Aanvraagnummer: 5380
Organisatie: Provincie Utrecht
Locatie: Utrecht
Uren per week: 28 uur
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 6 maanden
Regio: Utrecht
Startdatum: 01-01-2025
Optie tot verlenging: 2 maal 6 maand(en)
Sluitingsdatum: 09-12-2024 09:00
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Deel deze opdracht
Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.
Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei te faciliteren zonder dat de kwaliteit van onze ruimte verloren gaat. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en overheden werken we aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft, met een goede balans tussen groen en groei.
Domein Stedelijke Leefomgeving
Vanuit het domein Stedelijke Leefomgeving dragen we bij aan een aantrekkelijk en vitaal stedelijk gebied. Onze kerntaken zijn ruimtelijke ontwikkeling, milieu, duurzame groei, cultuur en erfgoed, binnenstedelijke vitaliteit en energietransitie. We verbinden wonen, werken, natuur en recreatie om tot kwalitatieve oplossingen te komen. Dit beleid voeren we uit in programma’s zoals de Omgevingswet, Nieuwe Hollandse Waterlinie, Versnelling Woningbouw, Gezonde Leefomgeving en Energietransitie.
Het Kansenmakersteam voor opvang van vluchtelingen, Oekraïense ontheemden en statushouders valt onder het nieuw gevormde team Volkshuisvesting binnen het domein Stedelijke Leefomgeving.
Jouw speelveld: de context
Het Kansenmakersteam werkt aan de opgaven voor opvang van asielzoekers, Oekraïense ontheemden en statushouders. Deze opgaven zijn deels wettelijk en deels inspanningsverplichtingen, met een toezichthoudende en afstemmingsrol van de provincie Utrecht.
De provincie heeft een Kansenmakersteam gevormd, dat werkt voor de 26 Utrechtse gemeenten en de Provinciale Regie Tafel Asiel en Migratie (PRT), samen met stakeholders in de asielketen zoals de ministeries van AenM en BZK, COA, IND, Nidos, en woningcorporaties. Ook wordt er samengewerkt met partners in het maatschappelijk veld, zoals onderwijsinstellingen en welzijnsorganisaties.
De opgaven zijn complex door veranderend Rijksbeleid, locatie-schaarste, de krappe woningmarkt en druk op leefbaarheid in wijken.
Binnen de Provinciale Regietafel worden afspraken gemaakt over coördinatie, afstemming en regie voor opvangplekken en huisvesting, gemeenschappelijke lobby naar het Rijk en de toepassing van de Utrechtse aanpak.
Het Kansenmakersteam organiseert en faciliteert netwerken van gemeenteambtenaren en communicatie over opvangvoorzieningen.
De opdracht
Als kansenmaker werk je in een team dat de opvang van asielzoekers, Oekraïense ontheemden en huisvesting van statushouders aanjaagt en versnelt. Je werkt samen met COA, Nidos, gemeenten, bestuurders en woningcorporaties.
- Ondersteuning van gemeenten bij opvang en huisvesting;
- Onderzoeken van kleinschalige regionale opvang en doorstroomlocaties;
- Opzetten van gemengde woonvormen;
- Onderzoeken van flexibele woonlocaties.
- Ondersteunen van PRT en andere bestuurlijke overleggen;
- Organiseren en faciliteren van netwerken voor kennisuitwisseling en samenwerking;
- Doorontwikkeling van de Utrechtse aanpak.
Resultaatopdracht
Als Kansenmaker draag je bij aan:
- Het ondersteunen van gemeenten bij opvang en huisvesting.
- Onderzoeken van kleinschalige regionale opvang en gemengde woonvormen.
- Het realiseren van flexibele woonlocaties.
- Faciliteren van samenwerking tussen gemeenten, COA en ketenpartners.
- Doorontwikkeling en toepassing van de Utrechtse aanpak.
Concrete resultaten:
- Werkplan 2025 opstellen en uitvoeren.
- Ondersteuning bieden bij haalbaarheidsonderzoeken en business cases.
- Netwerk opbouwen tussen gemeenten en ketenpartners.
- Bijdragen aan bestuurlijke overleggen en advisering.
- Borging Kansenmakersteam-activiteiten in reguliere structuren.
Vereisten / Knock-outcriteria
1. Een afgeronde opleiding op minimaal WO-niveau in Planologie;
2. Minimaal 7 jaar werkervaring als adviseur;
3. Minimaal 2 jaar werkervaring in een coördinerende rol in de asielsector binnen de overheid;
4. Ervaring met opvang van asielzoekers en huisvesting van statushouders;
5. Netwerk van medewerkers en bestuurders bij Utrechtse gemeenten en COA.
Gunningscriteria
6. Minimaal 2 jaar ervaring met adviseren van de commissaris van de Koning in de afgelopen 3 jaar; (100 punten)
Vermeld in het cv duidelijk hoe u aan het profiel voldoet.
- Competenties
- Communicatiekracht
- Probleemoplossend en analytisch vermogen
- Resultaatgericht
- Flexibel
- Procesvaardigheden
- Consciëntieus
- Kennis
- Academisch niveau van processen in de asielketen, zoals bestuurlijke processen en ruimtelijke ordening.
- Ervaring
- Zelfstandig op strategisch niveau adviseren in ambtelijke en bestuurlijke overleggen.
- Volwaardige gesprekspartner voor bestuur en management.
- Proactief, ondernemend en stressbestendig.
- Verbinding leggen tussen disciplines en netwerken onderhouden.
- Snel schakelen van strategisch naar tactisch niveau.
Benodigd aantal professionals
1
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Planning
De gesprekken worden later gepland. Uitgenodigde kandidaten ontvangen bericht. Overige kandidaten krijgen na de gesprekken bericht over de voortgang.
Overige informatie
- Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vereist.
- Opdrachtnemer staat geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Reactietermijn
De reactietermijn duurt tot maandag 9 december 2024, 09:00 uur.