Aanvraagnummer: 5580
Organisatie: Gemeente Ommen
Locatie: Ommen
Uren per week: 24 uur
Tarief: Geen maximum
Regio: Overijssel
Startdatum: 01-01-2024
Optie tot verlenging: 2 maal 12 maand(en)
Sluitingsdatum: 17-12-2024 09:00
Deel deze opdracht
Organisatie
De gemeentelijke organisatie van de gemeente Ommen is een kleine regie-netwerkorganisatie. Een deel van ons takenpakket voeren we zelf uit, maar we besteden ook veel werk uit of doen dit in co-creatie met onze samenwerkingspartners. Al onze collega’s werken vanuit een brede rol die kan veranderen afhankelijk van de opgave. Onze organisatie bestaat uit een betrokken club mensen, met korte lijnen waardoor we snel kunnen reageren op vragen uit de samenleving. Er is veel eigen verantwoordelijkheid en vrijheid om taken te volbrengen, wat vraagt om zelfstandig werken wanneer nodig. Onze organisatie bestaat uit vier clusters, elk geleid door een coördinator die het werk afstemt en collega’s coacht.
Opdracht
- Verantwoordelijk voor het leiden en coördineren van projecten op het gebied van woningcorporatie en ruimtelijke ontwikkeling;
- Samenwerken met externe partijen, zoals woningcorporaties en projectontwikkelaars, om de gestelde kaders van tijd, budget en kwaliteit te behalen;
- Begeleiden van projecten op het gebied van ruimtelijke en gebiedsontwikkeling. Voorbeelden zijn Vlierlanden Fase III en XL-kavels.
Het doel is dat deze projecten binnen twee jaar zodanig zijn uitgewerkt dat de gronden kunnen worden uitgegeven voor woningbouw. Voor 2027 moeten per locatie de volgende resultaten zijn geboekt:
- Projectplan;
- Communicatieplan;
- Stedenbouwkundig plan (inclusief landschappelijk ontwerp);
- Ontwikkel- en realisatiestrategie;
- Vastgestelde grondexploitatie door de gemeenteraad;
- Vastgesteld omgevingsplan.
Daarnaast wordt gevraagd om het woningbouwproject Haven Oost af te ronden. Dit project moet in 2027 volledig gerealiseerd zijn, inclusief aanleg van de openbare ruimte.
De opdracht bestaat uit:
- Zelfstandig oppakken en begeleiden van de addendumprojecten;
- Ontwikkelen van projectplannen, businesscases en investeringsvoorstellen;
- Bewaken van voortgang, budgetten en kwaliteit van projecten;
- Opstellen van project- en activiteitenplannen;
- Organiseren en voorzitten van overleggen met projectteams, externe partijen en stakeholders;
- Uitvoeren van projectwerkzaamheden, zoals opstellen van plannen van aanpak, bestekken en contracten;
- Verzorgen van communicatie en participatie met belanghebbenden, zoals bewoners en bedrijven;
- Adviseren aan gemeentebestuur en -raad over strategieën en financiële onderbouwingen;
- Rapporteren en adviseren aan management en bestuur over lopende projecten;
- Begeleiden en beoordelen van complexe anterieure overeenkomsten.
Vereisten / Knock-outcriteria
- Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelorniveau, binnen ruimtelijke ordening, planologie, stedenbouw of vastgoed;
- Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar als adviseur gebiedsontwikkeling;
- Aantoonbare kennis van en werkervaring in de afgelopen 5 jaar met gronduitgifte van woningbouwlocaties en grondprijsonderhandelingen;
- Aantoonbare werkervaring met herontwikkelingsprojecten en/of transformatieprojecten;
- Beschikbaarheid per 1 januari 2024, 24-36 uur per week.
Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in een volledige netwerk- en regiegemeente (10 punten);
- Aantoonbare werkervaring met aanbestedingen binnen het ruimtelijke domein (15 punten);
- Aantoonbare werkervaring met participatie met externe stakeholders, omwonenden en wooncorporaties (10 punten);
- Minimaal 1 jaar werkervaring in de afgelopen 10 jaar met klimaatadaptatie en energietransitie (5 punten);
- Aantoonbare werkervaring met advisering aan gemeentebestuur en -raad over transformatieprojecten, financiële onderbouwingen en complexe grondverkopen (15 punten);
- Minimaal 10 jaar werkervaring in de afgelopen 15 jaar als adviseur gebiedsontwikkeling (25 punten);
- Werkervaring in de afgelopen 10 jaar op het gebied van gebiedsontwikkeling, maatschappelijk vastgoed en de omgevingswet (10 punten);
- Werkervaring met grootschalige woningbouwprojecten tussen 500 en 750 woningen (10 punten).
Vermeld in het cv duidelijk hoe u voldoet aan het profiel.
Competenties
- Politiek-bestuurlijke sensitiviteit;
- Initiatief nemend en zelfsturend;
- Goede communicatieve vaardigheden;
- Gesprekken voeren met externen en belangen van de gemeente en inwoners behartigen;
- Zelfstandige integrale aanpak en samenwerking met andere partijen;
- Ondernemerschap en creativiteit.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11 (conform CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning).
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal twee referenties.
Werkdagen
Hybride werken is mogelijk, met werk op maandag t/m vrijdag.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 19 december 2024.