Procesbegeleider Energiesysteem van de Toekomst


Aanvraagnummer: 961
Organisatie: Gemeente Soest
Locatie: Soest
Uren per week: 24 tot 32 per week
Tarief: €95 per uur
Duur van de opdracht: 12 maanden
Regio: Utrecht
Startdatum: Zo snel mogelijk
Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend
Sluitingsdatum: 26-04-2024 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten.


Deel deze opdracht


Organisatie
Geef samen met Soest een impuls aan de fysieke leefomgeving van de gemeente Soest! Werken voor de gemeente betekent werken voor onze 47.000 inwoners. Als gemeente ondersteunen we de samenleving op allerlei gebieden. Wij werken aan de leefbaarheid van onze gemeente en kijken daarbij naar de lange termijn. Op dit moment spelen een aantal belangrijke opgaven in het fysiek domein. Zo werken we hard aan de energietransitie voor een duurzame, toekomstbestendige gemeente. Ook bereiden we ons voor op de inwerkingtreding van de Omgevingswet. We werken aan een ambitieuze woonopgave als vliegwiel voor economie en maatschappelijke ontwikkelingen, aan de uitwerking van de omgevingsvisie in diverse omgevingsprogramma’s, aan een scala aan grote en kleinere bouwprojecten van planvorming tot vergunningverlening en uitvoering. En nog veel meer.

We vormen samen met 275 professionals onze organisatie. Ons doel is een toekomstbestendige organisatie te zijn en mee te bewegen met wat de samenleving nodig heeft. Dat vraagt om flexibele, lerende professionals en leidinggevenden die hen daarin stimuleren, faciliteren en de ruimte geven. Daarom staan onze medewerkers centraal; zij leveren de resultaten aan onze inwoners, ondernemers en bestuur. Werken aan een toekomstbestendig Soest doen we volgens onze drie kernwaarden: samen (met collega’s, bestuur, samenleving en partners), met vertrouwen in elkaar en daarbij leren we van de dingen die we doen en van onze omgeving. Als gemeentelijke organisatie werken we voor een diverse samenleving. Daarom vinden we het belangrijk dat onze organisatie net zo divers is.

Opdracht
Waarom hebben we jou nodig?
Netcongestie is een groeiend probleem als gevolg van de overgang naar het energiesysteem van de toekomst. Helaas zijn de consequenties van netcongestie de komende jaren significant en ligt de oplossing niet voor het oprapen. We moeten onder grote maatschappelijke druk oplossingen zoeken die nog niet eerder zijn toegepast implementeren. We willen allemaal immers verduurzamen, bouwen en meer elektrisch rijden. We hebben iemand nodig die begrijpt dat een systeemverandering vergezeld gaat met een technische en een sociale transitie. Iemand die een helder proces kan ontwikkelen en dit kan uitvoeren in een dynamische omgeving.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 26 april 2024, 09.00 uur. Tot die tijd kun je reageren.

Competenties
-
Transitiedenker: weet de noodzaak van de transitie naar een nieuw energiesysteem goed en overtuigend over te brengen;
- Flexibel: Kan meebewegen in het tempo van de gemeentelijke processen maar daagt die wel uit;
- Samenwerken; kan goed in een team functioneren;
- Proactief en daadkrachtig: Initiatiefrijk en zelfstandig werkend;
- Communicatief vaardig en goed in taal: duidelijke communicatie en kritische tegenlezer op tekstvoorstellen;
- Nauwkeurig: goed overzicht houden en zorgen dat alles netjes verloopt;
- Strategisch: heeft het doel op het netvlies en denkt enkele stappen vooruit.

Wat ga je doen?
Je werkzaamheden bestaan uit:

- Je zorgt voor inzicht in subsidiemogelijkheden en vraagt subsidies voor innovatieve projecten aan. Dit kunnen subsidies voor de ontwikkeling van E-hubs, de woningbouwopgave of in samenwerking met het Soester bedrijfsleven. Hiervoor volg je de ontwikkelingen bij de provincie, de regio en landelijk;
- Ontwikkelen en uitvoeren van het proces om 100 transformatorstations te kunnen plaatsen in de gemeente Soest samen met collega's van andere teams. Hoe zorgen we dat we met een efficiënt werkproces tot goede resultaten komen?;
- Opstellen van evaluaties van de lopende projecten (in het kader van lopende subsidieaanvragen);
- Proactief deelnemen aan en ontwikkelen van processen die gericht zijn op de ontwikkeling van het energiesysteem van de toekomst en de ontwikkeling van een lokale energievisie;
- Je signaleert werkprocessen en procedures die verbeterd kunnen worden en helpt het team om deze effectiever te maken. Je gaat zelf op onderzoek uit om oplossingen voor organisatorische, procesmatige en financiële vraagstukken te vinden;
- In overleg met de coördinator energiesysteem adviseer je over het vervolg van deze opdracht, zowel over de inhoud als de vorm;
- Deze activiteiten voer je zelfstandig en proactief uit. Je werkt nauw samen met de coördinator Energiesysteem. In overleg maken jullie afspraken over de onderlinge werkverdeling waarbij het de bedoeling is om volwaardig en eigenstandig projecten binnen deze programmalijn op te pakken na verloop van tijd. Je zorgt waar relevant ook voor afstemming binnen en buiten het team en de programmamanager.

Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
4. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met transitiemanagement, benoem een voorbeeld waar dit uit blijkt (30 punten);
5. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met energietransitie (25 punten);
6. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met procesmanagement (20 punten);
7. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met subsidietrajecten en de uitvoering daarvan. Benoem een voorbeeld waaruit dat blijkt (15 punten);
8. Aantoonbare werkervaring bij een gemeente (10 punten).

Vereisten / knock-outcriteria
1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
2. Aantoonbare werkervaring met Ehub-ontwikkeling, netcongestie en energiesysteem benadering;
3. Uurtarief maximaal €95,- exclusief btw / inclusief fee Flextender en reiskosten woon-werk;

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever worden in overleg met de kandidaten gepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 29 april 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

cv-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.