Projectleider transitie Omgevingsplan

Aanvraagnummer: 10135
Contractvorm: Detachering
Organisatie: Gemeente Midden-Groningen
Locatie: Hoogezand
Uren per week: 28 per week
Tarief: Geen Maximum
Duur van de opdracht: 12 maanden
Regio: Groningen
Startdatum: 26-05-2025
Optie tot verlenging: 2 x 12 maanden
Sluitingsdatum: 05-05-2025 17:00
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Opdrachtomschrijving
Met ruim 61.500 inwoners is Midden-Groningen de derde gemeente van de provincie. Een ambitieuze gemeente waar iedereen met plezier kan wonen, leven, recreëren, ondernemen en werken. Samen met inwoners, bedrijven en organisaties maakt de gemeente deze ambitie mogelijk. Een ruimtelijke sfeer met pittoreske dorpen, stoere boerderijen en prachtige natuur. Maar ook een gemeente met een stedelijk karakter, nog geen kwartier rijden van de stad Groningen. Ons nieuwe Huis van Cultuur en Bestuur is voorzien van een theater, bibliotheek, muziekschool en grand café, kortom een prachtige ontmoetingsplek voor zowel inwoners als collega's. Een gemeente met grote kwaliteiten, maar ook met uitdagingen, zoals sociale achterstanden en aardbevingsproblematiek.
Wat ga je doen?
Als projectleider transitie Omgevingsplan neem jij de leiding over het opstellen en actualiseren van het tijdelijke omgevingsplan naar een gemeentedekkend omgevingsplan. Je draagt de verantwoordelijkheid om uiterlijk in 2032 een volledig en goed functionerend Omgevingsplan op te leveren. Dit doe je op een projectmatige manier, waarbij jij als projectleider fungeert. Je maakt samen met collega’s een plan van aanpak en voert deze als projectleider uit. Daarbij ga je in op het proces, de organisatie, de inhoud, de financiën de benodigde communicatie en andere relevante aspecten. Je werkt nauw samen met diverse medewerkers, helpt bij de ontwikkeling van het team en zorgt dat het omgevingsplan goed in de organisatie wordt ingebed. Je bent daarnaast een sparringpartner voor anderen.
Concreet:
Coördineren en begeleiden van de totstandkoming en implementatie van het (gemeentedekkend) Omgevingsplan. Je stelt hiervoor een plan van aanpak op en voert deze uit.
Coördineren en begeleiden aanbesteding externe begeleiding transitie Omgevingsplan.
Adviseren over het instrumentarium van de Omgevingswet en de toepassing hiervan in de praktijk.
Kandidaatomschrijving
Als projectleider transitie omgevingsplan is het belangrijk dat je implementatiekracht bezit waarmee je het plan van aanpak omzet in concrete resultaten. Je kunt goed samenwerken met anderen om taken aan te pakken en problemen op te lossen. Je neemt eigenaarschap over de vraagstukken die op je afkomen en bent bereid om beslissingen te nemen. Daarnaast beschik je over doorzettingsvermogen, ben je resultaatgericht en kun je goed draagvlak creëren.
Een afgeronde opleiding op minimaal HBO-niveau op het gebied van omgevingsrecht en/of ruimtelijke ordening
Ruime kennis van de Omgevingswet en specifiek het omgevingsplan
Je hebt ervaring in de rol van projectleider/coördinator en het werken binnen een gemeentelijke organisatie.
Interviewplanning
de gesprekken worden gepland in de week van 12 t/m 16 mei 2025
Toelichting op rooster
De startdatum wordt in gezamenlijkheid bepaald evenals het aantal te werken per week.