Fraud Blocker Jurist Ruimtelijke Ordening | Gemeente de Bilt | ZZP

Jurist Ruimtelijke Ordening

Logo van Gemeente De Bilt, met gestileerde groene tekst en een afbeelding van een groene boom met een gele cirkel erachter.

Aanvraagnummer: 6490
Organisatie: Gemeente de Bilt
Locatie: Bilthoven
Uren per week: 32 uur
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 10 maanden
Regio: Utrecht
Startdatum: 19-02-2025
Optie tot verlenging: 1 maal 12 maand(en)
Sluitingsdatum: 20-01-2025 09:00

LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.


Deel deze opdracht


Organisatie
Gemeente De Bilt telt ruim 43.000 inwoners en wordt gevormd door zes dorpen: Bilthoven, De Bilt, Groenekan, Maartensdijk, Hollandsche Rading en Westbroek. Bijzonder aan de gemeente is de groene ligging in een stedelijke regio. Met de ambitie om een economisch, sociaal en ecologisch topklimaat te scheppen, werken ruim 230 medewerkers van de gemeente continu aan een leefbaarder, groener, duurzamer en ondernemender De Bilt. Een gemeente waar het voor mensen nog fijner wonen, werken en recreëren is. Kijk op onze Youtube om te zien wat Gemeente De Bilt nog meer te bieden heeft. 

Opdracht
Vanwege het grote aantal ruimtelijke projecten en dossiers dat actueel is in onze gemeente zijn wij op zoek naar een Jurist ruimtelijke ordening die zich tijdelijk wil inzetten om een bijdrage te leveren aan de (juridische) systematiek van de verschillende Omgevingswet instrumenten en diverse ruimtelijke projecten/procedures in Gemeente De Bilt. 

Één van de componenten van de opdracht is dat je met de (juridische) systematiek van de milieuthema’s onder de Omgevingswet aan de slag gaat. Dit zal in afstemming zijn met de Omgevingsdienst Regio Utrecht. Het gaat daarbij om juridische houdbaarheid, hoe werkt de systematiek überhaupt et cetera. Je heb namens de gemeente daarin ook een ‘pionierende’ rol, zodat dit vervolgens op den duur geborgd kan worden in de staande organisatie. 

De ruimtelijke projecten waarmee je aan de slag gaat liggen met name op het snijvlak tussen het thema duurzaamheid en RO met de daarbij behorende ruimtelijk-juridische procedures. Daarbij gaat het in ieder geval om de volgende concrete projecten, onderverdeeld in thema’s:

- Elektriciteit: de realisatie van windturbines, de uitvoering van het zonneveldenbeleid en de uitbreiding netcapaciteit.
- Gebouwde omgeving: Advisering oprichten warmtebedrijf, advisering rondom warmtekavels en het toetsen van beleid (o.a. warmteprogramma en energiewetgeving etc.).
- Industrie: Advisering met betrekking tot energiehubs.

Van bovenstaande projecten dient het een en ander uiteraard ook juridisch geborgd te worden in de daarvoor bestemde Omgevingswet instrumenten, denk aan de verankering in het gemeente brede omgevingsplan. 

Daarnaast richt je je waar nodig op het doorlopen van ruimtelijke procedures van initiatief tot en met omgevingsvergunning. Deze initiatieven komen vanuit de samenleving, van inwoners en ondernemers, en hebben we logischerwijs nu nog niet in beeld omdat dit afhankelijk is van wat er komt de komende periode. Verdere werkzaamheden die bij al het voorgaande in meer of mindere mate horen zijn:

- Het begeleiden van de bestuurlijke besluitvorming van ruimtelijke procedures, waaronder zowel BOPA’s als wijzigingen van het omgevingsplan. 
- Het behandelen van zienswijzen, bezwaren en beroepen
- Het formuleren van heldere adviezen en deze toelichten aan de wethouder en/of raadscommissie
- Zorgdragen voor communicatie en participatie over ontwikkelingen en uitvoering van plannen.

Wij zoeken iemand met een positieve maar kritische en zelfstandige werkhouding. Iemand met een scherp juridisch beoordelingsvermogen, overtuigingskracht en daadkracht. Iemand die pragmatisch en resultaatgericht is en de weg kent in het ruimtelijk juridisch domein. Maar je kijkt ook verder dan de grenzen van je eigen vakgebied. Je bent bovenal een teamplayer en het algemeen belang staat centraal in je werk. Natuurlijk ben je op de hoogte van wat er in de samenleving en op je vakgebied leeft. 

Vereisten
1. Uiterlijk beschikbaarheid per 19 februari 2025 voor 32 uur per week;
2. Een afgeronde juridische opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als jurist op het gebied van ruimtelijke ordening/ontwikkeling bij een gemeente; 

Gunningscriteria
4. Aantoonbare werkervaring met ruimtelijk-juridische procedures op het gebied van duurzaamheid, zoals de aanleg van zonneweides, benoem een duidelijk voorbeeld in het cv; (35 punten)
5. Aantoonbare werkervaring met BOPA’s en/of wijzigingen van het omgevingsplan onder de Omgevingswet, benoem een duidelijk voorbeeld in het cv; (30 punten)
6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als jurist in de ruimtelijke ordening/ontwikkeling; (20 punten)
7. Aantoonbare werkervaring met het formuleren van adviezen in ruimtelijke projecten en het toelichten daarvan aan college en/of gemeenteraad, benoem duidelijk in het cv. (15 punten)

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet. 

Competenties
• Je bent resultaatgericht en je hebt overtuigingskracht;
• Je werkt graag samen;
• Je neemt graag initiatief en bent oplossingsgericht;
• Je bent omgevingsbewust: goed op de hoogte van (in- en externe) ontwikkelingen en van wat er leeft bij alle belanghebbenden;
• Werken onder tijdsdruk vind je geen probleem;
• Je kunt uitstekend plannen en organiseren;
• Je hebt gevoel voor bestuurlijke en politieke besluitvormingsprocessen.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Do en Wo en/of Vr.
Is hybride werken mogelijk? Ja. 

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 23 januari 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 22 januari 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag. 

Reiskosten & parkeren
Het in de offerte vermelde uurtarief dient inclusief de reiskosten te zijn van woon-werkverkeer. Indien het reizen per auto noodzakelijk is voor het uitvoeren van de opdracht dan vergoedt de gemeente De Bilt maximaal € 0,30 (bruto) per kilometer. Het betreft een zogenaamde netto-netto vergoeding. Het declareren van zakelijke kilometers moet altijd vooraf zijn afgestemd met de opdrachtgever.

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 20 januari 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren. 


Reageer nu op deze opdracht!

6490 - Jurist Ruimtelijke Ordening