Projectleider Zero Based Begroten

Logo van de gemeente Dalfsen met de naam in blauwe en groene tekst en een reeks groen-blauwe bladachtige vormen diagonaal gerangschikt.

Aanvraagnummer: 4241
Organisatie: Gemeente Dalfsen
Locatie: Dalfsen
Uren per week: 18 - 20 uur uur
Tarief: Geen maximum
Regio: Overijssel
Startdatum: Zo spoedig mogelijk
Optie tot verlenging: 5 maal 1 maand(en)
Sluitingsdatum: 15-10-2024 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Organisatie
De gemeente Dalfsen, gelegen aan de oevers van de Overijsselse Vecht, is een plattelandsgemeente met ongeveer 30.000 inwoners. Met de kernen Dalfsen, Nieuwleusen, Lemelerveld, Oudleusen en Hoonhorst, beslaat de gemeente een uitgestrekt buitengebied en is het een actieve deelnemer binnen de Regio Zwolle. Dalfsen is lid van de P10 en van de Talentenregio.

Dalfsen staat bekend als een veelzijdige gemeente met een uitstekende leefomgeving. In 2023 heeft het CBS vastgesteld dat de inwoners van Dalfsen de gelukkigste van Nederland zijn. De gemeente hecht veel waarde aan duurzaamheid en een goede woon-, werk- en leefomgeving. Samenwerken is de kracht van onze organisatie.

Bij de gemeente Dalfsen werken ongeveer 300 betrokken medewerkers die dagelijks bijdragen aan het welzijn van onze inwoners. Onze organisatie voegt waarde toe door effectieve samenwerking, zowel intern als extern, met oog voor de veranderende samenleving. Werken bij Dalfsen betekent deel uitmaken van een hecht team dat klaarstaat voor elkaar.

Opdracht
Aanleiding
Al geruime tijd wordt in de gemeente Dalfsen gesproken over Zero Based Begroten. De Raad is in de PPN 2022-2025 op de hoogte gesteld dat er een verkenning naar Zero Based Begroten wordt gedaan met als doel meer inzicht en grip ter bevordering van sturing. Tot op heden is hier regelmatig over gesproken.

Wendbare dienstverlening staat hoog op de agenda. Inzicht in taken in relatie tot de beschikbare middelen is hierbij belangrijk. Zero Based Begroten wordt gezien als een waardevol hulpmiddel om tot dit inzicht te komen.

Er zijn aanbevelingen gedaan uit Verbijzonderde Interne Controlejaren (VIC) voor het verhogen van verantwoordelijkheid en inzicht in budgetten door budgetbeheerders en budgethouders.

Nu komt daar ook een veranderend financieel beeld bij. In de PPN 2025-2028 is een fors negatief beeld geschetst. Met een schaarste aan middelen moeten gedegen keuzes gemaakt worden om taken, ambities en middelen in balans te houden.
Taken en werkzaamheden

Als projectleider ben je verantwoordelijk voor Zero Based Begroten (ZBB) in de gemeente Dalfsen. ZBB is een middel om keuzes inzichtelijk te maken om taken, ambities en middelen te balanceren. De uitkomsten van ZBB dienen als input voor de Begroting 2026.

Het Zero Based Begroten wordt op een 'Dalfser manier' aangepast ingezet, passend bij de doelen van ZBB. De mogelijkheid om de omvang van middelen voor taken en ambities te (her)beoordelen, biedt ruimte voor inzicht.

Je maakt een plan van aanpak en pakt de uitvoering op. Je werkt onder aansturing van een stuurgroep met teamleider Programma, Strategie & Control, teamleider Financiën en de concerncontroller. De ambtelijk opdrachtgever is de Concernmanager Dienstverlening; de bestuurlijk opdrachtgever is de portefeuillehouder Financiën. Je werkt nauw samen met strategisch adviseurs, financieel adviseurs, budgethouders en budgetbeheerders.

Belangrijke elementen van het project zijn:

  • Zero Based Begroten is een zelfstandig project. Bij het in kaart brengen van verschillende taken wordt onderscheid gemaakt tussen wettelijke verplichtingen en beleidsruimte, met een zo objectief mogelijk kader.
  • Er wordt inzichtelijk gemaakt wat aan middelen nodig is voor de uitvoering van taken op het gewenste niveau.
  • Het project kan raakvlakken hebben met het project 'Optimalisatie P&C cyclus'.

In het licht van het veranderend financieel beeld is naast ZBB meer nodig. We moeten duidelijk koers bepalen en keuzes maken: waar staan we voor, wat willen we blijven doen en wat niet? De opdracht heeft grote samenhang met 'doelenbomen' en het project Optimalisatie P&C cyclus. Door ambitie en financiën te verbinden, kunnen we straks beter keuzes maken en verantwoorden aan Raad en inwoners.

Vereisten / Knock-outcriteria
1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelorniveau;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider in Zero Based Begroten binnen een overheidsinstelling;
3. Aantoonbare werkervaring in het opzetten of controleren van begroting op basis van benchmarking binnen een overheidsinstelling (maak dit aantoonbaar in het cv).

Gunningscriteria
4. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelorniveau in een financiele richting, bedrijfskunde of bestuurskunde (10 punten);
5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider in Zero Based Begroten binnen een gemeentelijke instelling (50 punten);
6. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in het opzetten of controleren van begroting op basis van benchmarking binnen een gemeentelijke instelling (maak dit aantoonbaar in het cv) (40 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u de aangeboden kandidaat aan het profiel voldoet.

Competenties

  • Je bent goed in het opzetten van nieuwe trajecten.
  • Je hebt ervaring met projectmatig werken bij de (gemeentelijke) overheid.
  • Je bent resultaatgericht, daadkrachtig en bestuurlijk/politiek sensitief.
  • Je hebt uitstekende communicatieve vaardigheden en bent een goede netwerker.
  • Je hebt overtuigingskracht en staat stevig in je schoenen.
  • Je hebt strategisch inzicht en herkent belangen en gevoeligheden.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12-13 volgens de CAO van de opdrachtgever.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg, bij voorkeur: maandag, dinsdag en/of donderdag.

Planning
De gesprekken zijn gepland op maandag 21 oktober, 14:00 uur. Uitgenodigde kandidaten ontvangen bericht op woensdag 16 oktober 2024. Overige kandidaten krijgen na de gesprekken bericht over de voortgang.

Overige informatie

  • De opdrachtgever vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
  • De opdrachtgever vraagt om een Uittreksel Handelsregister (KvK).
  • De opdrachtgever vraagt om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA).
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat deze in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 15 oktober 2024, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.