Aanvraagnummer: 3377
Organisatie: Metropoolregio Eindhoven
Locatie: Metropoolregio Eindhoven
Uren per week: 24 per week
Tarief: €90 per uur
Regio: Noord-Brabant
Startdatum: 16-09-2024
Optie tot verlenging: 2 x 4 maanden
Sluitingsdatum: 02-09-2024 17:00
Deel deze opdracht
Opdrachtomschrijving
Om na te gaan of gemeenten en organisaties zoals de Veiligheidsregio en GGD hun informatiemanagement op orde hebben, oefent het RHCe, naast de provincie, daarop toezicht uit. Als ervaren archiefinspecteur is de inspectiecyclus inmiddels gesneden koek voor je. Ben je toe aan een volgende stap in je loopbaan en heb je ambities om op termijn door te groeien naar archivaris? Lees dan vooral verder, want het hechte team van archiefinspecteurs bij het RHCe in Eindhoven is op zoek naar een ervaren inspecteur die hen functioneel kan begeleiden. Het RHCe werkt voor 20 gemeenten en 14 intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en is daarmee een van de grootste archiefdiensten in ons land. Naast het verrichten van inspecties, behandel je inhoudelijk complexe dossiers op het gebied van (digitaal) informatiemanagement. Zo weten zij, de gemeenten en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, of de zaken op orde zijn, wat bijdraagt aan het vertrouwen van 750.000 Noord-Brabanders in de Brainport-regio in de overheid.
Jouw baan:
Toetsen of gemeenten en andere organisaties hun processen zo hebben ingericht dat het informatiebeheer wordt verricht volgens wet- en regelgeving. Als inspecteur, en daarmee toezichthouder informatiemanagement houd je een vinger aan de pols. Aan de hand van talrijke criteria beoordeel jij de informatie die gemeenten aanleveren. Vervolgens maak je de balans op en ga je het ambtelijk of bestuurlijk gesprek aan. Zie je verbeterpunten? Heb je aanbevelingen? Dan kom jij in actie. Ook stel je inspectierapporten op met als conclusie: voldoende of onvoldoende. In dat laatste geval geef je deze organisaties aanbevelingen en kijk je mee of een eventueel verbeterplan voldoet aan de diverse normen. Die normen kunnen gebaseerd zijn op gemeentelijke regelingen, en op die van de provincie, Rijk of de EU. Zo zorg je ervoor dat gemeenten hun taken op het gebied van informatiemanagement op de juiste manier uitvoeren, met als belanghebbende: de burger.
Je onderhoudt contact met diverse gemeenten en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Vooral de overgang van analoge naar digitale informatie, het informatiebeheerplan en toepassing van kwaliteitssystemen op dit terrein hebben jouw aandacht. Zo stimuleer je de overheden in het bereiken van goed informatiemanagement. Daarnaast krijg je ruimte om domein overstijgende taken op te pakken, zoals bijdragen aan rapportages en beleidsstukken. Bij het RHCe krijjg je als sr. inspecteur een gevarieerd takenpakket en draag je flink bij aan het waarborgen van de integriteit en kwaliteit van het lokale openbaar bestuur.
Kandidaatomschrijving
Dit ben jij:
- Communicatief vaardig om bij de inspecties de juiste toon aan te slaan; vriendelijk en respectvol, maar tegelijkertijd concluderend, concreet en resultaatgericht.
- Zorgvuldig en betrouwbaar in je werk, waarbij je discreet omgaat met vertrouwelijke informatie.
- Goed in het aangaan en onderhouden van netwerken.
Criteria:
- HBO-niveau, het liefst richting archivistiek/informatiemanagement
- Minimaal 5 jaar ervaring op het gebied van informatiemanagement bij de overheid
- Ervaring op het gebied van ambtelijke en bestuurlijke advisering en inzicht in het functioneren van het openbaar bestuur en de besluitvormingscircuits die daarmee samenhangen.
- Ervaring met het werken met zaaksystemen, I-navigator en procesapplicaties
- Aantoonbare ervaring met projectcoördinatie
- Gevoel voor bestuurlijke verhoudingen, terwijl je strategisch en tactvol te werk gaat; je bent goed in het inschatten van ambtelijke en bestuurlijke verantwoordelijkheden en de posities van de partijen bij wie jij aan tafel zit.
Eisen
- • Motivatiebrief
Gunningscriteria
Minimaal 5 jaar ervaring op het gebied van informatiemanagement bij de overheid
HBO-niveau, het liefst richting archivistiek/informatiemanagement
Ervaring op het gebied van ambtelijke en bestuurlijke advisering en inzicht in het functioneren van het openbaar bestuur en de besluitvormingscircuits die daarmee samenhangen.
Ervaring met het werken met zaaksystemen, I-navigator en procesapplicaties
Aantoonbare ervaring met projectcoördinatie
Interview
Een interview zal worden gehouden om de gestelde eisen te toetsen.