Jurist grondzaken en vastgoed

Tekstlogo met de tekst "gm gooisemeren" in kleine letters, gestileerd in een paars verloopkleurenschema.

Aanvraagnummer: 3838
Organisatie: Gemeente Gooise Meren
Locatie: Bussum
Uren per week: 32 uur
Tarief: €100 per uur
Duur van de opdracht: 6 maanden
Regio: Noord-Holland
Startdatum: Z.s.m.
Optie tot verlenging: 3 maal 6 maand(en)
Sluitingsdatum: 23-09-2024 09:00

LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.


Deel deze opdracht


Organisatie
Bussum, Naarden en Muiden vormen samen gemeente Gooise Meren met ruim 60.000 inwoners. Onze organisatie is plat en overzichtelijk met 450 medewerkers. We vertrouwen elkaar, zijn wendbaar en werken doelgericht met impact voor het bestuur, de inwoners en collega’s.

We stimuleren medewerkers zichzelf te zijn en te vertrouwen op hun kennis en intuïtie. Als je leergierig bent zijn er vele mogelijkheden om te experimenteren en jezelf te ontwikkelen. Onze medewerkers hebben een open blik naar buiten en naar elkaar. Ze durven vragen te stellen en kritisch te zijn. En bovenal: ze hebben plezier in hun werk.

Ook Gooise Meren staat gesteld voor complexe vraagstukken. We proberen die vraagstukken zo simpel mogelijk te houden. Door bij de essentie van de opgave te blijven, is het voor medewerkers duidelijk wat hun aandeel is en welke rol ze daarin hebben. Ze voelen zich mede eigenaar van de oplossing.

We hebben een stevige organisatie die zichzelf continue ontwikkelt. Dat doen we geleidelijk en op een zo natuurlijk mogelijke manier. Soms hebben we tijdelijk mensen nodig voor projecten, nieuwe opgaven of vervanging. Daarvoor zoeken we inspirerende teamspelers die effectief werken: doortastend, ondernemend, besluitvaardig. Passend bij onze organisatie.

Opdracht
Als jurist grondzaken en vastgoed ben je samen met de collega’s in het team verantwoordelijk voor advisering op het brede gebied van grondzaken en vastgoed binnen onze gemeente. Je bent gespecialiseerd in privaatrecht, maar hebt ook voldoende kennis van publiekrecht om een goede afweging te maken in de geëigende juridische benadering. Je treedt op als adviseur, zowel aan het college en raad als aan collega’s, voert onderhandelingen met externe partijen en vertegenwoordigt de gemeente in juridische trajecten. Het werk loopt inhoudelijk uiteen, de ene keer ben je betrokken bij een grote gebiedsontwikkeling, de andere keer adviseer je over snippergroen, erfpacht of een huurcontract. Je werkt zelfstandig, maar in nauwe samenwerking met je directe collega’s. Je bent gezond nieuwsgierig en vindt het leuk om te investeren in goede relaties niet alleen intern maar ook extern.

Jouw taken:

De kern van je taken ligt in juridische advisering over en de uitwerking van gemaakte afspraken in verschillende typen overeenkomsten:

  • adviseren in projecten voor gebiedsontwikkeling: anterieure en planschadeovereenkomsten, intentieovereenkomsten, koop- en realisatieovereenkomsten, samenwerkingsovereenkomsten, etc. Daarnaast algemeen juridisch adviseur in deze projecten;
  • adviseren over planschade en anterieure overeenkomsten in omgevingsplanprocedures;
  • adviseren bij aan- en verkoop en eigendomsoverdracht van vastgoed;
  • het opstellen van overeenkomsten huurovereenkomsten en overeenkomsten ten behoeve van uitgifte in erfpacht, pacht en recht van opstal en verlenging en overdracht van deze rechten (incl. het begeleiden en beoordelen van notariële akten);
  • adviseren bij de huur- en verhuur van grond en overig vastgoed, zoals woningen, ligplaatsen, sportvelden, kleedkamers etc.;
  • adviseren bij het opstellen van vaststellingsovereenkomsten.

Dit doe je in samenspraak met de twee andere collega privaatrecht juristen in het team.

Een specifieke opgave ligt in het identificeren, bespreken en juridisch vastleggen van afspraken met agrariërs en andere gebruikers over gebruik en beheer van gemeentegronden, in beheer- en pachtovereenkomsten. Daar horen ook de diverse beheerovereenkomsten / afspraken bij die zijn gemaakt voor groenparticipatie. Dit in samenwerking met de collega’s van de afdeling Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen.

Vereisten / Kock-outcriteria
1. Een aantoonbaar afgeronde juridische opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
2. Een maximum uurtarief van € 100,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten;
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als jurist privaatrecht.

Gunningscriteria (weging totaal 100 punten)
4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als jurist op gebied van grondzaken én vastgoed (35 punten);  
5. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als jurist bij een gemeente (30 punten);
6. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met overeenkomsten in kader van sportvoorzieningen  (benoem dit duidelijk in het cv)(20 punten);
7. Een afgeronde WO opleiding in de richting Nederlands Recht (15 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Je hebt een sterk analytisch vermogen;
  • Je kunt goed adviseren en bent in staat juridische kwesties helder te communiceren met niet-juristen;
  • Je bent een goede onderhandelaar, gericht op resultaat;
  • Je werkt zelfstandig en hebt een proactieve instelling;
  • Je kan goed samenwerken en zoekt proactief contact;
  • Je werkt gestructureerd en bent punctueel;
  • Je bent omgevingsbewust en beschikt over politieke sensitiviteit.

Benodigd aantal professionals
1 of 2 (opdracht van 32 uur ook te knippen over twee kandidaten voor 16 uur)

CV-eisen
Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen 
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg nader overeen te komen

Gooise Meren hanteert hybride werken als formele werkvorm. Richtlijn hierbij is een verdeling van 50/50 betreffende thuiswerken en op kantoor werken. Digitaal vergaderen vindt plaats via MS Teams. Als afspraken naar mening van de opdrachtgever het best live/ op kantoor plaats vinden, wordt van inschrijver verwacht dat hij daartoe bereid is en haar/zijn agenda voldoende flexibel is.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 26 september tussen 10.00 uur en 13.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 23 september 2024 bericht. De gesprekken vinden bij voorkeur fysiek plaats. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van de inhuuropdracht.

Overige informatie
1. Opdrachtnemer moet na gunning een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen. Voor start van de opdracht voldoet een bewijs van aanvraag van de VOG. De kosten voor de aanvraag van een VOG zijn voor Opdrachtnemer.
2. De integriteitsverklaring dient binnen 24 uur na gunning ingevuld én ondertekend bij Flextender te worden aangeleverd. Indien dit document niet tijdig wordt aangeleverd heeft dit consequenties voor de beoogde startdatum.
5. We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Gooise Meren komt werken. In de marktuitvraag van Flextender wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten is.
6. Het tarief van de aangeboden kandidaat staat vast tot en met 1 oktober 2025. Daarna kan er maximaal éénmaal per jaar een voorstel tot prijsaanpassingen aan de Opdrachtgever plaatsvinden van maximaal 2,5%.
7. Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculptatie als gesteld in de wijziging leidraag invordering nr. BLKB2023/1062M.
o U dient te beschikken over een G-rekening en NEN Certificering, 25% wordt er gestort op deze rekening. Bij geen NEN-certificering wordt er 55% gestort op deze rekening.
8. 'Bring your own device' is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. Ipad.
9. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 23 september 2024, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.


Reageer nu op deze opdracht!

3838 - Jurist grondzaken en vastgoed