Privacy Officer (deta-vast)

Logo van wijdemeren, met gestileerde blauwe tekst met daaronder groene en aqua abstracte watervormen.

Aanvraagnummer: 1512
Organisatie: Gemeente Wijdemeren
Locatie: Wijdemeren
Uren per week: 24 tot 36 per week
Tarief: €100 per uur
Regio: Noord-Holland
Startdatum: Zo snel mogelijk
Optie tot verlenging: 1 maal 6 maand(en)
Sluitingsdatum: 24-05-2024 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Organisatie

Wij zijn #WijvanWijdemeren! Met ongeveer 200 mensen zetten wij ons in voor ruim 25.000 inwoners. We zijn een uitdagende werkgever die continue in ontwikkeling is. Kenmerkend zijn de prettige informele werksfeer, de korte lijnen en de diverse ontwikkelingsmogelijkheden. Omdat we relatief klein zijn, weten collega’s elkaar snel te vinden en kun je nog echt een verschil maken. Ook schakel je regelmatig tussen diverse rollen. Zo organiseer, adviseer én voer je vaak ook uit. Het verder ontwikkelen van onze organisatie staat de komende jaren bij ons centraal. Ons doel? Binnen de mogelijkheden zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeften van onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Onze kernwaarden zijn: eigenaarschap, eigentijds en vernieuwend, inclusief, benaderbaar en professioneel.

Wijdemeren is een schitterende groene gemeente in Gooi & Vecht tussen Amsterdam en Utrecht. De dorpen die samen de gemeente vormen, liggen tussen prachtige wateren en ongeëvenaard natuurschoon waaronder de Loosdrechtse Plassen. De combinatie van natuur en kleine dorpen dichtbij de Randstad geeft precies weer hoe het werken bij ons is: afwisselend!


Opdracht

Ben jij klaar om onze gemeente goed te beschermen tegen privacy- en beveiligingsrisico's? Als PO bij de gemeente Wijdemeren duik je in een wereld van uitdaging, beveiliging en naleving van de wet.

Als PO heb je de belangrijke taak om de uitvoering van privacywetgeving binnen onze gemeente te beheren, zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Wet politiegegevens (Wpg). Je houdt niet alleen de controle, maar draagt ook actief bij aan privacy gerelateerde werkzaamheden. Bovendien ben jij degene die het bewustzijn van privacy onder collega's stimuleert.

Je inzet stopt niet bij privacy, je verdiept je ook in de wereld van informatiebeveiliging en de bijbehorende Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).

  • Je werkt operationeel mee aan het beperken van privacy risico’s en doet proactief voorstellen om deze te verminderen;
  • Je fungeert als vraagbaak voor de organisatie en biedt advies over alle privacy gerelateerde onderwerpen;
  • Je adviseert (samen met de Functionaris Gegevensbescherming (FG) en de Chief Information Security Officer (CISO) de organisatie over het inzetten van bewustwordingsinstrumenten zoals interne communicatie, voorlichting en trainingen om de privacy cultuur te verbeteren;
  • Je voert Data Protection Impact Assesments (DPIA’s) uit, waarbij je de privacy risico’s van gegevensverwerking in kaart brengt en beoordeelt welke maatregelen kunnen worden ingezet om deze risico’s te beheersen;
  • Je ondersteunt bij de afhandeling van datalekken, de afhandeling van rechtenverzoeken van burgers en de uitvoering van het privacybeleid.
  • Je beheert het verwerkingsregister en het datalekregister.

Met jouw expertise waarborg je de bescherming van persoonsgegevens van inwoners, relaties en medewerkers. Je hebt een hoog zelf startend vermogen en bent proactief in het signaleren van zowel mogelijkheden als risico’s. Je weet anderen over gegevensbescherming te inspireren. Je kunt het gesprek aan met medewerkers met verschillende kennisniveaus over privacy. Je bent een betrokken collega met een flexibele instelling.


Vereisten / knock-outcriteria

1. Aantoonbare kennis van de AVG, de Uitvoeringswet AVG en Wet Politiegegevens (Wpg) verkregen middels opleiding of werkervaring (benoem dit duidelijk in het cv);
2. Aantoonbare kennis op het gebied van informatiebeveiliging (benoem dit duidelijk in het cv);
3. Aantoonbare werkervaring als Privacy Officer/Adviseur;
4. Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
5. Een maximum uurtarief van €100,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer werk-werkverkeer én parkeerkosten;


Gunningscriteria (weging totaal 100 punten)

6. Aantoonbare werkervaring bij een gemeente (20 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met de Wet politiegegevens (wpg) en het audittraject (benoem dit duidelijk in het cv) (10 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van DPIA’s (10 punten);
9. Een motivatie geschreven door de kandidaat waarom deze geschikt is voor deze opdracht (max 1a4) (20 punten);
10. Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in een juridische richting, informatiemanagement en/of Cybersecurity (20 punten);
11. Detavast constructie: kandidaat is bereid om bij wederzijds goedvinden kosteloos bij opdrachtgever in dienst te treden (benoem dit duidelijk in het cv) (20 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.


Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.


Benodigd aantal professionals

1.


CV-eisen

Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.


Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.


Planning

De fysieke gesprekken bij de gemeente Wijdemeren zijn gepland op woensdag 29 mei 2024. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 28 mei 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.