Kwaliteitsmedewerker Serviceplein

Logo van alphen aan den rijn, met de naam in blauwe tekst met een gestileerde blauwe boog over de laatste drie woorden.

Aanvraagnummer: 3488
Organisatie: Gemeente Alphen aan den Rijn
Locatie: Alphen aan den Rijn
Uren per week: 32-36 uur
Tarief: Geen maximum
Regio: Zuid-Holland
Startdatum: Z.s.m.
Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend
Sluitingsdatum: 23-08-2024 13:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Organisatie
Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Onze organisatie bestaat uit meerdere onderdelen die allen een unieke bijdrage leveren aan onze opgaven en gemeentelijke dienstverlening.

Je zit binnen onze organisatie altijd in een thuisteam met vakcollega’s en een teamleider. Een groot aantal collega’s werkt aan maatschappelijke opgaven in uiteenlopende vakgebieden. Je krijgt bij ons de kans om op basis van je talent ingezet te worden voor die opgaven en deel uit te maken van diverse samengestelde teams.

Wat ga je doen?
Als kwaliteitsmedewerker Participatiewet houd je je dagelijks bezig met kwaliteitsbewaking- en borging van de uitvoering van de Participatiewet (en aanverwante wet- en regelgeving). Samen met je andere collega’s werk je mee aan het op peil houden en brengen van de kwaliteit, uitvoeringsbesluiten, ministeriële besluiten, circulaires, landelijk en gemeentelijk beleid. Hierbij gaat de toepassing van de wet hand in hand met de uitvoering van de visie van het Serviceplein en de methoden die wij toepassen, waaronder de Omgekeerde Toets. Je fungeert hierin als aanspreekpunt voor de specialisten.

Je verzorgt de 1:1 toetsing van door de specialisten Inkomen uitgebrachte voorstellen en adviezen aan de daarop van toepassing zijnde wet- en regelgeving, uitvoeringsbesluiten, ministeriële besluiten, circulaires, landelijk en gemeentelijk beleid, jurisprudentie en eigen inzicht (toetsing). Je coacht, op verzoek en volgens opdracht, Inkomensconsulenten op de uitvoering van de Participatiewet volgens de visie van de gemeente.

Je verricht steekproefsgewijze kwaliteitscontroles op genomen besluiten en rapporteert daarover.
Je monitort de rode lijn van de uitvoering van de wet- en regelgeving en neemt daarbij initiatief richting de beleidsafdeling van het sociaal domein om waar nodig aanpassing van beleid in te zetten. Je bent hierin verbindingsofficier richting de beleidsmedewerkers.

Kennisoverdracht is een belangrijk deel van jouw taak. De kennis breng je over d.m.v. uitleg, kennissessies en (thema)trainingen. Dit doe je voor alle collega’s, met in het bijzonder de 4 tot 6 trainees Inkomensconsulenten. Hen begeleid je dagelijks intensief door toetsing, coaching en kennisoverdracht.

Wie zoeken wij?
Kennis en vaardigheden gaan qua belang in deze functie hand in hand. Het gaat in deze functie niet alleen om het ‘wat’, net zo belangrijk is het ‘hoe’. Het is een must om ruime kennis en ervaring te hebben van Participatie Wet en aanverwante regelingen. Dit geldt ook voor het gebruik van Suite-WIZ, Suwinet, DIS en algemeen financieel-administratieve procedures en richtlijnen. Ervaring in een soortgelijke functie is een vereiste. De visie van het Serviceplein en daarmee de uitgangspunten van de Omgekeerde Toets onderstreep je en draag je (pro)actief uit. Je hebt hierin een voorbeeldrol en voelt je mede verantwoordelijk voor de uitvoering van onze visie.  Je bent geïnteresseerd in de ontwikkelingen in het vakgebied en houdt actief je kennis bij. De kennis die jij hebt weet jij op een constructief kritische manier over te dragen naar de collega’s die je toetst of coacht.

Communicatieve skills zijn hierbij dus essentieel. Je kunt heel goed zelfstandig werken en weet van aanpakken, maar bent ook een teamplayer. Je maakt deel uit van het team Kwaliteit. Dat betekent; hetzelfde uitdragen en afstemming zoeken met elkaar op hoofdlijnen. Jullie houden elkaar scherp in de rol die het team Kwaliteit heeft in de kwaliteitsbevordering van het Serviceplein.

Gemeente Alphen aan den Rijn heeft een stage- en traineeprogramma voor Inkomensconsulenten opgezet. Jij begeleidt dagelijks de trainees d.m.v. training on the job. Ervaring met het begeleiden en opleiden van stagiaires en trainees is daarom een must.

Vereisten / kock-outcriteria
1. Aantoonbare werkervaring met de uitvoering van de Participatiewet;
2. Afgeronde cursus op het gebied van de Participatiewet;
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als Kwaliteitsmedewerker binnen het sociaal domein bij een gemeentelijke organisatie;
4. Aantoonbare werkervaring met begeleiden en trainen stagiaires en trainees;
5. Uiterlijk beschikbaar per 1 september 2024.

Gunningscriteria
6. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als Kwaliteitsmedewerker binnen het sociaal domein bij een gemeentelijke organisatie (50 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met voorliggende voorzieningen en fraude-alertheid (30 punten);
8. Aantoonbare kennis van het systeem SuiteWIZ (het kunnen raadplegen en aanvragen kunnen afhandelen (20 punten). 

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift;
  • Zelfstandigheid;
  • Flexibiliteit (aangezien er aan elke aanvraag een wettelijke termijn vastzit die gehaald moet worden);
  • Resultaatgericht;
  • Accuraat;
  • Empathisch vermogen;
  • Samenwerkingsgericht (ook op afstand).

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. HR21 Beleidsuitvoering II.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg, ma – di – wo – do – vr.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 23 augustus 2024. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 22 augustus 2024, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.