Fraud Blocker Projectleider opstellen omgevingsvisie | Freelance Opdracht

Projectleider opstellen omgevingsvisie

Logo van de gemeente Dronten met links een groen geometrisch symbool en rechts de tekst "gemeente dronten" in groen en paars.

Aanvraagnummer: 7766
Contractvorm: Detachering ZZP
Organisatie: Gemeente Dronten
Locatie: Dronten
Uren per week: 20 - 24 per week
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 12 maanden
Regio: Flevoland
Startdatum: Z.s.m.
Optie tot verlenging: 2 x 12 maanden
Sluitingsdatum: 24-03-2025 09:00

LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.


Deel deze opdracht


Organisatie
Dronten is een dynamische en ambitieuze gemeente, gelegen in het hart van Flevoland, waar rust en ruimte hand in hand gaan met innovatie en ontwikkeling. Met haar groene landschappen en bruisende dorpskernen is Dronten een plek waar gezinnen, ondernemers en natuurliefhebbers zich thuis voelen. Gemeente Dronten staat voor innovatie, inclusiviteit en het bouwen aan een toekomstbestendige gemeenschap richting 2050. Waar we nu op ruim 44.000 inwoners zitten, willen we in 2050 richting de 60.000 inwoners gegroeid zijn. Onze visie is gebaseerd op de principes van midden in de samenleving staan, verbinden, dienstverlenend zijn, vertrouwen, en werken aan gemeenschappelijke opgaven. De lijnen zijn kort en bij alles wat we doen gaan we voor toegevoegde waarde en verbetering. Een lerende organisatie: dat willen wij zijn en uitdragen. We staan open voor feedback en geven onze medewerkers de ruimte om te ontwikkelen.

Opdrachtbeschrijving
De gemeenteraad van Dronten heeft in het najaar van 2024 de Toekomstvisie vastgesteld, die als basis dient voor de omgevingsvisie. De volgende stap is het strategiedeel van de omgevingsvisie, waarvoor we een deskundige projectleider zoeken. Deze projectleider moet ervaring hebben met het opstellen van een omgevingsvisie en met het sociaal domein, en moet in staat zijn om het interne projectteam te leiden in het succesvol samenwerken. Het doel is om een duidelijke, compacte en bruikbare strategie te ontwikkelen die alle Drontense beleidsgebieden, inclusief het sociale beleid, omvat.

Aanleiding
College en raad hebben ervoor gekozen de omgevingsvisie integraal (dus alle domeinen omvattend, niet alleen het fysieke) en in twee delen invulling te geven:

  1. De Toekomstvisie Dronten 2050 waarin het Dronter Toekomstberaad (een groep van ongeveer 100 gelote inwoners) de maatschappelijke effecten en ambities heeft beschreven die zij als wenselijk zien.
  2. De Strategie voor Leefomgeving en Samenleving (StraLoS, werktitel) beschrijft vervolgens de hoofdlijnen van de strategie voor het te voeren beleid zoals bedoeld in de Omgevingswet. Met andere woorden: dit document beschrijft hoe we (de onder 1 genoemde) maatschappelijke effecten en ambities willen gaan realiseren, welke kaders en uitgangspunten daarbij gelden en welke keuzes we daarbij aan de voorkant maken. Dronten kiest ervoor om (uiteindelijk) al het beleid onder de StraLoS te laten vallen, dus niet alleen het fysieke beleid.

Op 24 oktober 2024 heeft de gemeenteraad de Toekomstvisie Dronten 2050 vastgesteld en het college de opdracht gegeven die Toekomstvisie als richtsnoer door te vertalen in de StraLoS. De combinatie van Toekomstvisie en StraLoS vormt straks de omgevingsvisie van Dronten.

Doel is dat de StraLoS een helder, compact en bruikbaar kaderdocument wordt, dat veel gebruikt gaat worden als bron voor het nader uitwerken en monitoren van beleid en uitvoering. Als hierna het woord omgevingsvisie staat, bedoelen we daarmee de combinatie van Toekomstvisie en StraLoS.

Context
Dronten zoekt een projectleider voor het proces van opstellen van de StraLoS. Voor dat proces heeft het interne projectteam in ieder geval al de volgende brokken werk in beeld:

  1. De volgende zaken moeten we in ieder geval uitwerken:
    1. Hoe de gewenste effecten uit de Toekomstvisie zich verhouden tot

het bestaande beleid (inclusief lopende processen voor nieuw beleid)

  1. duidelijk maken welke beleidskeuzes al zijn gemaakt in het bestaande beleid en of daarin keuzes zitten die haaks op elkaar staan dan wel haaks op de gewenste effecten of daarmee schuren,
  2. een inventarisatie onder de uitvoerende collega’s wat wel en niet bijdraagt in het bestaande beleid aan het realiseren van de gewenste effecten;
  3. het proces van een MER/OER tijdig opstarten en inpassen in het participatieproces dat hoort bij een omgevingsvisie.
  4. Dit en nader te bepalen aanvullende acties moet ons inzicht geven in relevante keuzes die de raad voorgelegd moet krijgen. Nadat de raad over keuzes besloten heeft, moet dit uitgewerkt worden in een ontwerpbesluit StraLoS. Na vaststelling door de raad moet dit ontwerpbesluit ter visie gelegd worden en moeten eventuele bezwaarschriften behandeld worden.
  5. Na vaststelling van het uiteindelijke besluit-StraLoS dient de omgevingsvisie (Toekomstvisie en StraLos samen) digitaal gepubliceerd te worden in het DSO.

Opdracht
De projectleider heeft de taak om dit proces samen met het projectteam in wording en in samenwerking met vakcollega’s te organiseren en te begeleiden. Het projectteam bestaat zoveel als mogelijk uit interne medewerkers uit verschillende afdelingen. Op het moment van schrijven hebben we de volgende rollen in het interne projectteam belegd:

  • Coördinator inventarisatie actueel beleid
  • Coördinator bestuurlijk proces / strategische keuzes / aansluiting met Toekomstvisie
  • Projectsecretaris

Daarnaast zien we de volgende brokken werk die nog belegd moeten worden, bij voorkeur intern:

  • Omgevingsmanagement: de regie op het onderhouden van contacten met belanghebbende externe partijen, zoals medeoverheden (provincie, waterschap, buurgemeenten- en provincies, rijk), vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld en andere partijen.
  • Participatie & communicatie: de regie op de participatie (intern en extern) en daarmee samenhangende communicatie.
  • Kwaliteitsmanagement: de regie op dat de uitkomsten van dit proces voldoen aan de vereisten in de Omgevingswet en geschikt zijn voor publicatie in het DSO.
  • Inhoud: de regie op dat de hoofdlijnen uit de te vervallen beleidsdocumenten milieuplan, verkeer- en vervoersplan en structuurvisie goed worden verwerkt, en verder regie op welke overige beleidsdocumenten vervallen / opgenomen worden in omgevingsvisie.
  • Aansturing MER/OER procedure

Er zijn mogelijk nog andere brokken werk die nodig zijn om een goed eindresultaat te bereiken.

Het projectteam zal nauw samenwerken met dan wel onderdeel gaan uitmaken van de nog in te richten programmaorganisatie die het werken onder de omgevingswet verder invulling gaat geven binnen Dronten.

Verantwoordelijkheden
De verantwoordelijkheden van de projectleider zijn:

  • Procesmatig begeleiden en waar nodig aanvullend samenstellen van projectteam met zoveel mogelijk interne medewerkers;
  • Faciliteren (inrichting van) de ambtelijk - en bestuurlijk opdrachtgever.
  • Regievoering op het vormgeven en uitvoeren van het totale proces van het opstellen van de StraLoS, waaronder hoe bedoelde keuzes (eventueel in bouwstenen) voor te leggen aan college en raad.
  • Regievoeren op verbinding met directie/management en andere interne processen (gebiedsregie, omgevingsplan, vernieuwing VTH, etc)
  • Regievoeren dat najaar 2025 met zittende college en raad afspraken worden gemaakt over het proces van inhoudelijk uitwerken en de procesgang richting nieuwe college en raad.
  • Overzicht houden over planning & coördinatie van alle verschillende deelprocessen en activiteiten binnen dit proces.
  • Regievoeren op planning, budgetvoering, risicomanagement.

Deze verantwoordelijkheden kunnen in goed overleg bij de projectleider dan wel een van de andere projectteamleden belegd worden. De projectleider legt verantwoording af aan de ambtelijk opdrachtgever omgevingsvisie/StraLoS, te weten de teammanager Ruimtelijk Beleid.

Vereisten
1. Beheerst Nederlandse in taal en geschrift.
2. Minimaal 5jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als projectleider van complexe, domeinoverstijgende processen bij gemeentelijke overheden;
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider in de afgelopen acht jaar met het opstellen van een omgevingsvisie binnen een overheidsinstelling.

Gunningscriteria
4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider in de afgelopen 8 jaar met het opstellen van een omgevingsvisie binnen een overheidsinstelling (40 punten);
5. Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als projectleider van complexe, domein-overstijgende processen bij gemeentelijke overheden (25 punten).
6. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar binnen andere domeinen dan het fysiek domein binnen een gemeentelijke instelling (25 punten).
7. Aantoonbare werkervaring als projectleider in de afgelopen 5 jaar met MER/OER procedures (10 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet. 

Competenties

  • Leiderschap en teamcoaching: het projectteam motiveren, inspireren en begeleiden naar het gezamenlijk doel, met aandacht voor samenwerking en ontwikkeling.
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit: begrijpen hoe besluiten worden genomen binnen een gemeentelijke context en effectief omgaan met politieke en bestuurlijke belangen.
  • Stakeholdermanagement: goed kunnen samenwerken met interne en externe belanghebbenden, zoals wethouders, beleidsadviseurs, inwoners en externe partners.
  • Omgevingsbewustzijn: inzicht hebben in maatschappelijke ontwikkelingen, wet- en regelgeving en gemeentelijke doelstellingen die invloed hebben op het project.
  • Resultaatgerichtheid: focus houden op het behalen van projectdoelen binnen de gestelde tijd en middelen, zonder de kwaliteit uit het oog te verliezen.
  • Flexibiliteit en aanpassingsvermogen: kunnen inspelen op onverwachte omstandigheden zonder de hoofdlijnen uit het oog te verliezen.
  • Inschrijver kan goed communiceren in de Nederlandse taal, in woord en geschrift.

Functieschaal
Maximum uurtarief € 160,-.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do
Is hybride werken mogelijk: ja

Planning
De fysieke gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 3 april 2025 van 09.00 tot 12.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 31 maart 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 24 maart 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.


Reageer nu op deze opdracht!

(Bijna) evenveel verdienen vanuit Detachering?!