Aanvraagnummer: 6946
Organisatie: Kadaster
Locatie: Apeldoorn
Uren per week: 36-40
Tarief: €125 per uur
Duur van de opdracht: 1 jaar
Regio: Gelderland
Startdatum: 01-03-2025
Optie tot verlenging: 2 x 6 maanden
Sluitingsdatum: 13-02-2025 23:59
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Deel deze opdracht
Opdracht omschrijving
Het Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.
Voor meer informatie over het Kadaster zie
www.kadaster.nl
.
Opdrachtomschrijving
De programmamanager is verantwoordelijk voor het opzetten en faciliteren van de programma-aanpak, zodat het project de vooraf vastgestelde doelen binnen de afgesproken toleranties (tijd, kosten, kwaliteit, scope, voordelen en risico’s) kan behalen. De programmamanager zal de werkzaamheden zelfstandig en naar eigen inzicht uitvoeren. Er is geen sprake van integratie in de organisatie en de programmamanager bepaalt zelf de werkwijze, planning en benodigde middelen. De samenwerking is projectmatig en gericht op het behalen van afgesproken resultaten binnen de looptijd van de opdracht.
Opdrachtomschrijving specifiek
Het Kadaster is bezig met de vervanging van het huidige SAP ERP-systeem, inclusief de modules voor Finance, Inkoop en HR (Core ERP). In verband met het einde van het contract met SAP R3 zullen ook andere gekoppelde SAP-componenten vervangen moeten worden.
Ten behoeve van de migratie van oud naar nieuw is een visie en ERP masterplan (programmamanagement) opgesteld. De programmamanager staat aan de lat om de masterplandoelen te realiseren. Daarnaast zal de beoogd kandidaat tevens rol van projectmanager voor de realisatie van het geselecteerde product binnen het Core ERP domein bekleden. Ten slotte zal de programmamanager zorgen voor afstemming tussen de (andere) deelprojectmanagers die aan de andere projecten binnen het masterplan werken.
Belangrijkste technieken, methoden en tools
- Prince2;
- Scrum/Agile.
Verantwoordelijkheden
Verantwoordelijkheden
De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden voor de programmamanager zijn:
- Opleveren van een plan van aanpak voor de vervanging van het huidige ERP landschap.
- Advies over de scope en deliverables.
- Definitie vaststellen van de projectstructuur en strategie.
- Verantwoordelijk voor correct projectbeheer, inclusief documentatie.
- Verantwoordelijk voor adequaat risicobeheer, inclusief risicolog en beheersmaatregelen.
- Periodiek opstellen van voortgangsrapportages over tijd, kosten en kwaliteit binnen de vastgestelde kaders.
- Verantwoordelijk voor veranderopgave in de organisatie (implementatie procesverandering).
- Beheerst en voorspelbaar over naar de nieuwe oplossing incl. acceptatie en decharge.
Specifieke taken voor deze opdracht en op te leveren resultaten:
-
Afstemmen en documenteren van het plan van aanpak met ERP-Core leverancier.
Resultaat: Een volledig afgestemd plan van aanpak dat richting geeft aan de ERP-implementatie, in samenspraak met de ERP-Core leverancier. -
Opstellen van aanpak en business Case voor decommissioning van SAP.
Resultaat: Een gedetailleerde en goedgekeurde business case die de transitie van het huidige SAP-systeem beschrijft, inclusief de kosten, baten en risico’s. -
Opleveren van werkende infrastructuur voor Plateau I.
Resultaat: Een operationeel platform voor Plateau I, waarbij de benodigde infrastructuur volledig functioneel is en voldoet aan acceptatiecriteria incl. vooraf vastgestelde stabiliteits- en beveiligingseisen. -
Documenteren van de werkende keten voor Plateau II: ERP-Core.
Resultaat: Een werkende en gedocumenteerde ERP-Core keten binnen Plateau II, volledig getest en operationeel volgens de afgesproken specificaties en acceptatiecriteria. -
Werkende keten opleveren voor Plateau III: verkoopordermanagement en klantregistratie.
Resultaat: volledig werkende en geïntegreerde keten voor verkoopordermanagement en Klantregistratie in Plateau III; conform acceptatiecriteria. -
Implementeren van standaardprocessen en data voor bedrijfsvoering.
Resultaat: standaardprocessen en bedrijfsvoeringsdata zijn operationeel en voldoen aan vastgestelde normen, met directe bruikbaarheid voor de organisatie. - De resultaten zullen uiterlijk februari 2027 behaald dienen te zijn.
Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 maart 2025 tot en met 1 februari 2026 voor 36 tot 40 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2 maal 6 maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
Overige eisen
Verplichte opgave van uw gewaarmerkte KVK-uittreksel. Hieruit moet de tekenbevoegdheid van de ondertekenaar van de onderhavige overeenkomst blijken.
U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) van maximaal 5 pagina's A4 toe. Uit dit cv dient te blijken dat u voldoet aan onderstaande eisen. Indien u naar oordeel van het Kadaster niet voldoet aan de gestelde eisen, of uw cv uit meer dan 5 pagina's bestaat, zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria. Onderstaand de eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. Per eis (kort) toelichten waarom de kandidaat in uw ogen aan de eis voldoet. Verwijzen naar het CV volstaat niet.
WO werk- en denkniveau.
Minimaal 10 jaar ervaring met het uitvoeren van programmamanagement.
Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring als Projectmanager.
Minimaal 10 jaar ervaring met risicomanagement.
Minimaal 5 jaar ervaring met PRINCE2 en Agile.
Minimaal 3 projecten op het gebied van ERP vervanging bij vergelijkbare organisatie.
Minimaal 5 jaar ervaring in overheidsorganisaties.
Minimaal 5 jaar ervaring in veranderkundige opgaven bij dit soort ERP trajecten.
Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: • Analytisch vermogen; • Resultaatgericht; • Helicopterview; • Overtuigingskracht; • Onafhankelijkheid; • Sterk in motiveren en enthousiasmeren. Aanvullen met specifieke competenties voor de opdracht: • Uitstekend kunnen communiceren binnen diverse lagen en organisatie (operatie tot directie), zowel mondeling als schriftelijk; • Stakeholdermanagement, goed kunnen netwerken, gevoel voor (intern) politieke verhoudingen; • In staat zijn om zelfstandig een koers te ontwikkelen en uit te dragen en deze ook standvastig te houden; • Vaardig in het begeleiden van directie op complexe business veranderingen; • In staat zijn om een groot programma op te zetten en te managen.
Gunningscriteria
Gewicht van prijs : 30 %
Gewicht van kwaliteit : 70 %
Uitleg gunningscriteria
Op basis van de beoordeling van het ingediende tarief (prijs) en de kwalitatieve criteria wordt de rangorde van kandidaten samengesteld. Met de drie kandidaten die hierbij het hoogst scoren wordt een verificatiegesprek gehouden. Het verificatiegesprek betreft een toetsing van de ingediende offerte. Naar aanleiding van de verduidelijking, toelichting en eventuele bewijsmiddelen die het kadaster middels het verificatiegesprek heeft verkregen, kunnen scores worden bijgesteld. Hierdoor is het mogelijk dat de rangorde binnen de drie hoogst scorenden wordt aangepast. De hoogste scorende kandidaat, na uitvoering van de verificatiegesprekken komt in aanmerking voor gunning.
De punten toekenning voor het gunningscriterium kwaliteit binnen de beoordelingssystematiek is als volgt:
Score Beoordeling
0 Geen antwoord/invulling
Omschrijving: Onderwerp of aspect is niet beschreven
1 Onvoldoende
Omschrijving: Onderwerp voldoet in zijn geheel niet
2 Matig
Omschrijving: Onderwerp of aspect is niet (volledig) behandeld of voldoet op onderdelen niet aan de wensen van het Kadaster
3 Voldoende
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld en sluit aan bij de wensen van het Kadaster. Er is geen sprake van meerwaarde.
4 Goed
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld, sluit aan bij de wensen van het Kadaster en bevat enkele positief onderscheidende kenmerken er is sprake van enige meerwaarde
5 Uitstekend
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld, sluit aan bij de wensen van het Kadaster, bevat positief onderscheidende kenmerken en overtreft hiermee in ruime mate de verwachtingen van de opdrachtgever. Er is sprake van aanzienlijk meerwaarde.
De EMVI komt als volgt tot stand:
prijs score = ( 1 - ( ( uw prijs - laagste prijs ) / laagste prijs ) ) * 100, maar nooit lager dan 0
kwaliteit score = behaalde kwaliteitspercentage
totaal score = ( prijs score * prijs weging ) + ( kwaliteit score * kwaliteit weging )
Indien er meer informatie wordt gegeven dan gevraagd zal alleen het maximaal aantal toegestane woorden worden beoordeeld. Alle woorden vanaf het maximaal toegestane aantal zullen niet aan de beoordelaars worden doorgegeven.
Gunningscriteria Kwaliteit
60 %U geeft een beschrijving van aanpak (max. 400 woorden) voor een project waaruit blijkt dat u ervaring heeft binnen het ERP domein en de uit te voeren werkzaamheden gezien het specifieke vraagstuk van het Kadaster (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.
40 %U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) welke wijze de door u geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden. Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score
Gunningscriterium Prijs
Maximaal: € 125,00
Competenties te toetsen in interviewfase
Het verificatiegesprek betreft een toetsing van de ingediende offerte. Waarbij de nadruk ligt op de eisen en de kwalitatieve gunningscriteria.
Interviewfase
Uitsluitend de Kandidaten die na een schriftelijke beoordeling van de Offertes in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek.
Indien na de schriftelijke beoordeling van de Offertes blijkt dat er meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal de score op (sub)gunningscriterium kwaliteit van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.
Indien ook in dat geval meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal het (sub)gunningscriterium prijs van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.
Indien ook in dat geval meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen alle betrokken Kandidaten worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek.
De verificatiegesprekken zullen plaatsvinden op 20 februari 2025 in de middag in Apeldoorn of via MS Teams. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.