Aanvraagnummer: 4968
Organisatie: Gemeente Alphen aan den Rijn
Locatie: Alphen aan den Rijn
Uren per week: 32 uur
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 6 maanden
Regio: Zuid-Holland
Startdatum: 02-01-2025
Optie tot verlenging: Nee
Sluitingsdatum: 18-11-2024 09:00
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Deel deze opdracht
Organisatie Alphen aan den Rijn
De Gemeente Alphen aan den Rijn is een gemeente met meer dan 100.000 inwoners en ligt midden in het Groene Hart. Bewoners wonen in de stad Alphen aan den Rijn - met alle stedelijke voorzieningen - of juist in een van de kernen - met de rust en ruimte van het natuurlijke landschap. De dienstverlening aan onze bewoners en bedrijven staat centraal. De gemeentelijke organisatie is dichtbij: op straat in de wijken en de dorpen, in het gemeentehuis en digitaal. De medewerkers zijn de ambassadeurs van de gemeente. Zij zijn professioneel en integer. Bewoners en bedrijven worden snel en goed geholpen. De gemeente werkt vanuit een stevige basisdienstverlening en levert daarnaast maatwerk.
Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Spreekt jou dat aan? Kom dan werken in Alphen aan den Rijn, een groene stad met lef. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.
Onze organisatie bestaat uit meerdere onderdelen die allen een unieke bijdrage leveren aan onze opgaven en gemeentelijke dienstverlening. Een groot aantal collega's werkt aan maatschappelijke opgaven in uiteenlopende vakgebieden. Je krijgt bij ons de kans om op basis van je talent ingezet te worden voor die opgaven en deel uit te maken van diverse samengestelde teams.
Het Serviceplein
De afdeling Serviceplein staat voor excellente, integrale en laagdrempelige dienstverlening rond werk, inkomen, welzijn, scholing en zorg aan inwoners die ondersteuning nodig hebben zodat ze beter kunnen participeren in onze gemeente. Er werken ongeveer 125 mensen op de afdeling bij verschillende vakdisciplines. Deze vakdisciplines zijn ondergebracht in 5 multidisciplinaire teams die wijkgericht werken. De teamleiders sturen de vakdisciplines aan en faciliteren het wijkgericht werken van de multidisciplinaire teams.
Wij investeren in onze mensen en systemen om de dienstverlening effectief en efficiënt uit te voeren. De medewerkers worden daarbij uitgedaagd om ook buiten de lijntjes te kleuren, om maatwerk te leveren waar dat kan en wenselijk is. Dat betekent dat zij samen met bewoners en organisaties naar oplossingen zoeken.
Opdracht
Binnen team Geldzaken kennen wij drie processen: helpdesk Geldzaken, crisisinterventie/intakefase schuldhulpverlening en vroegsignalering/preventie. Jij komt werken bij het proces vroegsignalering/preventie, maar we zijn één team en werken allemaal aan hetzelfde doel. De hoofdtaak ligt bij vroegsignalering/preventie, maar er kan ook gevraagd worden om bij te springen bij de andere processen.
Als Medewerker Vroegsignalering en Preventie ben je werkzaam bij het Serviceplein en draag jij dagelijks bij aan de financiële zelfstandigheid van onze inwoners. Je gaat aan de slag met onze vroegsignaleringsaanpak door het oppakken van signalen over achterstanden. Door het voeren van motiverende gesprekken achterhaal je de vraag achter de vraag en maak jij de beslissing over welke hulp passend is om een inwoner op weg te helpen naar financiële zelfstandigheid. Daarnaast zul je een rol hebben in verschillende preventietaken, zoals het geven van voorlichting aan ketenpartners.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelorniveau;
2. Uiterlijk beschikbaar per 2 januari 2025 voor minimaal 32 uur per week;
3. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als schuldhulpverlener;
4. Aantoonbare kennis van de gedragscode NVVK (omschrijf duidelijk hoe deze kennis is opgedaan);
5. Flexibel met werktijden (ook in de avonduren);
6. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het proces vroegsignalering en preventie;
Gunningscriteria
7. Afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelorniveau in de richting van SJD, MWD en/of pedagogiek; (25 punten)
8. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als schuldhulpverlener; (45 punten)
9. Aantoonbare werkervaring met het inzetten van motiverende gesprekstechnieken en sturing op zelfredzaamheid (omschrijf duidelijk in cv hoe deze ervaring is opgedaan). (30 punten)
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
- Beschikt over goede gespreksvaardigheden;
- Financiële kennis;
- Haalt energie uit het leggen en houden van contacten met inwoners en vaste lastenleveranciers en ketenpartners;
- Is flexibel met werktijden (ook in de avonduren, waarschijnlijk ongeveer 2 keer per maand);
- Kan een integraal beeld opbouwen van de situatie op de verschillende leefgebieden met aandacht voor het in te zetten talent van de klant;
- Kan tot de kern van de problematiek doordringen;
- Weet hoe ‘van deur naar tafel’ te komen op basis van een melding van betalingsachterstand.
Functieschaal/uurtarief
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9, medewerker beleidsuitvoering II.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 3 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 21 november 2024 van 12.30 tot 15.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 20 november 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
- De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot en met maandag 18 november 2024, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.