Manager IPM Projectbeheersing

Logo van de gemeente Haarlemmermeer met kleurrijke abstracte iconen, waaronder een boom, fiets en gebouwen.

Aanvraagnummer: 3231
Organisatie: Gemeente Haarlemmermeer
Locatie: Gemeente Haarlemmermeer
Uren per week: 32 per week
Tarief: €130 per uur
Regio: Noord-Holland
Startdatum: 01-11-2024
Optie tot verlenging: 4 x 12 maanden
Sluitingsdatum: 09-09-2024 13:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Opdrachtomschrijving

Gemeente Haarlemmermeer is op zoek naar een IPM Manager Projectbeheersing. Provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam (VRA) en gemeente Haarlemmermeer werken in het project ‘Weg om de Zuid’ gezamenlijk aan het verbeteren van de doorstroming en verkeersveiligheid van de (Nieuwe) Bennebroekerweg tussen de A4 en de N205. Het project heeft als doel de bereikbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren. Dat is niet alleen nodig vanwege de bestaande opgaves, maar ook door de verdere groei van onder andere Hoofddorp en Nieuw-Vennep en door andere (ruimtelijke) ontwikkelingen waardoor de hoeveelheid verkeer zal toenemen. Dit project is een voorwaarde voor een groot deel van de woningbouwontwikkelingen.

Het project bevindt zich in de afrondende fase van de planuitwerkingsfase. Inmiddels heeft de gemeenteraad in juli 2024 het nieuwe voorkeursalternatief goedgekeurd.

In de volgende fase, de contractvoorbereidingsfase wordt de Klant Eisen Specificatie (KES) verder opgehaald, de benodigde onderzoeken uitgevoerd, het ontwerp verder uitgewerkt en het (geïntegreerde) contract opgesteld. De planning is vooralsnog dat we medio 2026 de marktbenadering ten behoeve van de uitvoering starten.

Aan dit project wordt sturing gegeven conform de uitgangspunten van het IPM-model. De Manager Projectbeheersing vervult binnen dit model een cruciale rol waarbij hij/zij verantwoordelijk is voor het optuigen van een besturingsdashboard, bewaking van de financiën en leiding geeft aan het team projectbeheersing, bestaande uit een risicomanager, een planner en een controller. Vooralsnog ligt de nadruk in de contractvoorbereidingsfase in het opzetten en verder vormgeven van de projectbeheersing.

Meer informatie over het project vind je op https://haarlemmermeergemeente.nl/hoofddorp-zuid/verbeteren-nieuwe-bennebroekerweg



Kandidaatomschrijving

Als Manager Projectbeheersing ben je lid van het Integraal Projectmanagement Team (IPM team) en ondersteun je het team. In samenwerking met overige leden van het IPM-team zorg je voor een adequate beheersing van het project. De Manager Projectbeheersing is (eind)verantwoordelijk voor de volgende werkprocessen:

- Toetst of er intern gewerkt wordt conform afgesproken procedures;

- Bewaakt de baseline en beheert wijzigingen op het gebied van scope, tijd en geld;

- Signaleert tijdig afwijkingen en bijsturingsmogelijkheden en adviseert het IPM team hierover;

- Stuurt het risicomanagement aan;

- Zorgt voor actuele planningen en ramingen;

- Weegt kosten en rendement goed tegen elkaar af;

- Verzorgt het tijdig opstellen van projectvoortgangsrapportages, begroting en meerjarenraming en rapporteert aan de projectmanager en lijnmanager;

- Houdt voortgangsgesprekken met rolhouders met betrekking tot financiën, planning, risico’s en capaciteit en zorgt voor de verwerking van de uitkomsten in de diverse systemen;

- Houdt het dashboard actueel en heeft een belangrijke rol in documentmanagement en de digitale document hygiëne;

- Is verantwoordelijk voor het team van projectbeheersing en wil samen verder ontwikkelen;

- Begeleidt adviseurs projectbeheersing (o.a. planning, risicomanagement en control in hun werkzaamheden).

Specifieke uitdagingen
Het project wordt door de gemeente als penvoerder uitgevoerd met de daarbij behorende verantwoordelijkheden. Op dit moment is de gemeente nog niet volledig voorbereid op een project van deze omvang (circa €130 miljoen). De benodigde processen zijn nog niet allemaal aanwezig en de gemeentelijke organisatie moet hierin worden meegenomen. Het opzetten van de projectorganisatie volgens het IPM model met de bijbehorende processen en het meenemen van de organisatie wordt gezien als een belangrijke uitdaging die bepalend gaat zijn voor het eindresultaat. Dit vraagt van de IPM rolhouder dat hij/zij kan werken in een organisatie die nog niet gewend is om projecten zoals deze uit te voeren en daarmee kan meehelpen om het project in de organisatie te borgen.

Competenties
Voor deze functie achten we de onderstaande competenties als belangrijk:

  1. Resultaatgerichtheid: is gericht op het behalen van concrete resultaten, binnen de grenzen van tijd, budget en inzet van mensen en middelen.
  2. Coaching: is in staat de begeleiding van medewerkers af te stemmen op wat ieder individu afzonderlijk nodig heeft om zijn of haar doelen te bereiken.
  3. Samenwerkingsvermogen (werken in team of groepsverband): is in staat om samen met personen van verschillende disciplines en achtergronden (in team of groepsverband) gericht naar resultaten te werken.
  4. Zelfstandigheid: zonder hulp van anderen taken verrichten, op eigen kracht probleemsituaties de baas zijn of handelen volgens eigen overtuiging.
  5. Teamplayer: werkt nauw samen en weet de verbinding binnen het (project)team te versterken.

De kandidaat:

  • heeft ervaring in het werken binnen een gemeentelijke organisatie;
  • voldoet aan de gevraagde inzet en is beschikbaar op de gewenste startdatum of eerder;
  • is flexibel ten aanzien van werktijden;
  • heeft aantoonbare affiniteit met het opstellen, bijwerken en controleren van financiële rapportages in infrastructurele projecten;
  • is analytisch en goed in control op het gebied van bedrijfsvoering;
  • beschikt over cijfermatig inzicht;
  • houdt overzicht op complexe financiële ramingen en ziet de verbanden en gevolgen van het groter geheel;
  • heeft ervaring in het samenwerken met provincie en/of de Vervoerregio Amsterdam;
  • beschikt over goede bestuurlijke sensitiviteit en heeft ervaring met het omgaan met ambtelijk opdrachtgevers en het openbaar bestuur;
  • is in het bezit van een geldig VCA-certificaat of is bereid deze op eigen initiatief voor aanvang van de opdracht te behalen;
  • gedraagt zich integer en houdt zich aan correcte omgangsvormen (bereid tot ondertekening integriteitverklaring conform de gedragscode van de gemeente Haarlemmermeer);
  • is bereid om minimaal 1 dag per week op locatie in Hoofddorp aanwezig te zijn.

Aanvullende informatie

  • maximaal 1 aanbieding per leverancier;
  • er geldt een wederzijdse opzegtermijn van een maand en een proefperiode van een maand;
  • facturering met betrekking tot inhuurkrachten aan de gemeente Haarlemmermeer dient digitaal en per kalendermaand te geschieden;
  • het uurtarief is inclusief reis- en verblijfkosten (woon-/werkverkeer) en exclusief btw;
  • de uitvraag betreft een all-in uurtarief;
  • eventuele indexering vindt plaats op 1 januari na minimaal 1 jaar inhuurovereenkomst conform CBS, CAO lonen per uur particuliere bedrijven;
  • van toepassing zijn de Gemeente Haarlemmermeer VNG-model algemene inkoopvoorwaarden voor Leveringen en Diensten - Versie 2021;
  • indien detacherings-/payrollbureau, intermediair of ZZP: Bent u een detacherings-/payrollbureau en/of intermediair of zzp’er? In verband met de Wet Deregulering Arbeidsverhoudingen (Wet DBA) is beoordeeld of sprake is van een arbeidsovereenkomst indien een zzp’er de opdracht zou verwerven. Aangezien er een aanmerkelijk risico op de aanwezigheid van een gezagsverhouding is en vrije vervanging van de inhuurkracht niet wenselijk/realistisch is, is gemeente Haarlemmermeer van oordeel dat het risico op een arbeidsovereenkomst te hoog is. Daarom kan een zzp’er niet rechtstreeks inschrijven op deze opdracht. Het begrip zzp’er dekt de lading overigens niet geheel. Hieronder wordt bijvoorbeeld ook een BV begrepen, die de directeur/groot aandeelhouder (DGA) wil detacheren, zonder dat er een gezagsverhouding bestaat tussen de BV en de te detacheren persoon. In verband met de Wet Deregulering Arbeidsverhoudingen (Wet DBA) moet de te plaatsen medewerker bij de opdrachtnemer in dienst zijn op basis van een arbeidsovereenkomst of de opdrachtnemer heeft met de te plaatsen medewerker een door de fiscus goedgekeurde tussenkomstovereenkomst gesloten.



Eisen

Opleiding
De kandidaat heeft, op CV aantoonbaar, HBO werk- en denkniveau.
Werkervaring
De kandidaat heeft, op CV aantoonbaar, minimaal 5 jaar ervaring als Manager Projectbeheersing binnen een IPM team, bij voorkeur in infrastructurele projecten.
Motivatiebrief
De motivatiebrief heeft ten minste een score van 10% van de 20% gekregen in de beoordeling door de toetsingscommissie.
Gevraagde documenten
Aanleveren na gunning
  • Integriteitsverklaring externen
  • Doe de Waadi-check
  • Blanco factuur
  • Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)

Gunningscriteria

Weging prijsdeel: 20 %


Motivatiebrief
Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

- Waarom wil je werken bij de gemeente Haarlemmermeer?
- Waarom spreekt de functie je aan?
- Welke aspecten of kennis maken jou geschikt voor deze functie? Geef voorbeelden.
- Heldere schrijfstijl;
- Mate van overtuigingskracht.


Weging: 20 %


Werkervaring bij gemeente(n)
De kandidaat heeft, op CV aantoonbaar, werkervaring als Manager Projectbeheersing of een gelijksoortige functie bij (een) gemeente(n).
  • 1-2 jaar (5 %)
  • 3-4 jaar (10 %)
  • minimaal 5 jaar (15 %)
Weging: 15 %


Ervaring infrastructurele projecten
De kandidaat heeft, op CV aantoonbaar, ervaring als Manager Projectbeheersing in infrastructurele projecten. Noem de projecten in het CV.
  • 1-2 infrastructurele projecten (5 %)
  • 3-5 infrastructurele projecten (10 %)
  • minimaal 6 infrastructurele projecten (15 %)
Weging: 15 %


Werkervaring
De kandidaat heeft, op CV aantoonbaar, ervaring met het opstarten en initiëren van IPM teams binnen een organisatie.
Weging: 5 %


Interview
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

- Mate van enthousiasme (ook in klikgesprek);
- Manier van leidinggeven (ook in klikgesprek);
- Mate van aansluiting/match met het team (ook in klikgesprek);
- Mate van ervaring met financiële opstellingen en ramingen;
- Mate van politiek bestuurlijke sensitiviteit;
- Mate van ervaring in het samenwerken met de provincie en/of VRA;
- Werken in teamverband (ook in klikgesprek);
- Houding en gedrag (ook in klikgesprek);
- Flexibiliteit (ook in klikgesprek).


Weging: 25 %

Interviewplanning

De sollicitatiegesprekken vinden plaats in week 38 op maandag 16 september, woensdag 18 september en in week 39 op maandag 23 september . Het gesprek bestaat uit twee delen: circa een uur met de sollicitatiecommissie (inhoudelijk gesprek) en circa een half uur met enkele projectteamleden (klikgesprek). Aan kandidaten wordt vriendelijk verzocht bij inschrijving deze data vrij te houden.
De exacte tijdstippen worden na de selectie doorgegeven.