Kwartiermaker informatiehuishouding

Aanvraagnummer: 9430
Contractvorm: Detachering ZZP
Organisatie: Provincie Utrecht
Locatie: Utrecht
Uren per week: 24 uur
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 6 maanden
Regio: Utrecht
Startdatum: Z.s.m.
Optie tot verlenging: 1 maal 6 maand(en)
Sluitingsdatum: 09-05-2025 09:00
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.
Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.
Resultaatopdracht
Als kwartiermaker draag je er zorg voor dat het cluster Informatiebeheer als één geheel gaat functioneren en dat alle taken en rollen die uitgevoerd moeten worden in het kader van onze informatiehuishouding goed belegd zijn. Het betreft dus een veranderopgave. Je moet de volgende resultaten behalen:
Ist-Soll analyse uitvoeren: er dient een Ist-Soll analyse uitgevoerd te worden van de huidige situatie versus de gewenste situatie. Hierin moet niet alleen de impact van de samenvoeging van de twee clusters meegenomen worden (taken, cultuur, samenwerking), maar ook de sterk veranderde taakinvulling van het vakgebied informatiebeheer als gevolg van de digitalisering. In de Ist-Soll analyse wordt naast de inhoudelijke analyse ook de impact bepaald t.a.v. capaciteit en financiën. Dit laatste heeft een relatie met een traject in de IV keten in de breedte en je zal dan ook nauw samenwerken met het kernteam (=managementteam) Informatievoorziening.
Visie/opdracht op de rol én werkwijze van het cluster Informatiebeheer richting de provincie opstellen: op basis van je analyse draag je er zorg voor dat er een visie komt op hoe cluster Informatiebeheer vorm wil geven aan haar taken en welke producten/diensten zij aanbiedt aan de provincie.
Werkagenda 2025-2026 opstellen voor het cluster Informatiebeheer: met de analyse en de daarvan afgeleide visie, stel je samen met het cluster en in nauwe samenspraak met de Strategisch Inhoudelijk Manager IV (CIO) een werkplan op voor de periode 2025-2026 met en een doorkijk naar de jaren erna. In de werkagenda staan de activiteiten en bijbehorende resultaten beschreven die het cluster gaat behalen.
Voorgaande kan alleen daadwerkelijk gerealiseerd worden als het cluster daartoe in staat is. Dat vraagt om het opstellen van een profiel en ontwikkelplan voor medewerkers van het cluster Informatiebeheer Dit is niet je primaire opdracht. Hieraan meewerken kan er echter wel onderdeel van worden.
Bij de start van je opdracht is de Directeur BIO je opdrachtgever. Lopende de opdracht wordt dat opdrachtgeverschap gedelegeerd worden aan de nieuw te werven Teamleider IV Planning.
De te behalen resultaten moeten in 2025 worden gerealiseerd. Daarna help je de resultaten werkend te krijgen. Dat betekent dat we waarschijnlijk gebruik zullen maken van de eerste verleningsoptie.
Vereisten
1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
2. Aantoonbare inhoudelijke kennis en werkervaring als (verander)manager binnen het vakgebied informatiebeheer/informatiehuishouding bij een overheidsorganisatie;
3. Aantoonbare werkervaring met methoden en technieken op het gebied van verandermanagement. Geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV.
Gunningscriteria
4. Aantoonbaar afgeronde cursus of opleiding informatiebeheer/informatiehuishouding (20 punten);
5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als manager binnen het vakgebied informatiebeheer/informatiehuishouding bij een overheidsorganisatie (20 punten);
6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met methoden en technieken op het gebied van verandermanagement. Geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV (20 punten);
7. De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient een voorbeeld te bevatten van een vergelijkbaar traject als deze inhuuropdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf en bijgevoegd te zijn in het CV. Zonder deze motivatie worden de punten voor dit criterium niet toegekend (40 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Schakelen op verschillende niveaus
- Bestuurlijke sensitiviteit
- Organisatiesensitiviteit
- Omgevingsbewustzijn en belangenafweging
- Hands-on én analytisch vermogen
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is eventueel verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 7 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 19 mei 2025, van 09:00 tot 12:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 16 mei 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 9 mei 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.