Aanvraagnummer: 4749
Organisatie: Gemeente Alphen aan den Rijn
Locatie: Alphen aan den Rijn
Uren per week: 32-36 uur
Tarief: Geen maximum
Regio: Zuid-Holland
Startdatum: Z.s.m.
Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend
Sluitingsdatum: 07-11-2024 09:00
Deel deze opdracht
Organisatie
Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.
Onze organisatie bestaat uit meerdere onderdelen die allen een unieke bijdrage leveren aan onze opgaven en gemeentelijke dienstverlening. Je zit binnen onze organisatie altijd in een thuisteam met vakcollega’s en een teamleider. Een groot aantal collega’s werkt aan maatschappelijke opgaven in uiteenlopende vakgebieden. Je krijgt bij ons de kans om op basis van je talent ingezet te worden voor die opgaven en deel uit te maken van diverse samengestelde teams.
Opdracht
Als leerplichtambtenaar heb je vooral de taak om toezicht te houden op de naleving van de Leerplichtwet. Dit betekent concreet:
- Controleren of alle leerplichtigen een schoolinschrijving hebben.
- Beoordelen van vrijstellingen van inschrijfplicht of een vrijstelling van geregeld schoolbezoek.
- Verzuimmeldingen van scholen behandelen. Hierbij onderzoek je de reden van het verzuim en kijk je mee naar oplossingen voor het schoolverzuim.
Bij verzuimmeldingen heeft de leerplichtambtenaar een belangrijke schakelrol. Je onderhoudt het contact met ouders en school en zorgt voor een passende actie op de verzuimmeldingen. Als er rond de melding zorgen zijn over de ontwikkeling van een kind heb je hierover contact met Veilig Thuis of de Jeugdhulpverlening.
Steeds meer wordt de leerplichtambtenaar preventief betrokken bij kinderen en jongeren die dreigen uit te vallen in het onderwijs en daardoor thuis zouden komen te zitten. Korte lijnen en een goede samenwerking met ouders, scholen en hulpverlening zijn essentieel.
Inwerken nieuwe collega’s
Vanaf december 2024 starten twee nieuwe collega’s binnen team Leerlingzaken. Onderdeel van de opdracht is het inwerken van deze collega’s op het wettelijke gebied van de leerplicht en hen, op basis van de ervaring van de kandidaat, snel op vlieghoogte te krijgen.
Vereisten / Knock-outcriteria
1. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als leerplichtambtenaar bij een gemeente;
2. Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
3. Uiterlijk per 1 december 2024 beschikbaar voor minimaal 32 uur per week;
4. Aantoonbaar bereid de volledige werkweek op kantoor te zijn (benoem dit bij de inschrijving);
Gunningscriteria
5. Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als leerplichtambtenaar (30 punten);
6. Aantoonbare werkervaring in het inwerken/begeleiden van andere medewerkers (15 punten);
7. Aantoonbare werkervaring als leerplichtambtenaar met de mbo-doelgroep; (30 punten)
8. Aantoonbaar in het bezit van een BOA-bevoegdheid (25 punten)
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
Je bent zelfstandig en hebt een klantgerichte instelling waarbij je ook bent gericht op samenwerking. Je bent integer en gaat graag mee in veranderingen die de kwaliteit van het werk ten goede komen wat zich vertaalt in het denken in kansen. Je bent flexibel in werkdagen, hebt durf, blijft goed overeind in stressbestendige situaties en bent een goede netwerker.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg, ma-di-wo-do-vr.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 11 november 2024. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 8 november 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
- De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
- Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 7 november 2024, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.