Senior Adviseur Informatiehuishouding

Aanvraagnummer: 13240
Contractvorm: Detachering
Organisatie: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Locatie: Den Haag
Uren per week: 36 per week
Tarief: Geen maximum
Duur van de opdracht: 8 maanden
Regio: Gelderland
Startdatum: 30-06-2025
Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend
Sluitingsdatum: 25-06-2025 12:00
LET OP! Deze opdracht is gesloten
Opdrachtomschrijving
Een goed functionerende overheid begint bij volledige, betrouwbare en transparante overheidsinformatie. Dat we daarom als Rijksoverheid voor een grote veranderopgave staan, heeft de actualiteit wel duidelijk gemaakt. Met het programma ENIGMA Informatiehuishouding Open op Orde SZW werken we bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in Den Haag aan het verbeteren van onze informatiehuishouding. Help jij ons als senior adviseur informatiehuishouding om ons informatiebeheer te verbeteren?
Als senior adviseur informatiehuishouding ben je verantwoordelijk voor de implementatie van een kwaliteitssysteem informatiehuishouding voor het departement om zo de kwaliteit van de informatiehuishouding inzichtelijk te maken en houden, te verbeteren en te borgen. Je coördineert de werkzaamheden van de medewerker die de dashboards ontwikkelt en de coördinator die de implementatie uitvoert van het informatiebeheerplan. Als senior adviseur adviseer je tevens het programmamanagement van het programma ENIGMA, de plaatsvervangend secretaris-generaal en de Programme Board van het programma, met betrekking tot de informatiehuishouding en de kwalititeit daarvan in het bijzonder.
Je vindt het leuk om je te verdiepen in de verschillende aspecten van de informatiehuishouding. Je houdt je kennis up-to-date en je bent in staat een goed netwerk zowel binnen SZW als interdepartementaal op te bouwen en te onderhouden. Als senior adviseur ben je gericht op samenwerking.
Kennis, ervaring, competenties en vaardigheden
- Wo-werk-/denkniveau en in een relevante richting zoals informatiekunde of archief- en informatiemanagement;
- Je hebt 3 jaar werkervaring op het gebied van informatiehuishouding;
- Je hebt ervaring met het ontwikkelen van een kwaliteitssysteem;
- Je hebt ervaring met projectmatig werken;
- Je hebt uitstekende adviesvaardigheden, zowel in woord als geschrift;
- Je hebt kennis van wet- en regelgeving rondom archivering en document- en informatiehuishouding, zoals de Archiefwet, de Wet open overheid en de Algemene verordening gegevensbescherming.
Competenties
- Organisatie- en politiek bestuurlijke sensitiviteit
- Samenwerken/verbinden
- Resultaatgericht
- Analyseren
- Omgevingsbewustzijn
- Plannen en organiseren
- Organisatiesensitiviteit
- Overtuigingskracht
- Netwerken
- Creativiteit
Eisen
- Kandidaat beschikt minimaal over minimaal WO werk- en denkniveau
- Mate waarin de kandidaat aantoonbare ervaring heeft met vraagstukken rondom informatiehuishouding
- Kandidaat heeft minimaal 3 jaren relevante ervaring als senior adviseur informatiehuishouding
Wensen
- Mate waarin de kandidaat ervaring heeft met projectmatig werken.
- Mate waarin de kandidaat aantoonbare ervaring heeft met de genoemde taken (toetsbaar in CV, motivatie en/of mogelijk gesprek).
- Mate waarin kandidaat beschikt over de gevraagde vaardigheden (toetsbaar in CV, motivatie en/of mogelijk gesprek).
- Mate van ervaring en/of affiniteit met de organisatie van de opdrachtgever.
Opdrachtgever
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid werkt aan eerlijk, gezond en veilig werk in Nederland. Iedereen moet de kans krijgen om mee te doen en zich te ontwikkelen, zodat je zelf kunt bijdragen aan je eigen toekomst. Als het tegenzit, zorgen we voor een vangnet, en als je met pensioen gaat voor een inkomen. Dat kan alleen in een land waar mensen er voor elkaar zijn.
Wij willen beleid maken dat voor iedereen werkt. We luisteren naar wat er speelt in de samenleving, werken nauw samen met partners en spelen in op nieuwe ontwikkelingen; nationaal en internationaal. We buigen ons over vragen die niet bepaald tot de gemakkelijkste behoren. Over het sociaal beleid, de toekomst van de verzorgingsstaat en de betaalbaarheid van de oudedagsvoorziening. Maar ook over de vergrijzingsproblematiek en de veiligheid op de werkplek. We stimuleren de naleving van regels en als er misstanden zijn, treden we op. Het ministerie geeft als werkgever het goede voorbeeld.
Programma ENIGMA, informatiehuishouding Open op Orde SZW
Programma ENIGMA, Informatiehuishouding Open op Orde
We hebben als departement belangrijke lessen geleerd uit het verslag Ongekend Onrecht van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK). Onze doelen: het versneld op orde brengen van onze informatiehuishouding, en het vergroten van de transparantie naar de samenleving en het parlement. Daarnaast is de Wet open overheid vanaf 1 mei 2022 ingegaan. Dit betekent dat de overheid (nog) transparanter moet worden.
Voor het verbeteren van de informatiehuishouding en het vergroten van transparantie ontwikkelden we het meerjarige programma ENIGMA: Informatiehuishouding Open op Orde SZW. Doel van het programma is om het informatiebeheer binnen het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid te verbeteren en transparanter te maken. En om het bewustzijn van de omgang met openbaarheid van informatie in het DNA van onze medewerkers en in het werkklimaat en - proces van het departement te verankeren. De plaatsvervangend secretaris-generaal is opdrachtgever van het programma ENIGMA.