Privacy Officer

Logo van Gemeente Borne met een blauw schild met daarop een gouden bijenkorf en drie bijen, bekroond door een kroon.

Aanvraagnummer: 9022
Contractvorm: Detachering
Organisatie: Gemeente Borne
Locatie: Borne
Uren per week: 16 per week
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 6 maanden
Regio: Overijssel
Startdatum: 01-05-2025
Optie tot verlenging: 2 x halfjaar
Sluitingsdatum: 23-04-2025 09:30

LET OP! Deze opdracht is gesloten



Ben jij de topper die wij zoeken? Ben jij onze nieuwe Privacy Officer? 
De gemeente Borne zoekt een Privacy Officer die met passie en expertise het beheer van persoonsgegevens binnen onze organisatie naar een hoger niveau tilt. In de functie krijg je de kans om een directe bijdrage te leveren aan de privacybescherming van onze inwoners en medewerkers, en te zorgen voor de naleving van de privacywetgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), 
De gemeente Borne is op zoek naar een: 

                                                                                       Privacy Officer                                                                    

Wat ga je doen? 
Als Privacy Officer ben je verantwoordelijk voor het bevorderen van de naleving van privacy gerelateerde wet- en regelgeving binnen de organisatie. Je zorgt ervoor dat de organisatie voldoet aan de geldende wet- en regelgeving en/of branchenormering, door middel van planvorming, voorbereiding, uitvoering, evaluatie, ondersteuning en advisering. Je zult: 

  • Het privacy beleid ontwikkelen en opstellen vanuit de wettelijke kaders,  
    inclusief het opstellen van de privacyverklaring. 

  • Richtlijnen, processen, procedures en modellen adviseren en ondersteunen aan de teamleiders en MT met betrekking tot het verwerken van persoonsgegevens en de rechten van betrokkenen, waarbij proceseigenaren zelf verantwoordelijkheid dragen voor het formuleren van voorstellen. 

  • Ondersteunen in de implementatie van het privacy beleid binnen de organisatie, samen met de bijbehorende procedures, protocollen en convenanten. 

  • De uitvoering van het beleid monitoren en hierover rapporteren aan het management. 

  • De processen rondom datalekken en verzoeken van betrokkenen coördineren, het verwerkingsregister beheren en zorgen voor de afhandeling van datalekken en verzoeken. 

  • Proceseigenaren ondersteunen en adviseren bij privacyvraagstukken, zoals het opstellen van verwerkersovereenkomsten, het uitvoeren van DPIA’s, het omgaan met privacy incidenten en het ontwikkelen van (domein specifiek) beleid. 

  • Verzoeken van betrokkenen toetsen op ontvankelijkheid en zorgen voor de opvolging van ontvankelijke verzoeken binnen de organisatie. 

  • Jaarlijks een AVG compliance-meting uitvoeren en rapporteren aan het MT en de directie. 

  • Een jaarlijks plan van aanpak opstellen, het PO-jaarverslag maken en reageren op het jaarverslag van de FG. 

  • De organisatie ondersteunen bij overige juridische werkzaamheden met betrekking tot privacy. 

  • Het invullen van het budget voor een bewustwordingstraject rondom de bescherming van persoonsgegevens, met als doel de privacy bewustwording binnen de gemeente verder versterken. In samenwerking met de FG worden trainingen en bewustwordingsactiviteiten georganiseerd voor medewerkers op het gebied van de AVG en informatiebeveiliging en privacy 
     

Wat breng jij mee?  

  • Een afgeronde hbo-opleiding, bijvoorbeeld in rechten, informatiebeheer of een andere relevante richting. 

  • Aantoonbare kennis van en ervaring met de AVG en andere relevante wet- en regelgeving op het gebied van privacy. 

  • Ervaring met het uitvoeren van DPIA's en het documenteren van risico’s en maatregelen. 

  • Ervaring met het verbeteren van processen en systemen binnen een gemeentelijke organisatie. 

  • Sterke communicatieve vaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. 

  • Je werkt gestructureerd en hebt het vermogen om zowel strategisch als praktisch advies te geven. 

  • Je hebt oog voor detail en kunt complexe privacy kwesties vertalen naar praktische oplossingen. 

  • Ervaring met het ontwikkelen van bewustwordingstrajecten is een pré 

  • Liefst ‘relevante werkervaring binnen een provincie, waterschap of gemeente; 

  

Daarnaast is het voor ons essentieel dat je toegankelijk bent: je bent een benaderbare en communicatieve collega die graag samenwerkt met verschillende teams en stakeholders binnen de gemeente.  

Verder verwachten we dat je hulpvaardig bent. Je bent bereid om collega’s te ondersteunen en hen te begeleiden bij privacy-gerelateerde vraagstukken. 

Tot slot vinden we nieuwsgierigheid en leergierigheid belangrijke eigenschappen. Jij hebt een echte passie voor privacy en gegevensbescherming, en je bent altijd bereid om je kennis uit te breiden. Je volgt nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving. 

Vereisten / Knock-out criteria
  1. Akkoord procedure en inhuurvoorwaarden (oa all-in tariefstelling wat betreft reiskosten woon-werk).
    • Akkoord (0 Punten)
    • Niet akkoord (0 Punten)
  2. Bij eventuele gunning wordt er op verzoek van Opdrachtgever een VOG aangevraagd voor de kandidaat, (eventuele) kosten worden niet door Opdrachtgever vergoed.
    • Akkoord (0 Punten)
    • Niet akkoord (0 Punten)
  3. De kandidaat heeft een afgeronde hbo-opleiding bij voorkeur in rechten, informatiebeheer of een andere relevante richting.
    • Ja (0 Punten)
    • Nee (0 Punten)
  4. De kandidaat heeft minimaal 5 jaar relevante werkervaring binnen een provincie, waterschap of gemeente.
    • Ja (0 Punten)
    • Nee (0 Punten)
  5. De kandidaat heeft minimaal 3 jaar kennis en ervaring opgedaan met de AVG en andere relevante wet- en regelgeving op het gebied van privacy.
    • Ja (0 Punten)
    • Nee (0 Punten)
  6. De kandidaat heeft minimaal 3 jaar kennis en ervaring opgedaan met het uitvoeren van DPIA's en het documenteren van risico’s en maatregelen.
    • Ja (0 Punten)
    • Nee (0 Punten)
  7. Het betreft tijdelijke invulling van een reguliere functie die normaliter door werknemers wordt ingevuld. De opdracht leent zich daarom niet voor invulling op zzp-basis. Eventueel geïnteresseerde zzp'ers kunnen zich op detachering- of uitzendbasis laten aanbieden door een bureau. Doorleenconstructies zijn nadrukkelijk niet toegestaan.Indien blijkt dat dit criterium niet naar waarheid door de leverancier is ingevuld, wordt de opdracht per direct beëindigd en komt alle mogelijke schade voor rekening en risico van leverancier.
    • Ja, de kandidaat is geen ZZP'er (0 Punten)
    • Nee, de kandidaat is wel een ZZP'er (0 Punten)
  8. De aangeboden kandidaat is geen ZZP’er maar betreft alleen een Detachant of een uitzendkracht.

Gunningscriteria / Wensen
  1. De kandidaat heeft minimaal 5 jaar relevante werkervaring binnen een provincie, waterschap of gemeente.
    • Meer dan 5 jaar (10 Punten)
    • 3 tot 5 jaar (5 Punten)
    • Minder dan 3 jaar (0 Punten)
  2. De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek.- Ervaring met het verbeteren van processen en systemen binnen een gemeentelijke organisatie. - Sterke communicatieve vaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. - Je werkt gestructureerd en hebt het vermogen om zowel strategisch als praktisch advies te geven. - Je hebt oog voor detail en kunt complexe privacy kwesties vertalen naar praktische oplossingen. - Ervaring met het ontwikkelen van bewustwordingstrajecten is een pré
    • Uitstekend (30 Punten)
    • Goed (20 Punten)
    • Voldoende (10 Punten)
    • Onvoldoende (0 Punten)