Aanvraagnummer: 4915
Organisatie: Gemeente Alphen aan den Rijn
Locatie: Alphen aan den Rijn
Uren per week: 24 - 36 uur
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 31 December 2025
Regio: Zuid-Holland
Startdatum: z.s.m.
Optie tot verlenging: 4 maal 3 maand(en)
Sluitingsdatum: 18-11-2024 09:00
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Deel deze opdracht
Organisatie
Gemeente Alphen aan den Rijn is een 100.000-plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Met elkaar werken we voor het beste resultaat voor onze inwoners.
Centraal in het Groene Hart, met een dorps karakter en ‘stadse’ uitdagingen. Alphen aan den Rijn heeft meer dan 112.000 inwoners, die wonen in een van de 8 kernen in het Groene Hart. De stad is prachtig gelegen aan twee rivieren en ligt midden tussen Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Leiden. Dat zorgt ervoor dat de gemeente een dorps karakter combineert met (groot)stedelijke voorzieningen maar ook uitdagingen. Tachtig procent van het beheergebied van Gemeente Alphen aan den Rijn is landelijk gebied.
Daarin zijn de opgaven groot. Is er voldoende schone energie voor iedereen? Wat is de impact van netcongestie, duurzaam verwarmen, duurzame opwek? Hoe pakken we isoleren en besparen aan bij met name kwetsbare groepen en complexe situaties zoals VvE’s? Het team energietransitie is met deze opgaven aan de slag en legt de verbindingen met andere teams en programma’s.
Het is zaak voor Alphen aan den Rijn om deze ontwikkelingen niet alleen te volgen, maar -ook vanuit de positie als grote centrumgemeente in het Groene Hart- deze actief te beïnvloeden.
De gemeentelijke organisatie heeft een platte structuur. De organisatie wordt aangestuurd door een concerndirectie (met ieder hun eigen portefeuille) met direct daaronder teammanagers en opgavemanagers.
Opdracht
Wij zoeken een projectleider voor de verduurzaming van complexe VvE’s. Een projectleider die ons energietransitieteam komt versterken en een actieve rol speelt bij het realiseren van onze doelstellingen op isoleren en besparen!
Binnen de gemeente Alphen aan den Rijn zijn 520 VvE’s waarvan er zo’n 72 slecht geïsoleerd zijn. Om verduurzaming bij deze VvE’s te stimuleren heeft de gemeente een stevig meerjarig ondersteuningsaanbod. Dit aanbod bestaat uit een isolatiesubsidie, helpdesk, een cursus van 3 avonden, haalbaarheidsonderzoek en procesbegeleiding. Er is veel interesse in verduurzaming en van dit aanbod wordt goed gebruik gemaakt. Toch zien we dat er ook VvE’s zijn die nog niet klaar zijn om de stap richting verduurzaming te zetten. Deze VvE’s zijn slecht georganiseerd, de financiële positie is niet op orde en er is sprake van achterstallig onderhoud en/of technische problemen. Eerst moet de ‘basis’ op orde zijn voordat er ruimte is voor verduurzamingsstappen.
Wat gaat de projectleider doen
Als projectleider faciliteer je, namens de gemeente, deze complexe VvE’s om de basis op orde te krijgen. Je legt contact met de betreffende VvE’s. Je onderzoekt wat er moet gebeuren. Je bouwt een relatie op met professionele partijen (woningcorporatie, VvE-beheerder, VvE-bestuurder) en de bewoners. Je faciliteert het gesprek tussen professionele partijen en bewoners. Daarbij zorg je ervoor dat iedere partij zijn of haar verantwoordelijkheid neemt om de basis op orde te krijgen. Waar nodig ondersteund door afspraken vanuit de gemeente, die jij aandraagt.
De situatie in Alphen aan den Rijn is niet uniek. Ook elders in Nederland zijn er complexe VvE’s. Landelijk zullen er stappen gezet moeten worden om juridische en financiële barrières weg te nemen. Je neemt actief deel aan landelijke netwerken om de situatie van de complexe VvE’s in Alphen aan den Rijn onder de aandacht te brengen. In het belang van Alphen aan den Rijn denk je mee met wat er nodig is om deze barrières weg te nemen. Oplossingsrichtingen die landelijk worden ontwikkeld pas je, waar mogelijk, toe binnen de complexe VvE’s in Alphen aan den Rijn. Bijvoorbeeld door het opzetten van een gemeentelijke regeling voor de optimalisatie van (blok)verwarmingsinstallaties.
Je krijgt een opdracht met een grote verantwoordelijkheid. Je werkt vanuit het team energietransitie, een groeiend team van gedreven collega’s, die graag samenwerken en waarin we elkaar steunen in de uitvoering van onze opdrachten.
Wie zoeken wij?
Jij hebt de drive om VvE’s te helpen verduurzamen door oplossingen te vinden voor de complexe vraagstukken. Je hebt ervaring als projectleider of procesbegeleider met complexe vraagstukken met externe stakeholders. Je neemt verantwoordelijkheid en werkt zelfstandig. Je zorgt ervoor dat je over de juiste kennis beschikt in gesprek met alle betrokken partijen. Je bent scherp op relevante in- en externe ontwikkelingen en regelingen en in staat deze te vertalen naar de praktijk. Je verbindt verschillende partijen en weet verschillende inhoudelijke uitdagingen en belangen te managen. Je hebt lef en bent communicatief sterk. Je denkt in oplossingen en je zoekt samenwerking op. Je bent tactisch en beschikt over bestuurlijke sensitiviteit.
Minimumvereisten / knock-outcriteria
1. Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in strategische duurzaamheidsrollen in bijvoorbeeld de energietransitie, klimaattransitie of voedseltransitie;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het werken voor of met overheidsorganisaties, woningcorporaties en/of VvE’s;
4. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider of procesbegeleider bij het oplossen van complexe vraagstukken met externe stakeholders;
5. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met politiek bestuurlijke besluitvorming.
Gunningscriteria
6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met het werken voor of met overheidsorganisaties, woningcorporaties en/of VvE’s; (25 punten)
7. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider of procesbegeleider bij het oplossen van complexe vraagstukken met externe stakeholders; (25 punten)
8. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met politiek bestuurlijke besluitvorming; (20 punten)
9. Aantoonbare werkervaring met het verduurzamen van VvE’s; (20 punten)
10. Aantoonbare ervaring met het helpen van kwetsbare groepen inwoners (omschrijf duidelijk in het cv). (10 punten)
Competenties
- Verbinder;
- Politiek en bestuurlijk sensitief;
- Samenwerkingsgericht;
- Empathisch;
- Volhardend;
- Solide;
- Verantwoordelijk;
- Doortastend;
- Betrokken;
- Stevig persoon;
- Zelfstandig;
- Resultaatgericht;
- Sociaal- en communicatief vaardig op verschillende niveaus;
- Enthousiast;
- Initiatiefrijk;
- Doorzetter.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11/12. HR 21 normfunctie Medewerker ontwikkeling II.
Benodigd aantal professionals
1-2. De functie kan door 2 personen in deeltijd ingevuld worden (beiden kandidaten dienen te voldoen aan de minimumcriteria). Goede samenwerking en afstemming is vereist.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 22 november 2024 van 9.00 tot 12.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 21 november 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
- De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
- Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 18 november 2024, 9.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.