Fraud Blocker Procescoördinator Toekomsttuinen Kind- en Gezinsbescherming Midden IJssel / Oost-Veluwe

Procescoördinator Toekomsttuinen Kind- en Gezinsbescherming Midden IJssel / Oost-Veluwe

Logo van Apeldoorn met een groen gestileerd bladdessin naast het woord "Apeldoorn" in groen lettertype.

Aanvraagnummer: 5602
Organisatie: Gemeente Apeldoorn
Locatie: Gemeente Apeldoorn
Uren per week: 16
Tarief: €90 - €110 per uur
Regio: Gelderland
Startdatum: 01-01-2025
Optie tot verlenging: Twee (2) x zes (6) maanden
Sluitingsdatum: 16-12-2024 11:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Opdracht omschrijving

In lijn met de ambities van het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming komen de gemeenten Midden-IJssel/Oost-Veluwe tot de uitvoering van een toekomsttuin. De toekomsttuin biedt een lerende omgeving waarbij professionals worden uitgedaagd om van hun eigen kennis en ervaring, over de grenzen van hun eigen functies en organisaties heen samen een nieuw vakmanschap, samenwerking en werkwijze te ontwikkelen voor gezinnen en huishoudens waar onveiligheid speelt. Professionals in de toekomsttuinen hebben de ruimte om te experimenteren en te ontwikkelen. Het samen leren en ontwikkelen is een belangrijke opbrengst voor professionals én gezinnen en huishoudens. In de toekomsttuin wordt een werkwijze ontwikkeld met als doel ontwikkelingsbedreiging en/of onveiligheid in een zo vroeg mogelijk stadium te stoppen

In de regio in de Midden-IJssel/ Oost-Veluwe is op 1 april 2023 in gemeente Apeldoorn de toekomsttuin gestart met een Veilig Verder Team. In het Veilig Verder Team werken professionals van de Gecertificeerde Instellingen, Veilig Thuis, Raad voor de Kinderbescherming, Moviera en wijkteams van Apeldoorn samen. Op basis van de ervaring van de afgelopen periode is besloten om de samenwerking vanaf 1 januari 2025 voort te zetten in een netwerksamenwerking in plaats van een Veilig Verder Team.

Voor de coördinatie van deze netwerksamenwerking in de toekomsttuin zoeken we een inspirerende procescoördinator. De rol van procescoördinator is hieronder uitgebreid beschreven. Er ligt een concept-uitvoeringsplan 2025 waarin de opdracht, de afspraken en werkproces van de toekomsttuin is beschreven. Dit contract is voor de inhuur van de procescoördinator voor heel kalenderjaar 2025 waarbij de inzet 16 uur per week is. De procescoördinator is in principe flexibel in hoe hij/zij de uren per week indeelt. Wel dient de procescoördinator één dagdeel per week (naar verwachting de donderdagmiddag) beschikbaar te zijn. Dit wordt nader afgestemd tussen opdrachtgever en de procescoördinator.

Toekomsttuin Midden-IJssel/ Oost-Veluwe

De Toekomsttuin Midden- IJssel/ Oost-Veluwe is een samenwerking tussen verschillende netwerkpartners die zich met veiligheid bezighouden in de regio Midden- IJssel/ Oost-Veluwe en gemeente Apeldoorn. Zij vormen samen een netwerksamenwerking die de volgende doelen heeft:

  • de gebundelde kennis en kunde op veiligheid eerder beschikbaar te stellen aan gezinnen/ huishoudens (0-100 jaar) om escalaties en verdergaand ingrijpen te voorkomen (uithuisplaatsingen, jeugdbeschermingsmaatregelen). Op deze manier ontwikkelen zij een nieuwe geïntegreerde, gezinsgerichte aanpak.
  • Bijdragen aan (waar mogelijk) het verkorten dan wel afschalen van verdergaand ingrijpen.
  • Samen met het gezin wordt integrale ondersteuning op meerdere leefgebieden (financiën, wonen, zorg, gezin en werk) gezocht en geboden.

Het gaat daarbij om gezinnen en huishoudens waar sprake is van een ontwikkelingsbedreiging en/of onveiligheid als mogelijk gevolg van geweld in afhankelijkheidsrelaties.

Het vertrekpunt voor de nieuwe werkwijze is dat het Lokaal Team dat samenwerkt met de specialistische partners in het netwerk hierin de verbindende rol vervult. Het is ook zeker een onderdeel van de ontwikkelopgave van de netwerkpartners om die samenwerking effectief in te richten. Daarbij wordt gebruik gemaakt van structuren en afspraken die er al lokaal zijn, waar dat logisch en van waarde is.

Voor uitgebreidere informatie zie bijlage 1: doelen en verwachtingen in toekomsttuin en bijlage 2: Plan van aanpak toekomsttuinen NOG 2025 -2030.

Een uitvoeringsplan 2025 voor de toekomsttuin MIJ/OV wordt op dit moment door betrokkenen opgesteld en is nog niet beschikbaar.


Verantwoordelijkheden

De procescoördinator Toekomsttuin Midden- IJssel/ Oost-Veluwe:

  • Coördineert en monitort de processen rondom de uitvoering van de Toekomsttuin conform het uitvoeringsplan 2025.
  • Organiseert in samenspraak met de gezinnen** en in overleg met de casusregisseur de benodigde expertise en/ of begeleiding.
  • Evalueert de effectiviteit van de inzet samen met de gezinnen** en casusregisseur.
  • Bereidt casuïstiek besprekingen voor met de betrokken professionals en zorgt voor leer- en reflectiemomenten op lopende en afgesloten casuïstiek.
  • Bewaakt de doelstellingen zoals beschreven in het uitvoeringsplan* (zie bijlage 1)
  • Zorgt voor uitwisseling van ervaringen en leermomenten tussen de poule van expertise en de kerngroep (managers van kernpartners en beleidsmedewerkers).
  • Draagt zorg voor het invullen van de vragenlijsten en bijhouden van gegevens in het dashboard.
  • Monitort de voortgang van de toekomsttuin en rapporteert hierover per kwartaal aan de ambtelijk opdrachtgever en het kernteam.
  • Agendeert thema’s of daar waar de voortgang stagneert aan betrokken kernteam of projectgroep of stuurgroep NOG.
  • Draagt zelf zorg voor vervanging bij ziekte/ afwezigheid
  • Organiseert het commitment voor de uitvoering van alle onderdelen van het uitvoeringsplan, ook bij tegenstrijdige belangen van de deelnemende organisaties.
  • Is de verbindende schakel tussen de uitvoering en het kernteam.
  • Bereidt het kernteam voor in afstemming met de voorzitter.
  • Organiseert samen met projectondersteuner leerbijeenkomsten (onderdeel van het inrichten van een leerstructuur ism Regioplan) en bereidt deze inhoudelijk voor.
  • Bereidt de agenda voor van de regionale ontwikkeltafels en andere relevante bijeenkomsten.

** Onder gezinnen verstaan wij hier gezinnen en huishoudens met of zonder kinderen (0-100).


Beschikbaarheid

De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025 voor 16 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.


Overige eisen

1. U voegt een cv inclusief motivatiebrief van maximaal 5 pagina's A4 toe. Bij overschrijding van het maximumaantal pagina's wordt het gedeelte dat deze overschrijding betreft terzijde gelegd en zal de beoordeling en de daaruit voortvloeiende score slechts gebaseerd zijn op het maximum gestelde aantal A4's.

2. De kandidaat heeft kennis over en ervaring met het uitvoeren van werkzaamheden met professionals en teams van minimaal één van de volgende organisaties: Veilig Thuis, Gecertificeerde Instellingen, Raad voor de Kinderbescherming en/of Vrouwenopvang. Voorgenoemde dient uit het cv (en eventueel de motivatiebrief) te blijken.

3. De kandidaat heeft ervaring met het visie gestuurd ontwikkelen, begeleiden van nieuwe manieren van (samen)werken en methodisch werken volgens de visie gefaseerd samenwerken aan veiligheid (TOP3 methodiek). Voorgenoemde dient uit het cv te blijken (en eventueel de motivatiebrief).

4. De kandidaat heeft minimaal HBO werk- en denkniveau. Voorgenoemde dient uit het cv te blijken.

5. De kandidaat heeft kennis van en ervaring met veranderkundige processen op het gebied van samenwerken tussen organisaties en netwerkverbanden. Voorgenoemde dient uit het cv te blijken (en eventueel de motivatiebrief).

6. Opdrachtnemer vraagt een VOG aan voor de medewerker die ter beschikking wordt gesteld. Opdrachtnemer informeert opdrachtgever over bezwaren die de inzet van de medewerker bij opdrachtgever belemmeren. De overeenkomst kan binnen 6 weken worden beëindigd indien uit de aanvraag van de VOG blijkt dat er bezwaren zijn tegen de inzet van de medewerker bij opdrachtgever. Beschikt de medewerker reeds over een VOG dan moet deze zien op inzet bij Opdrachtgever en mag deze maximaal zes maanden oud zijn. De kosten voor de VOG mogen niet doorberekend worden aan Opdrachtgever.

7. De inschrijver mag maximaal 2 kandidaten aanbieden. Per kandidaat dient een aparte inschrijving ingediend te worden. De inschrijving kan tot maandag 16 december 2024, 13.00 uur ingediend worden. Indien er onverhoopt toch meer dan twee kandidaten door dezelfde inschrijver worden ingediend, zullen enkel de eerste twee (op volgorde van binnenkomst) in behandeling genomen worden.


Gunningscriteria

Sortering
Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van prijs : 20 %
Gewicht van kwaliteit : 80 %
Uitleg gunningscriteria

Top

Op basis van de beste kwaliteit-prijsverhouding (BKPV) wordt de top van kandidaten samengesteld. Op basis van de gespreksresultaten wordt één kandidaat geselecteerd. In het geval er uit de gesprekken geen geschikte kandidaat naar voren komt, worden de volgende CV's beoordeeld; zonodig te herhalen tot de selectie is voltooid.

De BKPV komt als volgt tot stand:

prijs score = ( 1 - ( ( uw prijs - laagste prijs ) / laagste prijs ) ) * 100 , maar nooit lager dan 0
kwaliteit score = behaalde kwaliteitspercentage
totaal score = ( prijs score * prijs weging ) + ( kwaliteit score * kwaliteit weging )


Gunningscriteria Kwaliteit

20 %

1. Kennis en ervaring op het gebied van de jeugdbeschermingsketen en in het bijzonder het landelijk Toekomstscenario Kind en Gezinsbescherming De kandidaat dient bij dit onderdeel twee voorbeelden van projecten en/of werkzaamheden te geven waaruit blijkt dat de kandidaat kennis en ervaring heeft met het bovengenoemde. Beoordeling: - De kandidaat heeft geen relevant voorbeeld gegeven (0 punten) - De kandidaat heeft één relevant voorbeeld gegeven (3 punten) - De kandidaat heeft twee of meer relevante voorbeelden gegeven (5 punten) De kandidaat dient bij dit onderdeel een beschrijving te uploaden waaruit dit blijkt. Ook wordt dit onderdeel beoordeeld op basis van het ingediende cv.

40 %

2. Aantoonbare ervaring met het begeleiden van pilots in de jeugdbescherming of huiselijk geweld in Apeldoorn/ regio Midden IJssel/ Oost-Veluwe, waarbij de doelstelling het verbeteren van de samenwerking tussen de organisaties in de jeugdbescherming huiselijk geweld aanpak betrof. Beoordeling: - De kandidaat heeft 0 tot 1 jaar aantoonbare ervaring (0 punten) - De kandidaat heeft 1 tot 2 jaar aantoonbare ervaring (1 punt) - De kandidaat heeft 2 tot 3 jaar aantoonbare ervaring (3 punten) - De kandidaat heeft 3 of meer jaar ervaring (5 punten) Dit onderdeel wordt beoordeeld op basis van het ingediende cv (en eventueel een korte motivering).

30 %

3. Aantoonbare werkervaring (sinds 2015) met het coördineren van (organisatie-) verandertrajecten. Beoordeling: - De kandidaat heeft 0 tot 1 jaar aantoonbare werkervaring (0 punten) - De kandidaat heeft 1 tot 2 jaar aantoonbare werkervaring (1 punt) - De kandidaat heeft 2 tot 3 jaar aantoonbare werkervaring (3 punten) - De kandidaat heeft 3 of meer jaar aantoonbare werkervaring (5 punten) Dit onderdeel wordt beoordeeld op basis van het ingediende cv (en eventueel een korte motivering).

10 %

4. Aantoonbare ervaring in het uitvoeren van werkzaamheden bij complexe bestuurlijke en politiek gevoelige trajecten. Beoordeling: - De kandidaat heeft 0 tot 1 jaar aantoonbare ervaring (0 punten) - De kandidaat heeft 1 tot 2 jaar aantoonbare ervaring (1 punt) - De kandidaat heeft 2 tot 3 jaar aantoonbare ervaring (3 punten) - De kandidaat heeft 3 of meer jaar aantoonbare ervaring (5 punten) Dit onderdeel wordt beoordeeld op basis van het ingediende cv (en eventueel een korte motivering).


Gunningscriterium Prijs

Minimaal: € 90,00
Maximaal: € 110,00

Inclusief alle kosten, exclusief BTW.

Competenties te toetsen in interviewfase

Beschrijving (uitleg)

De onderstaande competenties worden getoetst tijdens het interview:

  • Je bent verbinder van mensen en organisaties; je zoekt de samenwerking en je weet de juiste mensen en middelen op waarde te schatten en in te zetten.
  • Je bent creatief, initiatiefrijk en overtuigend en daarmee in staat om anderen te enthousiasmeren;
  • Je bent communicatief uiterst vaardig; je communiceert vlot en correct met alle niveaus; je komt afspraken na en rapporteert tijdig;
  • Je schakelt makkelijk tussen strategisch, tactisch en operationeel niveau, je ziet de verbanden en belangen;
  • Je bent open en nieuwsgierig en bedenkt samen met betrokkenen creatieve oplossingen op de vraagstukken die je gaandeweg tegenkomt of weet deze vraagstukken goed te adresseren
  • Je vertaalt uiteenlopende doelen naar concrete resultaten en producten ;
  • Je hebt een hands-on mentaliteit en je bent pragmatisch ingesteld; je onderscheidt hoofd- van bijzaken en stelt prioriteiten.


Interviewfase

Beschrijving (uitleg)

Uitsluitend de Externen die na een schriftelijke beoordeling van de Offertes in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen worden uitgenodigd voor een interview.

Indien na de schriftelijke beoordeling van de Offertes blijkt dat er meer dan drie Externen in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal de score op (sub)gunningcriterium kwaliteit van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.

Indien ook in dat geval meer dan drie Externen in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal het (sub)gunningcriterium prijs van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.

Indien ook in dat geval meer dan drie Externen in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen alle betrokken Externen worden uitgenodigd voor een interview.

De interviews zullen plaatsvinden op donderdag 19 december 2024 tussen 13:00 en 16:00 uur (digitaal) . Gelieve hier rekening mee te houden.