Aanvraagnummer: 6705
Organisatie: Regio Gooi en Vechtstreek
Locatie: Bussum
Uren per week: 16 uur
Tarief: €0 - €100 per uur
Duur van de opdracht: 6 maanden
Regio: Noord-Holland
Startdatum: 10-02-2025
Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend
Sluitingsdatum: 29-01-2025 09:00
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Deel deze opdracht
Organisatie
De Regio Gooi en Vechtstreek is het samenwerkingsverband van Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Eemnes en Wijdemeren. Wij bestaan uit de volgende organisatieonderdelen: Beleid en Bestuur, Maatschappelijke Dienstverlening, Inkoop en Contractbeheer, Gemeentelijke Gezondheidsdienst, Onderwijs en Werk, Grondstoffen en Afvalstoffendienst, Concernstaf Bedrijfsvoering en de Regionale Ambulancevoorziening. Er zijn ca. 500 medewerkers in dienst bij onze organisatie.
De opdracht wordt uitgevoegd bij de Resultaatverantwoordelijke Eenheid (RVE) Beleid en Bestuur, bij team Fysiek Domein. RVE Beleid en Bestuur is verantwoordelijk voor de optimale bestuurlijke samenwerking tussen gemeenten en tal van maatschappelijke partners, zoals woningbouwcorporaties, natuurorganisaties, zorgpartijen, provincie, de metropoolregio Amsterdam en het Rijk. Vanuit deze samenwerking levert het team een bijdrage aan de grote maatschappelijke ontwikkelingen die nu spelen. Van woningbouw, economische ontwikkeling, natuurbehoud tot mobiliteitsopgaven. Er werken ongeveer 30 medewerkers binnen de RVE.
Gemeenten in Gooi en Vechtstreek besteden al vele jaren gezamenlijk energiecontracten aan (vanaf hier het Collectief). Deze opdracht wordt uitgevoerd in opdracht van het Collectief. De formele opdrachtgever zal de Regio Gooi en Vechtstreek zijn.
De afstemming doet het Collectief in aparte ambtelijke overleggen. Er is een kernteam waarin in principe afstemming over voortgang van het project plaatsvindt, bestaande uit in ieder geval de gemeenten Hilversum en Gooise Meren en Regio Gooi en Vechtstreek. De aanpak, voortgang en resultaten worden besproken en vastgesteld in het Ambtelijk Overleg (AO) Energietransitie, Directieoverleg Fysiek Domein en Portefeuillehoudersoverleg Milieu & Duurzaamheid.
Opdracht
Gemeenten in Gooi en Vechtstreek (Collectief Gooi en Vechtstreek) willen graag, vanuit de huidige aanbestedingsstrategie voor energie, door middel van de energie-inkoop, de bijdrage aan lokale duurzame opwek maximaliseren. De focus van de opdracht is de elektriciteitsvraag en het toewerken naar een zelfleveringsmodel (een model waarmee directe levering van energie uit lokale projecten mogelijk is). Het Collectief is op zoek naar een kwartiermaker zelflevering.
Van de kwartiermaker wordt het volgende gevraagd:
1. Opstellen van een Implementatieplan voor een zelfleveringsmodel voor Gooi & Vechtstreek;
2. In kaart brengen van de noodzakelijke werkzaamheden om een zelfleveringsmodel te realiseren (i.r.t. het Implementatieplan) en dit te vatten in een uitvraag/opdracht voor een projectleider (Energiecoördinator).
3. Ondersteuning bij lopende projecten;
4. In kaart brengen en indien kansrijk en passend, ondersteuning bij aanvraag, aanvullende financiële middelen voor uitvoering ná kwartiermakersopdracht.
5. In beeld brengen van de lokale potentiële vraag en aanbod van duurzame energie.
Resultaat:
- Het proces van verkenning tot en met contractvorming voor de directe levering van energie uit lokale projecten is geschetst en uitgewerkt. E.e.a. is vervat in een implementatieplan waarmee het Collectief een toepasbaar model voor zelflevering heeft voor de komende jaren.
Toelichting:
Implementatieplan zelflevering
Het eerste deel (Implementatieplan) moet het Collectief helpen beter in beeld te hebben wat zelflevering is, wat het kan betekenen voor het Collectief, op welke manier en onder welke voorwaarden het mogelijk is en nadrukkelijk doorkijken naar realisatie van het model. Hierbij moeten ook voldoende go/no-go voor bestuurders en ambtelijke organisatie zitten om bij te sturen. Een eerste opzet voor een implementatieplan ziet er als volgt uit:
- Een one-pager propositie: wat is zelflevering en waarom doen we het?
- Doel en noodzaak vertalen naar uitvoering
- Taakbeschrijvingen verscherpen bij organisaties, voor inkoop- energie- en andere afdelingen
- Mogelijkheden voor het Collectief Gooi en Vechtstreek (incl. scenario’s)
- Platform(s)
- Leveranciers
- Samenwerkingspartners
- Raamwerk voor modelcontracten
- Per gemeente locaties en verbruik inzichtelijk maken en waar mogelijk koppelen aan lokale opwekprojecten
- Wat mist er nog in Gooi en Vechtstreek om tot uitvoering te komen
- Experimenteerruimte (voorstel) voor huidige ontwikkelingen onder bestaande contracten
Hierbij geldt dat 1 dient als gezamenlijke houvast, legitimering én enthousiasmering. Onderdelen 2 tot en met 6 fungeren als het implementatieplan om tot het zelfleveringsmodel in Gooi en Vechtstreek te komen. Waarbij 6 expliciet dient als eerste oefening om het implementatieplan handen en voeten te geven; met experimenteren en voorbeelden komen tot uitvoering. Vanuit de verkenningen in het implementatieplan wil het Collectief steeds verder convergeren naar uiteindelijk de keuze voor modellen (zoals een zelfleveringsplatform), samenwerkingspartners, en uiteindelijk het bieden van een raamwerk van modelcontracten.
- Een helder takenpakket voor de Energiecoördinator (die na afloop van deze opdracht aan de slag moet).
Toelichting Opdracht Energiecoördinator
Het tweede deel, met betrekking tot de zgn. Energiecoördinator heeft het Collectief in ieder geval de intentie deze projectleider/projectmanager gezamenlijk in te huren. Zoals beschreven is deze als voorwaarde gesteld voor de uitvoering van bovenstaande implementatieplan. De beide delen zijn daarmee ook sterk verweven. In eerste gesprekken heeft het Collectief al de volgende uitgangspunten geformuleerd voor een dergelijke coördinator:
- Concept van zelflevering (verder) uitwerken en uitdragen
- Kennisniveau van deelnemers op peil brengen
- Kennis over inregeling van en energiehuishouding
- Onderhandelingen met energieleveranciers
- Voert contractmanagement
Vereisten
1. Aantoonbare werkervaring met gemeentelijke energiecontracten en vernieuwende concepten op energievoorziening;
2. Aantoonbare kennis over de energiemarkt, energie inkoop en zelfleveringsconcept (licht dit duidelijk toe in het cv);
3. Een maximaal uurtarief van € 100,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer en fee Flextender;
4. BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen mobiel. De opdrachtgever stelt een laptop beschikbaar.
Gunningscriteria
5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met gemeentelijke energiecontracten en voorzieningen (20 punten);
6. Aantoonbare kennis over zakelijke energiemarkten (inhoudelijk, maar ook juridisch en financieel) (licht dit duidelijk toe in het cv) (20 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met het begeleiden van gemeenten bij nieuwe gemeentelijke energiecontracten (25 punten);
8. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met vernieuwende concepten in energiemarkt (in gemeentelijke context) (25 punten);
9. Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding (10 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Uitgebreide expertise op gebied van energiemarkt, energie inkoop en vernieuwende concepten voor energie levering;
- Juridische en financiële kennis over zakelijke energiemarkt (gemeentelijke context);
- Gericht op uitvoering/implementatie;
- Complexe materie eenvoudig en helder in project- en beleidsvoorstellen te formuleren;
- Projectmatig werken;
- In staat om met veel verschillende stakeholders samen te werken;
- Flexibel, innovatief en creatief.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende dagen:
Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 6 februari 2025 tussen 09.00 uur en 12.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 3 februari 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.