Raadsadviseur / plaatsvervangend griffier

Aanvraagnummer: 8838
Contractvorm: Detachering
Organisatie: Gemeente Wijdemeren
Locatie: Loosdrecht
Uren per week: 24-30 uur
Tarief: 95 per uur
Duur van de opdracht: 6 maanden
Regio: Noord-Holland
Startdatum: Z.s.m.
Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend
Sluitingsdatum: 16-04-2025 09:00
LET OP! Deze opdracht is gesloten
Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Wijdemeren mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Wijdemeren. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).
Organisatie
De griffie Wijdemeren is een kleine organisatie die de gemeenteraad ondersteunt in al haar facetten. De gemeenteraad van Wijdemeren heeft op 27 maart het besluit genomen te gaan fuseren met de gemeente Hilversum. In aanloop naar de daadwerkelijk fusiedatum (1-1-2027) fuseert de ambtelijke organisatie per 1-1-2026. Dit geldt niet voor de griffie. Tegelijkertijd werken de griffies van Wijdemeren en Hilversum op allerlei vlakken al wel samen. In ieder geval op de zaken betreffende de voorbereiding van de fusie, maar ook vooruitlopend op de fusie al op onderwerpen die voor de toekomstige gemeenteraad relevant zijn. Welke onderwerpen dit zijn, zal in de komende periode helder worden.
Wijdemeren is een schitterende groene gemeente in Gooi & Vecht tussen Amsterdam en Utrecht. De dorpen die samen de gemeente vormen, liggen tussen prachtige wateren en ongeëvenaard natuurschoon waaronder de Loosdrechtse Plassen. De combinatie van natuur en kleine dorpen dichtbij de Randstad geeft precies weer hoe het werken bij ons is: afwisselend!
Opdracht
De griffie zoekt versterking ter invulling van een ontstane vacature. De raadsadviseur ondersteunt de raad bij zijn werkzaamheden, en adviseert op tactisch en strategisch niveau. De werkzaamheden lopen uiteen van het secretariaat van een commissie en het doen van verslaglegging tot het (op)maken van agenda's in het raadsinformatiesysteem. De raadsadviseur adviseert en bewaakt mede de kwaliteit van het politieke besluitvormingsproces.
Daarnaast is er sprake van de ondersteuning van commissie en werkgroepen, zoals de auditcommissie. Ook is de raadsadviseur de ondersteuner van de Rekenkamer.
De raad is bezig met het ontwikkelen van een notitie raadscommunicatie. Enige affiniteit met (raads)communicatie is een mooie versterking van de aanwezige competenties bij de griffie.
De werkzaamheden vinden deels in de avond plaats.
Er is sprake van nauwe samenwerking met de griffiemedewerker en de griffier. Wanneer dat nodig is nemen we werkzaamheden van elkaar over. De verdeling van specifieke taken vindt plaats in overleg.
Vereisten
1. Een aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
2. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als raadsadviseur/commissiegriffier bij een gemeente;
3. Beschikbaar voor bijeenkomsten in de avond. De avonden wisselen en worden verdeeld in overleg;
4. Aantoonbare werkervaring met Microsoft office suite, en MS-Teams;
5. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.
Gunningscriteria
6. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als raadsadviseur/commissiegriffier bij een gemeente (50 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met het adviseren over en bewaken van het politieke besluitvormingsproces (benoem dit duidelijk met een voorbeeld in het cv.) (20 punten)
8. Aantoonbaar werkervaring met een raadsinformatiesysteem (zoals bijvoorbeeld Notubiz) (benoem dit duidelijk in het cv.) ( 10 punten);
9. Aantoonbare werkervaring met raadscommunicatie (10 punten);
10. Een maximum uurtarief van € 95,- exclusief BTW/inclusief reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten (10 punten).
Competenties
- Klantgericht
- Politiek neutraal met gevoel voor en inzicht in politiek-bestuurlijke verhoudingen
- Communicatief sterk
- Een praktisch ingestelde denker die nieuwsgierig, proactief, onafhankelijk en pragmatisch te werk gaat
- Teamplayer, met relativeringsvermogen en gevoel voor humor
- Stressbestendig
Benodigd aantal professionals
1
CV-eisen
Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.
De gemeente Wijdemeren hanteert hybride werken als formele werkvorm. Richtlijn hierbij is een verdeling van 50/50 betreffende thuiswerken en op kantoor werken. Digitaal vergaderen vindt plaats via MS Teams. Als afspraken naar mening van de opdrachtgever het best live/ op kantoor plaats vinden, wordt van inschrijver verwacht dat hij daartoe bereid is en haar/zijn agenda voldoende flexibel is.
Planning
De gesprekken bij de gemeente Wijdemeren worden zo snel mogelijk gepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 18 april 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 16 april 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.