Projectjurist Oekraine

Logo van Apeldoorn met een groen gestileerd bladdessin naast het woord "Apeldoorn" in groen lettertype.

Aanvraagnummer: 8681
Contractvorm: Detachering
Organisatie: Gemeente Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn
Uren per week: 24 - 36 per week
Tarief: 115 per uur
Duur van de opdracht: 12 maanden
Regio: Gelderland
Startdatum: 12-05-2025
Optie tot verlenging: 2 x 12 maanden
Sluitingsdatum: 14-04-2025 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten



 Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en Gemeente Apeldoorn mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van Gemeente Apeldoorn. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Gemeente Apeldoorn merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Opdrachtgever
Met bijna 170.000 inwoners zijn we de elfde gemeente van Nederland. En we groeien door naar 180.000 inwoners. Met zo’n 2.000 collega’s dragen we bij aan de strategische doelen van de organisatie: Apeldoorn versterken als gezinsstad, duurzaam en ondernemend Apeldoorn en een toeristisch toplandschap.

Onze ambitie
De samenleving verandert continu. Dat vraagt ook iets voor onze organisatie. We willen wendbaar blijven en daarbij in control zijn. Onze uitvoeringskracht vergroten en ons strategisch vermogen versterken. Dat is een mooie ambitie en vraagt om mensen die die ambitie willen waarmaken. Samen werken we aan het Apeldoorn van morgen!

In onze organisatie werken we in vier thema’s waarbinnen de verschillende afdelingen opereren. De thema’s zijn Concern, Ruimte en Economie, Maatschappelijke ontwikkeling en Dienstverlening & Bedrijfsvoering.

Onze cultuur
De vier kernwaarden van de gemeente Apeldoorn zijn: vakmanschap, innovatiekracht, betrouwbaarheid en samenwerking. Ons vakmanschap wil zeggen dat onze kennis en kunde groot is. Onze innovatiekracht helpt ons om te kunnen reageren op de veranderingen om ons heen. Onze betrouwbaarheid blijkt uit het feit dat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.

En tot slot zijn we stevig geworteld in de Apeldoornse samenleving en gaan we actief samenwerkingen aan met onze inwoners, ons bestuur, bedrijven, andere overheidsinstanties en natuurlijk ook binnen het stadhuis met elkaar. We weten dat we elkaar nodig hebben en dat bundeling van onze kennis, inzicht en visies op de toekomst leidt tot de beste oplossingen voor onze inwoners voor nu en voor later. We zien samenwerking ook niet als iets vrijblijvends. We investeren actief in samenwerkingen vanuit de overtuiging dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen, en dat we samen ook verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat.

Opdracht
De gemeente Apeldoorn is op zoek naar een Projectjurist Oekraïne.
De projectjurist adviseert het project 'Opvang en zorg Oekraïne' op alle juridische vraagstukken binnen het brede werkveld van het project. De juridische vraagstukken hebben onder meer betrekking op het ruimtelijk ordeningsrecht, aanbestedingsrecht, vreemdelingenrecht, openbare orde & amp; veiligheid en privaatrecht. De projectjurist is in staat om snel te schakelen, juridische aandachtspunten in kaart te brengen, coördineert het uitzetten van de adviesvragen bij de juridisch specialisten, zorgt voor scherpte en verband in de juridische adviezen, zorgt voor tijdige juridische advisering en signaleert ontwikkelingen op juridisch gebied. Hierbij adviseert de projectjurist vanuit de behoefte van de projectorganisatie en werkt hij samen met de projectleider van het project 'Opvang en zorg Oekraïne'. De projectjurist zorgt er vervolgens voor dat zijn adviezen worden vertaald en verwerkt in regelgeving, beleid en voorstellen aan het bestuur.De projectjurist die wij zoeken heeft een stevige breed georiënteerde basis in het publiekrecht en heeft bij voorkeur ook
(affiniteit met) privaatrecht. Daarnaast is de projectjurist doortastend, besluitvaardig, oplossingsgericht en politiek sensitief.

De projectjurist is verantwoordelijk voor tijdige juridische advisering van het project 'Opvang en zorg Oekraïne', rekening houdend met de behoefte van de projectorganisatie. Daarbij draagt de projectjurist zorg voor het gecoördineerd uitzetten van adviesvragen bij de juridisch specialisten en het aanbrengen van scherpte en verband in de adviezen. Daarnaast zorgt de projectjurist voor vertaling van de adviezen in regelgeving, beleid, besluiten en voorstellen aan het
bestuur.

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. 

Vereisten
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Het ingediende CV bevat maximaal 5 pagina’s. Alle extra pagina’s boven de gevraagde 5 pagina’s worden niet beoordeeld door de aanbestedende dienst;
3. De kandidaat heeft een afgeronde WO/Master opleiding Rechten of een afgeronde HBO-Rechten opleiding met aantoonbaar WO werk- en denkniveau. Dit dient te blijken uit het cv;
4. De kandidaat heeft minimaal drie (3) jaar aantoonbare werkervaring op een breed publiekrechtelijk werkveld binnen gemeenten. Dit dient te blijken uit het cv;
5. Het is opdrachtnemer bekend dat de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne aan grote schommelingen onderhevig is. Gedurende de looptijd van de overeenkomst kunnen het aantal vluchtelingen aanzienlijk toenemen of afnemen en zelfs tot 0 worden gereduceerd. Indien gedurende de looptijd van de Overeenkomst de situatie rondom de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne veranderd en hierdoor andere inspanningen van de gemeente worden gevraagd dan in de huidige situatie kan worden voorzien, dan kan dit leiden tot tussentijdse beëindiging van de Overeenkomst. In geval van tussentijdse beëindiging om deze reden bedraagt de opzegtijd 1 maand, ingaande op de 1e van de maand volgend op de opzegging;
6. Uurtarief maximale tarief is € 115,- Exclusief BTW en inclusief reiskosten woon-werverkeer;

Gunningscriteria
7. De kandidaat heeft minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring met juridische advisering bij een gemeentelijke organisatie (maximaal 30 punten);
A: De kandidaat heeft minder dan 3 jaar werkervaring met juridische advisering bij een gemeentelijke organisatie of overheidsinstantie (0 punten);
B: De kandidaat heeft tussen de 3 en 4 jaar werkervaring met juridische advisering bij een overheidsinstantie (6 punten);   
C: De kandidaat heeft tussen de 3 en 4 jaar werkervaring met juridische advisering bij een gemeentelijke organisatie (12 punten);
D: De kandidaat heeft minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring met juridische advisering bij een overheidsinstantie (18 punten);
E: De kandidaat heeft minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring met juridische advisering bij een gemeentelijke organisatie (30 punten).

Competenties

  • De kandidaat is doortastend en besluitvaardig;
  • De kandidaat is overtuigend;
  • De kandidaat is oplossingsgericht;
  • De kandidaat is bestuurlijk sensitief;
  • De kandidaat heeft goede communicatieve vaardigheden, mondeling en schriftelijk.

Benodigd aantal professionals
1.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 16 april en/of donderdag 17 april 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 14 april 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 14 april 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.