Medewerker Burgerzaken

Donkerblauwe abstracte vorm met een gestileerde witte "V" boven het woord "venlo" in kleine letters, alles op een witte achtergrond.

Aanvraagnummer: 9338
Contractvorm: Detachering
Organisatie: Gemeente Venlo
Locatie: Venlo
Uren per week: 24 per week
Tarief: 65 per uur
Duur van de opdracht: 8,5 maanden
Regio: Limburg
Startdatum: 22-04-2025
Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend
Sluitingsdatum: 29-04-2025 12:00

LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.


Wil jij het eerste aanspreekpunt zijn voor onze inwoners bij het aanvragen van diverse (reis)documenten? Gemeente Venlo zoekt een nieuwe collega!

 

Wat ga je doen?

De komende jaren krijgen gemeentes het erg druk met de aanvragen van paspoorten en ID kaarten. Vanaf 2014 is de geldigheidsduur van deze documenten gewijzigd naar 10 jaar waardoor deze de komende jaren gaan vervallen en verlengd moeten worden. Als medewerker burgerzaken heb jij hierin een cruciale rol.

 

Als medewerker burgerzaken heb jij de volgende taken/ verantwoordelijkheden:

 

·       Het behandelen van de aanvragen van paspoorten, ID kaarten en rijbewijzen of het uitreiken hiervan. Evenals het registreren van een vermissing van deze documenten.

·       Het vervaardigen en verstrekken van een uittreksel uit de Basis Registratie Personen.

·       Het behandelen van de aanvragen VOG.

·       Het vastleggen van (wijzigingen) in het naamgebruik in de BRP.

·       Beoordelen en verwerken van de gezagsverhoudingen in de BRP.

·       Het controleren en verwerken van de aangiftes adreswijziging in de BRP.

·       Het behandelen van een aangifte van emigratie.

·       Het op verzoek van de burger opnemen of verwijderen van de beperking op de gegevensverstrekking.

 

Daarbij lever jij een bijdrage aan het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening. Hierbij kun je denken aan: reflecteren op vak inhoud en proces, signaleren van knelpunten, en het doen van verbetervoorstellen.

 

Wat neem je mee?

·       Een afgeronde MBO-4- opleiding;

·       Aantoonbare werkervaring in een soortgelijke functie binnen de (zakelijke) dienstverlening;

·       Aantoonbare affiniteit met het toepassen van wet- en regelgeving;

·       Afgeronde vakinhoudelijke opleidingen zijn een pre.

 

De ideale kandidaat staat sterk in zijn schoenen en is weerbaar. Je bent trots op je vak. Je krijgt energie van een tevreden ‘klant’ maar je kunt ook een ‘nee’ verkopen indien nodig. Je vindt het hierbij leuk om onze inwoners van dienst te zijn en in begrijpelijke taal iets uit te leggen. Je hebt de ambitie om door te willen groeien binnen het team naar een senior- rol.

 

Onmisbare competenties voor deze functie zijn:

·       Vakmanschap: Zelfstandig uitvoeren van werkzaamheden volgens de professionele standaarden van zijn vak. Vanuit een intrinsieke motivatie zichzelf ontwikkelen in zijn vakgebied. Zijn vak beheersen.

·       Klantgerichtheid: De wensen en behoeften van de (interne en de externe) klant onderzoeken en hiernaar handelen, zonder het eigen zakelijk belang te kort te doen.

·       Aandacht voor details: Consistent en effectief kunnen omgaan met detailinformatie.

·       Verantwoordelijkheid: Het nemen en afleggen van verantwoordelijkheid voor acties van zichzelf, collega`s en de organisatie.

·       Mondelinge vaardigheid: Spreken in begrijpelijke taal; het taalgebruik aanpassen aan het niveau van de ander.

·       Samenwerken: Op effectieve wijze (mee)werken aan een gezamenlijk resultaat en het bijdragen aan het samenwerkingsproces en de harmonie binnen een team, ook wanneer het niet direct een persoonlijk belang dient.

 

 

Waar kom je te werken?

Team Levenszaken is met name verantwoordelijk voor de bevolkingsadministratie en de burgerlijke stand. Denk daarbij aan zaken als reisdocumenten, rijbewijzen, verhuizingen, emigraties, migraties, geboorte- en overlijdensaangifte en het voltrekken van huwelijken. Het team biedt ook diensten aan voor Nederlandse burgers in het buitenland (vertrekken van reisdocumenten) en de vele seizoenarbeiders die onze regio trekt (registratie niet ingezetenen). Een breed en divers takenpakket dus. Daarnaast is het vakgebied enorm in ontwikkeling. Eén van de belangrijkste is de toenemende digitalisering. Een kans om de dienstverlening anders in te richten en om de menselijke factor, die altijd nodig blijft, naar een hoger plan te tillen. Het face-to-face contact met klanten wordt minder, maar de complexiteit neemt toe. Dat vereist hostmanship en vakmanschap. De uitdaging daarbij is om de balans te vinden in het spanningsveld van optimale dienstverlening, kwaliteit van persoonsgegevens, privacy, beveiliging en fraudebestrijding.

 

Werken voor Venlo

Werken voor Venlo betekent werken voor de grootste gemeente in Noord-Limburg mét meer dan 100.000 inwoners. We zoeken betrokken medewerkers die resultaten boeken op een slimme manier. Samen met collega's en anderen bedenk je eenvoudige oplossingen. Werken voor Venlo betekent werken in een centrumgemeente met een sterke maakindustrie, veelzijdige Agri & Food activiteiten en een logistieke hotspot op het kruispunt met het Duitse achterland. We zetten in op kenniseconomie en Cradle to Cradle. Bij de gemeente Venlo werken ongeveer 1100 bevlogen medewerkers verdeeld over 28 teams. Medewerkers die allemaal hetzelfde DNA delen: professioneel, betrokken en vitaal.



Reageer nu op deze opdracht!

(Bijna) evenveel verdienen vanuit Detachering?!

Let-op: Deze opdracht betreft een detacheringsopdracht. Deze opdracht kan niet als ZZP'er worden uitgevoerd.