Aanvraagnummer: 6733
Organisatie: Provincie Utrecht
Locatie: Utrecht
Uren per week: 20-24 uur
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 6 maanden
Regio: Utrecht
Startdatum: Z.s.m.
Optie tot verlenging: 1 maal 6 maand(en)
Sluitingsdatum: 27-01-2025 09:00
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Deel deze opdracht
Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.
Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.
Resultaatopdracht
Het doel van de opdracht is om het participatieproces in een windenergiegebied te begeleiden en met stakeholders en omwonenden te komen tot een omgevingsovereenkomst. Hiervoor is een procesbegeleider nodig die dit proces kan faciliteren. Om tot dit resultaat te komen zijn de volgende subresultaten te verwachten:
- Uitgebreide stakeholderanalyse;
- Overzicht van punten waar partijen overeenstemming over hebben en waar nog niet, inclusief mogelijke oplossingen;
- Regelmatige terugkoppeling aan provincie van lopende zaken en tussenstappen;
- Opzetten omgevingsraad met stakeholders en omwonenden.
De procesbegeleider coördineert het participatieproces in de omgeving van het windgebied. Hij/zij begeleidt het proces om te komen tot (uiteindelijk) concrete (samen-)werkingsafspraken tussen ontwikkelende partijen en de omgeving. Het gaat concreet om het uitvoeren van (de eerste stappen van) fase 2 uit het “Beleid- en toetsingskader lokaal eigendom en participatie bij windenergie” van de provincie.
De procesbegeleider gaat in opdracht van de provincie met de partijen in een gebied om tafel en zorgt daarbij dat iedereen bij elkaar gebracht wordt om invulling te geven aan het windproject. De procesbegeleider speelt een cruciale rol in het onderhouden van relaties met verschillende stakeholders, zoals inwoners, belangenorganisaties, verenigingen, projectontwikkelaars en ondernemers. Daarbij is het de verantwoordelijkheid van de procesbegeleider om de voortgang te borgen om met alle partijen vlot binnen de afgesproken termijn tot een omgevingsovereenkomst te komen.
Toevoeging
Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT)middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.
Vereisten
1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met wind- en/of energieprojecten in de afgelopen 9 jaar;
2. Minimaal 1 windenergieproject begeleid als omgevingsmanager/procesbegeleider.
Gunningscriteria
3. Aantoonbare werkervaring met vergelijkbare werkzaamheden bij een provincie/gemeenten of in opdracht van een gemeente/samenwerkingsverband (30 punten);
4. Méér dan 1 windenergieproject begeleid als omgevingsmanager/procesbegeleider (30 punten);
5. Aantoonbare kennis van lokaal eigendom, financiële participatie en procesparticipatie (30 punten);
6. Aantoonbare ervaring bij het managen van veel weerstand bij grote groepen en het enthousiasmeren van de zwijgende meerderheid. Benoem hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV (10 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Politieke antenne en omgevingsbewust;
- Objectief, communicatief vaardig en vertrouwenwekkend;
- Samenwerkingsgericht, verbindend;
- Flexibel, pragmatisch, hands-on mentaliteit;
- Initiatiefrijk, creatief;
- Resultaatgericht.
Benodigd aantal professionals
2.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 29 januari 2025 van 10:00 uur tot 14:00 uur. De gesprekken zullen plaatsvinden op het kantoor van de provincie Utrecht. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 28 januari 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 27 januari 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.