Portfoliomanager informatievoorziening – Informatiemanagement

Logo van provincie utrecht met links een gedetailleerd wapen en rechts de naam "provincie utrecht" naast twee rode vierkantjes.

Aanvraagnummer: 561
Organisatie: Provincie Utrecht
Locatie: Utrecht
Uren per week: 36 per week
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 12 maanden
Regio: Utrecht
Startdatum: Zo snel mogelijk
Optie tot verlenging: 2 maal 6 maand(en)
Sluitingsdatum: 03-04-2024 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten.


Deel deze opdracht


Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Opdracht
Wat ga jij doen?
Het proces van portfoliomanagement raakt de hele organisatie, van strategie tot operatie. Het projectportfolio proces binnen de provincie is een dynamisch besluitvormingsproces waarin nieuwe projecten en programma’s worden geëvalueerd, geselecteerd, geprioriteerd en gebalanceerd in de context van bestaande projecten en programma’s binnen het portfolio.

De portfoliomanager Informatievoorziening heeft een coördinerende en bewakende rol over het portfolio, zowel procesmatig als inhoudelijk. Zij of hij analyseert de voortgang van het portfolio op elementen als doelrealisatie, uitputting van capaciteit en strategische hypotheses.

Van hieruit adviseert de portfoliomanager de portfolioboard; een periodieke overlegvorm waarmee het management (als collectief) sturing geeft aan het portfolio. Bij de portfolioboard bewaakt de portfoliomanager de samenhang en is scherp op ieders rol. Zij of hij is het objectieve lid aan tafel, naast de doorgaans inhoudelijk gedreven managers met eigen plannen en belangen. Hierdoor kunnen onze managers zich vooral op de inhoud van het portfolio richten.

Verder kan de portfoliomanager waar nodig onafhankelijk meedenken bij inhoudelijke dilemma’s, bijvoorbeeld als er gekozen moet worden tussen twee hele verschillende maar hele waardevolle projecten of programma’s.

Als portfoliomanager zorg jij ervoor dat

  • Het portfoliomanagement binnen de organisatie verder wordt ontwikkeld.
  • Het proces rondom voortbrenging en portfoliomanagement wordt beschreven en toegepast.
  • Er een organisatie brede portfolioplanning wordt opgesteld.
  • Er wordt gerapporteerd over lopende projecten (voortgang en afwijkingen)
  • Nieuwe projecten goed worden opgestart (scope, bemensing, risico’s)
  • Benodigde resources beschikbaar worden gesteld.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 3 maart 2024, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Competenties
Je hebt een proactieve werkhouding;
Je bent kwaliteits- en resultaatgericht;
Je bent flexibel;
Je zoekt de verbinding met de gebruikers, de leveranciers en je collega’s;
Je neemt verantwoordelijkheid en bent eerlijk en integer.

Kenmerkende Vaardigheden
Je hebt een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift;
Je hebt goede onderhandelingsvaardigheden en bent gewend om doelgericht te blijven tijdens (politiek) beladen situaties;
Je hebt overtuigingskracht;
Je bent analytisch sterk.

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender  (weging, totaal 100 punten)
5. Een afgeronde opleiding op wo niveau (15 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met portfoliomanagement (25 punten);
7. Aantoonbare werkervaring als projectmanager binnen een overheidsorganisatie (25 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met de implementatie van complexe ICT projecten (20 punten);
9. Aantoonbare kennis van (ICT)bedrijfsprocessen, informatievoorziening, technische infrastructuur, en informatieveiligheid (15 punten).

Vereisten / knock-outcriteria
1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
2. Aantoonbare werkervaring op het vakgebied portfoliomanagement en voortbrenging;
3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werk ervaring binnen overheidsorganisaties;
4. Minimaal 5 jaar aantoonbaar werkervaring op het gebied van projectmanagement.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever worden in overleg ingepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).