring met zelfstandig werken, maar weet ook de samenwerking te zoeken met inhoudelijke teams en bestuurders (Benoem dit duidelijk in het cv) (40 punten);
8. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het opstellen van juridische adviezen en memo's (30 punten);
9. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als juridisch adviseur bij een gemeente (30 punten).

Competenties

  • Analytisch vermogen;
  • Communicatieve vaardigheden;
  • Samenwerken;
  • Resultaatgericht;
  • Slagvaardigheid.

Benodigd aantal professionals
1.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-di-wo-do-vr/flexibel in te delen.
Is hybride werken mogelijk: Ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 19 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 18 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 17 juni 2025, 09:00. Tot die tijd kunt u reageren.


Reageer nu op deze opdracht!

(Bijna) evenveel verdienen vanuit Detachering?!

Let-op: Deze opdracht betreft een detacheringsopdracht. Deze opdracht kan niet als ZZP'er worden uitgevoerd.