Projectleider Openbare Ruimte Stationsgebied

Logo van Hilversum Mediastad, met een blauw schild met een geel propellerachtig symbool en de tekst "Hilversum Mediastad" in blauw en geel.

Aanvraagnummer: 13925
Contractvorm: Detachering ZZP
Organisatie: Gemeente Hilversum
Locatie: Hilversum
Uren per week: 24 - 36 per week
Tarief: 100 per uur
Duur van de opdracht: 12 maanden
Regio: Noord-Holland
Startdatum: 17-08-2025
Optie tot verlenging: 3 x 9 maanden
Sluitingsdatum: 11-07-2025 09:00

LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.


Organisatie
We werken voor Hilversum, de mediastad van Nederland
Een groene tuinstad, met rijke historie, waar meer dan 93.000 unieke inwoners hun leven op eigen wijze vormgeven. Voor hen zijn we de meest nabije overheid; bereikbaar en toegankelijk. Open en nieuwsgierig, geven altijd antwoord en doen wat nodig is.

We zijn toegankelijk en betrouwbaar, transparant en realistisch in de afspraken die we maken. In onze werkwijzen zoeken we de balans tussen maatwerk en eenvoud. Maken slim gebruik van technologie, data en stellen dit zoveel mogelijk beschikbaar.

Bovenal doen we het samen, sluiten aan op wat er in de stad en in de regio gebeurt en zoeken de dialoog en de samenwerking. Met ons vakmanschap zijn we een betrouwbare partner.

Onze kernwaarden zijn dan ook Vertrouwen, Eenvoud, Betrokkenheid, Professioneel, Inclusief en Duurzaam.

We willen blijven leren en innoveren met het vizier op de stad.
Elke dag willen we dit waarmaken.
En als dat een keer niet lukt, spreek ons er dan op aan.

Als je bij ons werkt, kun je zijn wie je bent, ongeacht je achtergrond, hoe je eruitziet en van wie je houdt.

Opdracht
Algemene omschrijving
In de gemeente Hilversum krijgen verschillende ontwikkelingen steeds meer vorm. Het Masterplan van het Arenapark en het stedenbouwkundig plan voor het stationsgebied Hilversum zijn vastgesteld. Daarnaast is een gebiedsagenda voor het postcodegebied 1221 vastgesteld en wordt de ontwikkeling van het Oosterspoorplein vastgelegd in een structuurvisie. In de projectorganisatie worden verschillende vakdisciplines samengebracht die gezamenlijk voor realisatie van de opgave zorgen.

Deze uitvraag betreft die van Projectleider Openbare Ruimte voor het Stationsgebied.

Het stationsgebied van Hilversum staat de komende jaren voor een grote transformatie. Nu zijn we in de fase waarin diverse projecten de ontwerp-, besteksvoorbereidings- en uitvoeringsfase in gaan. Een uitvoeringsnota geeft concreet vorm aan de manier waarop tot 2030 wordt gewerkt aan de ambities van het stationsgebied. Concreet gaat het onder meer over het bouwen van een ondergrondse fietsenstalling voor 5.000 plekken, een nieuw busstation, de realisatie van het nieuwe Stationsplein en de verlegging van de centrumring, het verbeteren van een fietstunnel en het (doen) realiseren van diverse (woning-)bouwblokken waarvoor de locaties bouw- en woonrijp worden gemaakt.

Projectstructuur en rol in het project
Voor het cluster “Aanleg openbare ruimte Stationsgebied” zoeken we een technisch projectleider met kennis van het proces van:
- Het uitwerken van landschappelijk ontwerp naar een technisch ontwerp
- Het uit laten voeren van benodigde onderzoeken
- Verleggen kabels en leidingen
- Bestek laten schrijven incl. voorbereiding
- Fasering en uitvoeringsplannen (BLVC)
- Aanbesteding 

Als technisch projectleider werk je bij het Team Voorbereiding & Uitvoering. Je werkt nauw samen binnen het programmateam Stationsgebied onder aansturing van een programmamanager. In dit programmateam zitten een projectleider openbare ruimte, een projectleider vastgoed, communicatieadviseur, omgevingsmanager, projectcontroller, planeconoom, planner en projectondersteuner. De uitvoering van de deelprojecten gebeurt in projectteams en werkgroepen. Voor jouw deelprojecten zul je het meeste samenwerken met de projectleider openbare ruimte, werkvoorbereider, landschapsontwerpers, verkeerskundig ontwerper en directievoerder   Jij pakt verschillende deelprojecten op zoals de uitvoering van de herinrichting van het Langgewenst, gedeelte Koninginneweg vanaf de Vorstin tot aan het station, (technische voorbereiding, aanbesteding en uitvoering), woonrijp maken van het Stationsplein, et cetera.

Werkzaamheden
Als projectleider coördineer je het proces vanaf ontwerp tot en met de uitvoering. Je hebt het overzicht en voert regie over de diverse werkzaamheden die plaatsvinden in je project. Samen met de vakdisciplines draag je zorg voor het regelen en bewaken van alle technische onderdelen die nodig zijn om over te gaan tot aanbesteding en uitvoering tot en met oplevering en overdracht aan het team beheer & onderhoud. De werkzaamheden die moeten gebeuren staan onder grote tijdsdruk en onder grote politieke druk. Dat maakt het project dynamisch en uitdagend. Ook wordt samengewerkt met stakeholders als ProRail, NS, Transdev en de fietsersbond.

Specifieke taken en verantwoordelijkheden

  1. Regie voeren op het ontwerp, de voorbereiding en uitvoering binnen je deelprojecten;
  2. Schakelen tussen ontwerp, voorbereiding en uitvoering enerzijds en de projectbelangen en doel anderzijds en deze met elkaar verenigen;
  3. Deelnemen aan integrale overleggen m.b.t de openbare ruimte;
  4. Zorgen voor input voor de fasering en planning van de (voorbereiding van de) uitvoering en het tijdig signaleren van afwijkingen in de doorlooptijden van de voorbereidende werkzaamheden en/of het werk;
  5. Samen met de inhoudelijk betrokkenen en de omgevingsmanager overleg voeren met stakeholders bij het opstellen van de inrichtingsplannen, ter voorbereiding op en tijdens de uitvoering;
  6. Afstemming met de Omgevingsmanager, adviseur Communicatie- en participatie en Coördinator Bereikbaarheid Leefbaarheid Veiligheid Communicatie (BLVC) over communicatie tijdens uitvoering;
  7. Coördinatie en overleg over de voorbereiding en uitvoering met in- en externe partijen;
  8. Kennis samenbrengen over aanleg buitenruimte vanuit ruimtelijke en functionele kwaliteit, techniek en duurzaamheid.
  9. Zorgdragen voor het opstellen van de producten voor de aanbesteding;
  10. Opzetten en begeleiden van de uitvoering;
  11. Verzorgen van de overdracht naar beheer en onderhoud, na realisatie;

Vereisten
1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van Civiele Techniek of vergelijkbaar;
2. Een maximum uurtarief van €100,- exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werkverkeer;
3. Kandidaat beheerst de Nederlandse taal uitstekend, zowel in woord als in schrift.
4. Kandidaat gaat akkoord om minimaal 50% van de werkuren fysiek in Hilversum aanwezig te zijn[Plaats hier eventueel criteria waar kandidaten minimaal aan moeten voldoen om verder mee te gaan in de selectieprocedure]

Gunningscriteria

5. Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring als Projectleider, waarvan 5 jaar als Projectleider openbare ruimte (40 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met het leiden en realiseren van integrale openbare ruimte projecten en bouwrijpe levering van gronden (benoem dit duidelijk in het cv.) (30 punten);
7. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar binnen een gemeente (20 punten);
8. Aantoonbare kennis van de RAW systematiek / UAV, UAV-GC en EMVI (10 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u of de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Samenwerken
  • Overtuigingskracht
  • Stressbestendig
  • Communicatief vaardig (weet complexe materie eenvoudig en transparant uit te leggen in woord en beeld, mondeling en schriftelijk)
  • Klant- en servicegericht
  • Creatief
  • Planmatig
  • Overzicht kunnen bewaren
  • Snel kunnen schakelen
  • Met tegengestelde belangen kunnen omgaan
  • Een grote mate van zelfstandigheid zonder voorbij te gaan aan het team en de gemeentelijke organisatie, en een resultaatgerichte instelling
  • Praktisch/pragmatisch

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 21 juli 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 16 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot vrijdag 11 juli 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.


Reageer nu op deze opdracht!

(Bijna) evenveel verdienen vanuit Detachering?!