Kwartiermaker/Verandermanager Sociaal Beleid

Logo van Maashorst met een gestileerde paarse 'm' en de naam in grijze kleine letters.

Aanvraagnummer: 9491
Contractvorm: Detachering ZZP
Organisatie: Gemeente Maashorst
Locatie: Uden
Uren per week: 32 per week
Tarief: 100 - 125 per uur
Duur van de opdracht: 7 maanden
Regio: Noord-Brabant
Startdatum: 15-05-2025
Optie tot verlenging: 3 x 6 maanden
Sluitingsdatum: 06-05-2025 12:00

LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.


Opdrachtomschrijving

De gemeente Maashorst is een jonge, dynamische organisatie met een sterke focus op het sociaal domein. Om de doorontwikkeling van het team sociaal beleid te realiseren, willen wij een ervaren interim kwartiermaker/verandermanager inhuren. Deze professional krijgt de opdracht om samen met het team van 30 collega’s een ontwikkelplan op te stellen, gericht op professionalisering, externe samenwerking en advieskwaliteit.

Doel van de opdracht

Je creëert een omgeving waarbinnen het team kan groeien. Je stuurt op het proces, behoudt overzicht en beschikt over een sterk organisatorisch vermogen. Inhoudelijke expertise is een pré, maar je vertrouwt op de vakkennis van je collega’s. De focus ligt op het stimuleren van eigenaarschap, het geven van richting, en het zorgen dat iedereen zijn of haar rol kent en optimaal benut.

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden

Samen met het team stel je een teamontwikkelplan op en geef je uitvoering aan de volgende thema’s:

  • Versterken van de kwaliteit en het (onafhankelijk) adviseren binnen het ambtelijk-bestuurlijk samenspel;
  • Vergroten van de externe oriëntatie van het team, inclusief meer naar buiten treden en inzetten van nieuwe participatievormen;
  • Uitvoeren van aanbevelingen uit een eerder opgesteld adviesrapport, waaronder: inzichtelijk maken van wat organisatorisch nodig is om het aantal fte, de diversiteit aan beleidsonderwerpen en het ambtelijk opdrachtgeverschap goed te kunnen managen;
  • Beweging richting meer generalistische functies binnen het team;
  • Bevorderen van  de beweging om meer te werken 'volgens de bedoeling';
  • Onderzoek naar de positionering van verschillende functies binnen het team om te bepalen of deze beter binnen een ander team ondergebracht kunnen worden;
  • Creëren van rolduidelijkheid binnen het team zelf en binnen de andere teams van het Sociaal Domein.

Samenwerking en positionering

Je bent een verbindende schakel binnen de organisatie en zorgt voor effectieve samenwerking met andere teams, de directie en het bestuur. Dit vraagt om bestuurlijke sensitiviteit en het vermogen om te schakelen tussen strategisch, tactisch en operationeel niveau.

Daarnaast treed je op als ambtelijk opdrachtgever en fungeer je als filter richting het bestuur bij het prioriteren van opgaven, beschikbare tijd en capaciteit.

Je doet het samen met …  

In de eerste plaats de teamleden. Dit zijn onder meer (senior) beleidsadviseurs, programmamanager, beleidsmedewerkers, en managementassistenten. Stuk voor stuk professionals die zich inzetten op beleidsterrein van o.a. sport, onderwijs, gezondheid, cultuur, jeugd, WMO, bestaanszekerheid en participatie. Zij adviseren het bestuur van de gemeente Maashorst, ontwikkelen nieuw beleid, voeren dit uit en leggen hierover verantwoording af. Uiteraard doen zij dit samen met andere teams in de organisatie. Team Sociaal Beleid wil het verschil maken voor de inwoners van Maashorst. Als kwartiermaker/verandermanager heb jij je blik ook naar buiten gericht. Je werkt over team- en organisatiegrenzen heen aan Maashorstbrede opgaven en je stimuleert de teamleden om hetzelfde te doen. Daarbij ben je een belangrijke sparringpartner voor het directieteam, bestuur en werk  je nauw samen met 23 teammanagers, die de  verantwoordelijkheid dragen voor de uitvoering van brede opgaven en de verdere ontwikkeling van de organisatie. 

Kandidaatomschrijving

Passen we bij elkaar?

Een opdracht binnen Maashorst past bij jou als je het leuk vindt om bij te dragen aan de ontwikkeling van het team Sociaal Beleid, onze nieuwe gemeente en ertegen kunt dat dit soms gepaard gaat met wat turbulentie. Het belangrijkste? Dat je verantwoordelijkheid neemt en energie toevoegt aan het team. Om succesvol te zijn in deze opdracht breng je daarnaast het volgende mee:

  • Niveau: Wo-niveau;
  • Ervaring: Minimaal 5 jaar als leidinggevende; ervaring bij een gemeente, met bestuurlijke besluitvormingsprocessen, en/of in de publieke sector;
  • Coachend en inspirerend leiderschap – Je faciliteert de ontwikkeling van je teamleden, stimuleert eigenaarschap en hanteert een coachende en verbindende leiderschapsstijl; 
  • Strategisch en procesgericht denken – Je overziet het grotere geheel, stuurt op proces en samenwerking, draagt bij aan strategische (organisatie)doelen en creëert hiervoor de juiste omstandigheden. Je hebt daarbij gevoel voor bestuurlijke dynamiek; 
  • Mensgericht en verbindend – Je toont oprechte interesse in collega’s, luistert goed, creëert een fijne werkomgeving en bouwt bruggen tussen teams en bestuur. 
  •  Besluitvaardig en oplossingsgericht – Je onderscheidt hoofd- en bijzaken, neemt verantwoordelijkheid en lost problemen constructief en transparant op.

Interviewplanning


De gesprekken vinden plaats op vrijdagochtend 9 mei in het gemeentehuis te Uden.

Eisen

  • Voorwaarden voor deelname
  • Academisch werk- en denkniveau (WO)
  • Minimaal 5 jaar leidinggevende ervaring binnen een gemeente of publieke sector, binnen het sociaal domein
  • Aantoonbare ervaring met veranderopgaven en teamontwikkeling
  • Uit CV of motivatie van de kandidaat blijkt dat de kandidaat aantoonbare ervaring heeft met veranderopgaven en teamontwikkeling
  • Aantoonbare kennis en ervaring van bestuurlijke besluitvorming en sensitiviteit voor politieke verhoudingen
  • Uit CV of motivatie van de kandidaat blijkt dat de kandidaat aantoonbare kennis en ervaring heeft van bestuurlijke besluitvorming en sensitiviteit heeft voor politieke verhoudingen
  • Beschikbaarheid
  • Beschikbaarheid per 15 mei 2025 voor 32 uur per week
  • Gevraagde documenten
  • Aanleveren bij offerte
    • Motivatie

    Gunningscriteria



    Weging prijsdeel: 20 %



    Motivatiebrief: weging 15 %

    Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

    Aantoonbare ervaring met veranderopgaven en teamontwikkeling: weging 15 %

    De kandidaat heeft aantoonbare ervaring met veranderopgaven en teamontwikkeling
    • 3 tot 5 jaar (5 %)
    • 5 tot 7 jaar (10 %)
    • 7 jaar of meer (15 %)
    • 15 %

      Aantoonbare ervaring als leidinggevende binnen een gemeente of publieke sector, binnen het sociaal domein: weging 15 %

      Aantoonbare ervaring als leidinggevende binnen een gemeente of publieke sector, binnen het sociaal domein
      • 5 tot 7 jaar (5 %)
      • 7 tot 9 jaar (10 %)
      • 9 jaar of meer (15 %)
      • 15 %

        Aantoonbare ervaring met soortgelijke verandertrajecten binnen het sociaal domein, dit blijkt uit CV of motivatie: wt;'>15 %

        Interview: weging 20 %

        Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

        Reageer nu op deze opdracht!

        (Bijna) evenveel verdienen vanuit Detachering?!