Raadsadviseur

Logo van Hilversum Mediastad, met een blauw schild met een geel propellerachtig symbool en de tekst "Hilversum Mediastad" in blauw en geel.

Aanvraagnummer: 2807
Organisatie: Gemeente Hilversum
Locatie: Hilversum
Uren per week: 32 per week
Tarief: Geen maximum
Regio: Noord-Holland
Startdatum: 22-08-2024
Optie tot verlenging: 3 maal 3 maand(en)
Sluitingsdatum: 19-07-2024 09:00

LET OP! Deze opdracht is gesloten


Deel deze opdracht
  


Opdracht

De gemeenteraad van Hilversum telt 37 raadsleden. Daarnaast zijn er nog circa 20 commissieleden (niet zijnde raadsleden). De griffie houdt zich bezig met het adviseren, ondersteunen en faciliteren van de gemeenteraad. Op de griffie van de gemeente Hilversum werken 8 enthousiaste collega’s. Het team bestaat uit een griffier, een interim strategisch raadsadviseur, twee raadsadviseurs, de raadscommunicatieadviseur, twee griffiemedewerkers/officemanagers en een secretaris van de Rekenkamer.

De griffie in Hilversum staat aan de start van een verdere doorontwikkeling. De stip op de horizon is door de raad gezet door het vaststellen van de instructie van de griffie(r). Dit vormt de basis van het griffieplan 2024-2026, die onlangs door de werkgeverscommissie is vastgesteld. De koers is bepaald. We gaan over tot uitwerking van de plannen.

De basis bij de griffie in Hilversum is op orde, maar deze basis is (nog) niet toekomstbestendig. Ook komen veel extra werkzaamheden op de griffie af. Om deze reden wordt de griffie vanaf 1 september a.s. uitgebreid met een strategisch raadsadviseur.

Door het vertrek van één van de raadsadviseurs per 1 september a.s. zijn we op korte termijn op zoek naar een interim raadsadviseur, die de zittende raadsadviseur gaat vervangen.

We zijn op zoek naar een ervaren raadsadviseur die:

  • zelfstandig optreedt als griffier bij een commissie. Je bent een goede sparringpartner voor de commissievoorzitter en de collega’s uit de organisatie in aanloop naar besluitvorming door de raad. Daarbij ben je proactief. Ook heb je in dit proces oog voor de kwaliteit van raadsstukken;
  • secretaris is van de ARC (Audit- en Rekeningcommissie) en deze commissie adviseert en ondersteunt;
  • raads- en commissieleden adviseert en ondersteunt bij de uitoefening van taken, rechten en de inzet van politiek-bestuurlijke instrumenten. Hierbij horen moties, amendementen, initiatiefvoorstellen en interpellaties. Ook draag je bij aan het bewaken van de kwaliteit van het politieke besluitvormingsproces;
  • stukken kan opstellen voor de griffier en voor het presidium van de raad waarin lijnen worden uitgezet voor het functioneren van de raad en zijn commissies en de griffie;
  • trainingen voor collega’s organiseert over het werken in een politieke omgeving;
  • werkbijeenkomsten voor de raad initieert met het oog op informatievoorziening, kennisontwikkeling en besluitvorming.


Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.


Benodigd aantal professionals

1.


CV-eisen

Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.


Werkdagen

De opdracht wordt voor minimaal 75% vervuld vanuit het raadhuis in Hilversum.
De vergaderavond (veelal woensdagavond) én de maandagen en dinsdagen zijn in ieder geval werkdagen vanuit Hilversum. De overige dagen in overleg.


Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 23 juli 2024. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 22 juli 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.