Kwartiermaker inrichting Portfoliomanagement

Logo van de Gemeente Barneveld, met een gestileerde groene kippenkop naast de tekst "gemeente Barneveld" in oranje.

Aanvraagnummer: 1729
Organisatie: Gemeente Barneveld
Locatie: Gemeente Barneveld
Uren per week: 28
Tarief: €90 - €120 per uur
Regio: Gelderland
Startdatum: 01-07-2024
Optie tot verlenging: ja
Sluitingsdatum: 07-06-2024 12:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Opdracht omschrijving

Barneveld is een dynamische en sterk groeiende gemeente, momenteel de vijfde grootste gemeente in Gelderland met 62.000 inwoners. Als organisatie willen we continu meebewegen met onze omgeving. We hebben uitdagende opgaven op gebied van wonen, landelijk gebied en de zorg voor onze inwoners en daarnaast onze vaste werkzaamheden. We willen als organisatie een goede balans creëren tussen ambities en middelen. Daarvoor hebben we een goed overzicht van ons portfolio en de te maken keuzes nodig. Portfoliomanagement willen we als instrument hiervoor inzetten. Vorig jaar hebben we met 3 pilots gewerkt. We hebben op hoofdlijnen in beeld wat er nodig is.

Om portfoliomanagement in onze organisatie goed op te zetten zoeken we een ervaren en gedreven kwartiermaker, die verantwoordelijk is voor het inrichten van portfoliomanagement in onze organisatie. Die daarnaast zorgt voor een gedragen organisatiebesluit ten behoeve van de structurele invulling van portfoliobeheer/-advies en die zorg draagt voor de implementatie van een capaciteitsinformatiesysteem. Dit in nauwe samenwerking met de stakeholders in onze organisatie. Jouw kennis en ervaring breng je in de praktijk door de tactische bouw-portfoliotafel voor te zitten. Zo werk jij aan het ‘startklaar’ maken van onze organisatie voor portfoliomanagement.

Wat ga je doen?

  • Je brengt concreet in kaart wat nodig is om portfoliomanagement op verschillende niveaus binnen de organisatie mogelijk te maken. Er is al aardig wat voorwerk verricht. Je bouwt hierop verder.
  • Je richt daar de noodzakelijke processen, systemen en instrumenten voor in en vergeet ook de noodzakelijke ontwikkeling van kennis en vaardigheden niet.
  • Je maakt een eerste globaal overzicht van de portfolio van de organisatie.
  • Je bent technisch voorzitter van de Bouwtafel en faciliteert de doorontwikkeling ervan, inclusief agendering, proces- en voortgangsbewaking.
  • Je draagt het belang van portfoliomanagement uit in de organisatie en stimuleert draagvlak hiervoor in onze organisatie.
  • Je brengt de behoefte aan capaciteitsmanagement in kaart als onderdeel van het mogelijk maken van portfoliomanagement. Daarnaast begeleid je de implementatie van een capaciteitsinformatiesysteem.
  • Je brengt in kaart welke formatie nodig is voor portfolio- en capaciteitsmanagement na het beëindigen van jouw opdracht en bereidt een organisatiebesluit voor.
  • De opdracht valt binnen het programma Barneveld groeit! waarin we werken aan het toekomstbestendig maken van de organisatie. Je werkt daarom nauw samen met het programmateam. De concerndirecteur Bedrijfsvoering en Dienstverlening is opdrachtgever van jouw opdracht.

Verantwoordelijkheden

Zie opdracht beschrijving.


Beschikbaarheid

De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 juli 2024 of zo veel eerder als mogelijk tot en met 31 december 2024 voor 28 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.


Overige eisen

Je voegt een cv van maximaal 3 pagina’s A4 toe. In de cv neem je privé e-mailadres en mobiel telefoonnummer van de kandidaat op. De kennismakinggesprekken vinden fysiek op het gemeentehuis plaats. De kandidaat die wordt geselecteerd, wordt gevraagd een VOG te overleggen.

Ervaring als kwartiermaker of soortgelijke functie binnen gemeentelijk management, in het bijzonder met het inrichten van portfolio- en capaciteitsmanagement binnen een organisatie.

Je beheerst portfoliomanagement en programmamanagement in gedachtengoed en methodiek.

Je kunt passende instrumenten aanreiken en de juiste toepassing borgen.

Je kunt risico's vertalen naar beheersingsmaatregelen.

Je kunt of verschillende niveaus het verhaal van portfoliomanagement vertellen en medewerkers hierin meenemen. Je bent organisatiesensitief en kunt omgaan met verschillende belangen.


Gunningscriteria

Sortering
Sorteer op kwaliteit (dan prijs)
Uitleg gunningscriteria

  • Allereerst worden de eisen geverifieerd.
  • Primaire selectie is op basis van de score op kwaliteit.
  • Secundaire selectie is op basis van prijs.
  • Definitieve selectie door opdrachtgever gebeurt door beoordeling van de inschrijving op gunningscriteria kwaliteit en prijs.
  • Hieruit volgt een ranking (maximaal 3). Deze geselecteerden worden uitgenodigd voor een gesprek (Interview).
  • Aan de hand van de gespreksresultaten van de geselecteerden wordt één kandidaat geselecteerd.


Gunningscriteria Kwaliteit

25 %

Minimaal 5 jaar ervaring als kwartiermaker of binnen een soortgelijke functie binnen een gemeentelijke organisatie.

50 %

Minimaal 5 jaar ervaring met het inrichten van portfoliomanagement binnen een (gemeentelijke) organisatie.

25 %

Minimaal 5 jaar ervaring met het inrichten van capaciteitsmanagement binnen een (gemeentelijke) organisatie.


Gunningscriterium Prijs

Minimaal: € 90,00
Maximaal: € 120,00

Inclusief alle kosten, exclusief BTW.

Competenties te toetsen in interviewfase

Beschrijving (uitleg)

Tijdens het interview zullen we de volgende competenties toetsen:

  • proactiviteit;
  • resultaatgerichtheid;
  • communicatieve vaardigheden;
  • hands on vaardigheden;
  • organisatiesensitiviteit;
  • out of the box-denken.


Interviewfase

Beschrijving (uitleg)

  • Uit de beoordeling van de gunningscriteria en prijs volgt een ranking (maximaal of 3). Deze geselecteerden worden uitgenodigd voor een gesprek (Interview).
  • Aan de hand van de gespreksresultaten van de geselecteerden wordt minimaal één kandidaat geselecteerd.
  • De interviews zullen plaatsvinden op het gemeentehuis van Barneveld op 18 juni 2024. Gelieve hier rekening mee te houden.