Manager Woordvoering & Content

Aanvraagnummer: 10813
Contractvorm: Detachering ZZP
Organisatie: Alliander
Locatie: Arnhem
Uren per week: 36 per week
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 7 maanden
Regio: Gelderland
Startdatum: 02-06-2025
Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend
Sluitingsdatum: 20-05-2025 10:00
LET OP! Deze opdracht is gesloten
startdatum: 2 -6- 2025
einddatum: 31-12-2026
locatie: Arnhem en hybride
zzp: ja
CV's aanleveren in het Nederlands
We zoeken voor deze rol van Manager Media & Content het schaap met de 5 poten.
Het gaat om de combinatie van woordvoering (incl crisiscommunicatie en content) en inhoudelijke marketing content op strategisch en tactisch niveau en aansturing van een team.
Daarnaast is er een duidelijke opdracht met de resultaatverplichtingen waardoor deze rol ook door een ZZP'er vervuld kan worden:
- Uiterlijk eind 2026 is de overall effectiviteit van mediarelaties, content en campagnes met 20% verbeterd, gemeten aan de hand van verschillende KPI’s
- Er is een verbeterde strategie en aanpak voor media, content en campagnes ontwikkeld en geïmplementeerd
- Het team is vakinhoudelijk gegroeid (professionele ontwikkeling en expertise zijn versterkt
- De afdeling Marketing & Communicatie is getransformeerd in lijn met de organisatie- en markttransformatie.
- De beste inrichting/indeling voor de verschillende vakdisciplines binnen de afdeling is gedefinieerd en geïmplementeerd.
- Het team draagt als geheel maximaal bij aan de realisatie van de doelstellingen van Alliander.
Je rapporteert functioneel aan de directeur Marketing en Communicatie.. De manager stuurt een team aan van 5-12 fte, is meewerkend voorman in zijn of haar vakgebied en verantwoordelijk voor de inhoud en ontwikkeling van een specifiek vakgebied.
Gedeelte Manager woordvoering:
Netbeheerders werken aan de grootste verbouwing van ons energiesysteem. Het energiesysteem vormt het fundament om de ambities op het gebied van klimaat, woningbouw, economische groei en mobiliteit te realiseren. En die verbouwing gaat niet vanzelf. Dat zie je terug in de media, in de politiek en als je met klanten in gesprek gaat. Het gaat over de uitbreiding van het elektriciteitsnet, oplopende wachttijden voor klanten omdat het elektriciteitsnet op steeds meer plekken vol zit, straten die open moeten voor werkzaamheden of de aanleg van warmtenetten als vervanging van aardgas. En dit vraagt veel van de maatschappij en van onze klanten. Dat vraagt om zorgvuldige en heldere communicatie.
Als manager woordvoering sta je met één been binnen en één been buiten de organisatie. Je bent verantwoordelijk voor hoogwaardige strategische woordvoering. Je hebt een aanjagende, verbindende en coachende rol in het bouwen van een sterke reputatie van Alliander, Liander en andere dochterbedrijven waardoor de organisaties hun licence to operate behouden.
De energietransitie is onmogelijk zonder jou als Manager Woordvoering
Jij bent als Manager Woordvoering verantwoordelijk voor:
- Woordvoering in een complexe politiek gevoelige omgeving met ingewikkelde vraagstukken en veel verschillende belangen
- Signaleren van publicitaire kansen en mitigeren van publicitaire risico’s
- Output en het effect van communicatie en stuurt op het werken met concrete doelstellingen en het meten van het effect van communicatieacties
- Is gesprekspartner voor de RvB, directie en management op het gebied van de inzet van media
- Relatie met externe stakeholders, waaronder sector en heeft daarin een aanjagende en coördinerende rol
- Heeft een aanjagende en coachende functie in de organisatie om zelf proactief te verbinden met de binnen- en buitenwereld en zichtbaar te zijn door middel van media (communicatiever maken van de organisatie)
- Is in staat om de belangen van verschillende doelgroepen (klanten, toezichthouders, media, lokale en landelijke politiek, de energiemarkt, medewerkers) te doorgronden, te wegen en de juiste communicatie- en marketingstrategie te ontwikkelen om de complexe omgeving te beïnvloeden conform de strategie van Alliander
- Denkt vanuit klant en buitenwereld en vertaalt dit naar media- en communicatie strategie
- Heeft een visie op crisiscommunicatie (inclusief oefenen, trainen en opleiden)
- Onderhoudt mediacontacten over complexe zaken
- Begeleidt management en specialisten om in de buitenwereld als boegbeeld voor Alliander op te treden
- Draait mee in de piketdienst voor woordvoering en crisis
Gedeelte Manager Content:
Jij bent als Manager Content verantwoordelijk voor:
- Doorontwikkelen van een visie op het neerzetten van strategische contentplanning, contentconcepten en optimaliseren content op basis van data
- Overbrengen van deze visie op een divers team van contentspecialisten en campagnemanager en hen te coachen bij gerichte acties
- Output en het effect van communicatie en stuurt op het werken met concrete doelstellingen en het meten van het effect van communicatieacties
- Sturen op ontwikkeling en verspreiding interne en externe communicatie (nieuwsartikelen, social media copy, webteksten, videoscripts en andere corporate content)
- Sturen op ontwikkeling en uitvoering campagnes
- Is gesprekspartner voor de RvB, directie en management op het gebied van de inzet van content en campagnes
- Is gesprekspartner voor externe stakeholders, waaronder sector en heeft daarin een aanjagende en coördinerende rol
- Heeft een aanjagende en coachende functie in de organisatie om zelf proactief te verbinden met de binnen- en buitenwereld en zichtbaar te zijn door middel van content en campagnes (communicatiever maken van de organisatie)
- Is in staat om de belangen van verschillende doelgroepen (o.a. klanten, lokale en landelijke politiek, de energiemarkt, medewerkers) te doorgronden, te wegen en de juiste communicatie- en marketingstrategie te ontwikkelen om de complexe omgeving te beïnvloeden conform de strategie van Alliander
- Heeft kennis van de verschillende doelgroepen van Alliander en de dochterondernemingen en stuurt op doelgroepgerichte communicatie en de juiste communicatiemix per doelgroep
- Denkt vanuit klant en buitenwereld en vertaalt dit naar campagne- en contentstrategie