Jurist Handhaving, Bezwaar en Beroep

Logo van de gemeente Kaag en Braassem, met een gestileerd paars kruis naast de tekst in groen en paars.

Aanvraagnummer: 10434
Contractvorm: Detachering ZZP
Organisatie: Gemeente Kaag en Braassem
Locatie: Roelofarendsveen
Uren per week: 28 per week
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 3 maanden
Regio: Zuid-Holland
Startdatum: 01-06-2025
Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend
Sluitingsdatum: 12-05-2025 09:00

LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.


Organisatie
Kaag en Braassem is een kleine organisatie in een uitgestrekt gebied, midden in het Groene Hart. De gemeente telt elf dorpskernen rondom het vele groen, mooie molens én de twee grote wateren het Braassemermeer en de Kagerplassen. Sport, verenigingsleven, bloementeelt en hart voor historie zijn enkele kenmerken van de gemeente en haar inwoners. 

Opdracht
Binnen de gemeente staan we voor de uitdaging om de juridische kwaliteit van handhavings- en vergunningprocedures te waarborgen. Om deze reden is behoefte ontstaan aan tijdelijke ondersteuning binnen het vakgebied handhaving, bezwaar en beroep.

De opdracht richt zich op het versterken van de juridische kwaliteit binnen handhavingsprocedures, bezwaar- en beroepsafhandeling en juridische advisering bij vergunningtrajecten. De inzet van de opdrachtnemer is gericht op het zorgvuldig en rechtmatig afhandelen van juridische dossiers en het leveren van verbetervoorstellen voor procesoptimalisatie.

De werkzaamheden bestaan in ieder geval uit:

  • Het voeren van handhavingsprocedures over voornamelijk illegale bouw en gebruik in strijd met het bestemmingsplan, vanaf het opstellen van de waarschuwing tot het definitieve besluit tot oplegging van een last onder dwangsom of bestuursdwang, inclusief eventuele invordering;
  • Het afhandelen van bezwaar- en beroepschriften tegen met name omgevingsvergunningen en handhavingsbesluiten. Indien aan de orde vertegenwoordig je de gemeente bij de bezwaarschriftencommissie, rechtbank en Raad van State;
  • Advisering bij complexe vergunningtrajecten;
  • Het volgen van wet- en regelgeving en het doen van voorstellen tot verbetering naar aanleiding van opgedane ervaringen in juridische procedures;
  • Begeleiding van politiek gevoelige dossiers: je speelt een leidende rol in dossiers die bijzondere aandacht vereisen. Je bewaakt hierin de juridische integriteit en stemt waar nodig af met betrokken interne stakeholders, waaronder de portefeuillehouder vanuit het college  van burgemeester en wethouders.

Vereisten
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten;
3. Aantoonbare afgeronde opleiding op wo niveau in de juridische richting;
4. Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring als jurist handhaving, bezwaar en beroep binnen een gemeentelijke organisatie;

Gunningscriteria
5. Aantoonbare werkervaring met het begeleiden van politiek gevoelige dossiers (benoem dit duidelijk in het cv) (20 punten) ;
6. Uiterlijk beschikbaar per 1 juni 2025 voor minimaal 28 uur per week (15 punten).
7. Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als jurist handhaving, bezwaar en beroep binnen een gemeentelijke organisatie (35 punten);
8. Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring met het adviseren rondom complexe vergunningstrajecten (benoem dit duidelijk in het cv) (30 punten);

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
- Accuraat;
- Communicatief vaardig;
- Juridische kennis;
- Stevig in de schoenen.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: ja, in overleg.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 15 mei 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 14 mei 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 12 mei 2025 09:00 uur. Tot die tijd kun je reageren.


Reageer nu op deze opdracht!

(Bijna) evenveel verdienen vanuit Detachering?!