Programmasecretaris Energietransitie

Logo van Hilversum Mediastad, met een blauw schild met een geel propellerachtig symbool en de tekst "Hilversum Mediastad" in blauw en geel.

Aanvraagnummer: 3446
Organisatie: Gemeente Hilversum
Locatie: Hilversum
Uren per week: 28 per week
Tarief: Geen maximum
Regio: Noord-Holland
Startdatum: 12-09-2024
Optie tot verlenging: 2 maal 6 maand(en)
Sluitingsdatum: 02-09-2024 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Opdracht

Taken en werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd tijdens de opdracht:

Uiterlijk in 2050 moeten wil de gemeente Hilversum aardgasvrij en klimaatneutraal zijn, zoals ook vastgelegd in het landelijk klimaatakkoord. In het Hilversumse coalitieakkoord 2022-2026 zijn duidelijke ambities voor de energietransitie opgenomen om dit te bereiken. Hierbij rekening houdend in de aanpak met de verschillende doelgroepen en kenmerken van de (bebouwde) omgeving. De rijksoverheid heeft langjarig extra middelen voor de uitvoering van het klimaatakkoord beschikbaar gesteld. Ook via de provincie en EU zijn er mogelijkheden tot het verkrijgen van subsidies om de gestelde doelen te realiseren. Voor de (financiële) slagkracht is het belangrijk om over deze middelen te beschikken en vervolgens op een verantwoorde wijze in te zetten in de verschillende projecten en programmalijnen.

Binnen de afdeling Leefomgeving zoeken we voor het programma Energietransitie een ervaren programmasecretaris met kennis van business control, die de weg naar subsidies bij provincie, rijk en Europa kent en projectleiders kan ondersteunen met aanvragen en verantwoording afleggen bij de betreffende subsidieverstrekkers. Daarnaast is het een pré als je ook kennis en ervaring met de PAW (proeftuin aardgasvrije wijk) meebrengt en over brede kennis beschikt van de energietransitie om het team te ondersteunen in de uitvoering van het programma.

Als programmasecretaris ondersteun je de programmamanager en ben je een sparringpartner voor hem. Je hebt kennis van de landelijke ontwikkelingen en brengt dit mee aan tafel. Je hebt ervaring met een gemeentelijke organisatie en begrijpt de politiek-bestuurlijke dynamiek. Ervaring met het schrijven van bestuurlijke voorstellen is gewenst.

Wat ga je doen:

  • Je beheerst de materiële en personele budgetten van het programma Energietransitie, coördineert subsidie aanvragen (en verantwoording) op het gebied van duurzaamheid en de energietransitie. Je zorgt voor financiële beheersing, overzicht en inzicht. Je bent het eerste aanspreekpunt op financiën voor de programmamanager Energietransitie en helpt deze om grip te hebben en te houden op de kosten en de capaciteit. Daarnaast ondersteun je de programmanager bij het opstellen van de Planning en Control producten zoals de begroting en managementrapportages en het jaarplan. Tevens signaleer je kansen en risico’s en adviseer je hier gevraagd en ongevraagd over. Circa 50% van je tijd (14 uur);
  • Je signaleert kansen voor het benutten van subsidies en ondersteunt bij subsidieaanvragen en beoordelingen (vierogen-principe). Tevens draag je zorg voor het tijdig ophogen van het duurzaamheidsfonds en aanpassen van financiële regelingen t.b.v. de uitvoering van het programma Energietransitie richting college en raad (voor bestuurlijke borging). Circa 20% van je tijd (5 uur);
  • Je adviseert (en participeert) in projecten m.b.t. financiële projectbeheersing en het opstellen en doorrekenen van businesscases indien van toepassing en aanbestedingen. Circa 10% van je tijd (4 uur);
  • Je bent sparringpartner voor het team bij het opstellen van bestuurlijke (beleids)voorstellen. Circa 10% van je tijd (2 uur);
  • Verder neem je deel aan de verschillende reguliere overleggen van het team, maakt een verslag/actielijst hiervan en stelt in overleg met de programmamanager de agenda op. Circa 10% van je tijd (circa 3 uur).


Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.


Benodigd aantal professionals

1.


CV-eisen

Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.


Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.


Planning

De gesprekken bij de gemeente (Oude Enghweg 23) zijn gepland op maandag 9 september 2024 tussen 10.00 uur, 11.00 uur en 16.00 uur en 17.00 uur en dinsdag 10 september 2024 tussen 11.30 uur en 12.30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 4 september 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.