Aanvraagnummer: 4887
Organisatie: Kadaster
Locatie: Apeldoorn
Uren per week: 20
Tarief: €75 - €110 per uur
Duur van de opdracht: 1 jaar en 2 maanden
Regio: Gelderland
Startdatum: 06-01-2025
Optie tot verlenging: 1 x 3 maanden
Sluitingsdatum: 18-11-2024 23:59
LET OP! Opdrachten dienen minimaal 1 werkdag voor de sluitingsdatum binnen te zijn voor tijdige verwerking.
Deel deze opdracht
Opdracht omschrijving
Omschrijving Beheer en Ontwikkeling IT
Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart.
Algemeen
De uitvoering van de interne bedrijfsprocessen van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door geautomatiseerde informatiesystemen en gegevensbestanden. Ook de dienstverlening aan de klanten van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door systemen die digitale producten en diensten leveren. Goed ingerichte toegangscontrole speelt hierbij een grote rol; ‘wie mag gebruik maken van welke informatiesystemen, diensten en gegevens en om welke reden’ en ‘hoe wordt dit goed beheerd’ zijn belangrijke thema’s die mede bepalen in welke mate de belangen van het Kadaster en de klant worden geborgd en op basis waarvan voldaan kan worden aan wettelijke eisen.
Omschrijving project
Voor de DSO OBO Kadaster zijn wij op zoek naar een Senior Informatie Analist voor het ontwikkelen en implementeren van nieuwe versies van de DSO standaarden STOP, TPOD en IMOW.
Het Kadaster is ketenpartner in het Digitaal Stelsel van de Omgevingswet (DSO). We zijn samen met andere ontwikkelpartners georganiseerd in operationele beheerorganisaties (OBO’s). De diensten die de verschillende OBO’s ontwikkelen en beheren, vormen de operationele keten van het DSO-LV.
Met de Omgevingswet wil de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen, zodat het bijvoorbeeld makkelijker is om bouwprojecten te starten. De Omgevingswet is een bundeling van 26 wetten en regels over ruimtelijke ordening, wonen, infrastructuur, milieu, water en natuur. De Omgevingswet moet verheldering en efficiëntie bieden. Een samenhangende benadering moet leiden tot een goede en duurzame fysieke leefomgeving.
De dienst Ozon vervult een belangrijke rol in het Digitaal Stelsel Omgevingswet door Omgevingsdocumenten van de Bevoegd Gezagen te valideren en te registreren en vervolgens beschikbaar te stellen via diverse API’s. Op basis van de API’s van Ozon is het onder andere mogelijk Omgevingsdocumenten te bekijken in de GEO-viewers van het DSO. Daarnaast maken ze een koppeling met Toepasbare Regels mogelijk waarmee burgers worden geholpen bij het aanvragen van een vergunning.
Opdrachtomschrijving
Je aandachtsgebied is breed en strekt zich uit naar buiten het Kadaster, voor het ondersteunen van, en het adviseren bij, de implementatie van de DSO-standaarden bij de OBO KOOP en de Bevoegd Gezagen en Software leveranciers.
- Je belangrijkste opdracht is je expertise aanwenden voor de ontwikkeling en de ketenbrede implementatie van nieuwe versies van de DSO-standaarden voor het aanleveren en registreren van Omgevingsplannen;
- Je adviseert DSO architecten en Product Managers bij de ontwikkeling van nieuwe versies van standaarden;
- Je adviseert en ondersteunt de Kadaster DSO-teams bij de implementatie van DSO standaarden, identificeert knelpunten die daarbij optreden en doet voorstellen over de wijze waarop deze knelpunten kunnen worden opgelost. Je stemt mogelijke oplossingen af met teams bij de andere OBO’s in de DSO-keten waarin OZON en de DSO Viewer zijn betrokken.
- Je ontwikkelt XML-voorbeeldbestanden o.b.v. de nieuwe standaarden voor gebruik bij het testen in de keten;
- Je analyseert incidenten met betrekking tot content en uitwisselingsstandaarden vanuit een overkoepelend ketenstandpunt;
- Tevens voer je impact analyses uit ten behoeve van het DSO Change Advisory Board (CAB).
Belangrijkste technieken, methoden en tools
- UML;
- XML/GML;
- GeoJson;
- API development;
- Enterprise Architect;
- XML Spy;
- SoapUI;
- Postman;
- Git;
- Jira;
- Miro;
- Splunk.
Verantwoordelijkheden
De belangrijkste verantwoordelijkheden zijn Ontwikkeling en implementatie van DSO-standaarden voor de keten “van plan tot publicatie”, op keten-niveau (zie de op te leveren resultaten);
- Advisering en ondersteuning bij de implementatie van DSO standaarden binnen de OBO Kadaster;
- Technisch-inhoudelijke afstemming met Kadaster interne teams en externe DSO ketenpartners;
- Het probleemanalyse m.b.t. content en uitwisselingsstandaarden, vanuit een helicopter view over de keten;
- Impact analyses uit ten behoeve van het DSO Change Advisory Board (CAB).
De op te leveren resultaten zijn
- Succesvolle bestuurlijke vaststelling van nieuwe versies standaarden STOP 1.4 en IMOW 3.1 op 31-03-2025;
- Succesvolle bestuurlijke vaststelling van uitbreiding naar STOP 1.5 (GIO muteren) en IMOW 3.2 (verwijzen naar objecten van andere BG) op 30-06-2025;
- Afgeronde ketenimplementatie van STOP 1.4 en IMOW 3.1 op 31-12-2024;
- Afgeronde ketenimplementatie van STOP 1.5 en IMOW 3.2 op 31-03-2026;
- Elk kwartaal uitgewerkte features voor de DSO-roadmap en userstories voor de Kadaster team backlogs;
- Voor elke DSO-sprint actuele XML voorbeeldbestanden van de verschillende versies voor gebruik bij testen in de keten.
Beschikbaarheid
De kandidaat is beschikbaar vanaf 06-01-2025 tot en met 31-03-2026 voor 20 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 1 x 3 maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
Overige eisen
Verplichte opgave van uw gewaarmerkte KVK-uittreksel. Hieruit moet de tekenbevoegdheid van de ondertekenaar van de onderhavige overeenkomst blijken.
U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) van maximaal 5 pagina's A4 toe. Uit dit cv dient te blijken dat u voldoet aan onderstaande eisen. Indien u naar oordeel van het Kadaster niet voldoet aan de gestelde eisen, of uw cv uit meer dan 5 pagina's bestaat, zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria. Verzoek om het cv in PDF formaat aan te bieden. Onderstaand de eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. Per eis (kort) toelichten waarom de kandidaat in uw ogen aan de eis voldoet. Verwijzen naar het CV volstaat niet.
Aantoonbaar Academisch werk- en denkniveau.
Minimaal 8 jaar ervaring met data-/informatiemodellering voor complexe informatieketens.
Minimaal 2 jaar ervaring in het DSO-LV (proces en techniek op keten niveau): o Je kent alle inhoudelijke aspecten van de DSO-keten ‘’Van plan tot publicatie”; o Je hebt diepgaande kennis van de uitwisselingsstandaarden STOP/TPOD en IMOW.
Aantoonbare ervaring met succesvol samenwerken in multidepartementale omgevingen met een sterk politiek/bestuurlijk karakter.
Taalniveau Nederlands minimaal B2.
Door de kandidaat zélf geschreven CV en motivatie.
Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: • Analytisch vermogen; • Resultaatgericht; • Helicopterview; • Stressbestendig; • Kunnen omgaan met complexe datastromen in een keten-gebaseerde dienstverlening; • Besluitvaardig en vasthoudend; kan zijn/haar eigen pad trekken in complex krachtenveld; • In staat om zelfstandig binnen een organisatie te bewegen en omgevingssensitief; • Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk; • Klantgericht; • Proactief en initiatiefrijk;
Gunningscriteria
Gewicht van prijs : 20 %
Gewicht van kwaliteit : 80 %
Uitleg gunningscriteria
Op basis van de beoordeling van het ingediende tarief (prijs) en de kwalitatieve criteria wordt de rangorde van kandidaten samengesteld. Met de drie kandidaten die hierbij het hoogst scoren wordt een verificatiegesprek gehouden. Het verificatiegesprek betreft een toetsing van de ingediende offerte. Naar aanleiding van de verduidelijking, toelichting en eventuele bewijsmiddelen die het kadaster middels het verificatiegesprek heeft verkregen, kunnen scores worden bijgesteld. Hierdoor is het mogelijk dat de rangorde binnen de drie hoogst scorenden wordt aangepast. De hoogste scorende kandidaat, na uitvoering van de verificatiegesprekken komt in aanmerking voor gunning.
De punten toekenning voor het gunningscriterium kwaliteit binnen de beoordelingssystematiek is als volgt:
Score Beoordeling
0 Geen antwoord/invulling
Omschrijving: Onderwerp of aspect is niet beschreven
1 Onvoldoende
Omschrijving: Onderwerp voldoet in zijn geheel niet
2 Matig
Omschrijving: Onderwerp of aspect is niet (volledig) behandeld of voldoet op onderdelen niet aan de wensen van het Kadaster
3 Voldoende
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld en sluit aan bij de wensen van het Kadaster. Er is geen sprake van meerwaarde.
4 Goed
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld, sluit aan bij de wensen van het Kadaster en bevat enkele positief onderscheidende kenmerken er is sprake van enige meerwaarde
5 Uitstekend
Omschrijving: Onderwerp of aspect is volledig behandeld, sluit aan bij de wensen van het Kadaster, bevat positief onderscheidende kenmerken en overtreft hiermee in ruime mate de verwachtingen van de opdrachtgever. Er is sprake van aanzienlijk meerwaarde.
De EMVI komt als volgt tot stand:
prijs score = ( 1 - ( ( uw prijs - laagste prijs ) / laagste prijs ) ) * 100, maar nooit lager dan 0
kwaliteit score = behaalde kwaliteitspercentage
totaal score = ( prijs score * prijs weging ) + ( kwaliteit score * kwaliteit weging )
Indien er meer informatie wordt gegeven dan gevraagd zal alleen het maximaal aantal toegestane woorden worden beoordeeld. Alle woorden vanaf het maximaal toegestane aantal zullen niet aan de beoordelaars worden doorgegeven.
Gunningscriteria Kwaliteit
40 %U geeft een beschrijving waarom u voldoet aan de eisen m.b.t. het DSO-LV (max 400 woorden, zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.
30 %U geeft een beschrijving van uw ervaring met de informatie- en datamodellering voor complexe informatieketens en met het werken in multi departementale omgevingen met een sterk politiek/bestuurlijk karakter (max 300 woorden, zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.
30 %U toont duidelijk aan welke wijze de door u geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (max. 300 woorden, zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score.
Gunningscriterium Prijs
Minimaal: € 75,00
Maximaal: € 110,00
Competenties te toetsen in interviewfase
Het verificatiegesprek betreft een toetsing van de ingediende offerte. Waarbij de nadruk ligt op de eisen en de kwalitatieve gunningscriteria.
Interviewfase
Uitsluitend de Kandidaten die na een schriftelijke beoordeling van de Offertes in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek.
Indien na de schriftelijke beoordeling van de Offertes blijkt dat er meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal de score op (sub)gunningscriterium kwaliteit van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.
Indien ook in dat geval meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zal het (sub)gunningscriterium prijs van doorslaggevende betekenis zijn in het bepalen van de definitieve rangorde.
Indien ook in dat geval meer dan drie Kandidaten in de rangorde de plaatsen 1 tot en met 3 innemen, zullen alle betrokken Kandidaten worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek.
De verificatiegesprekken zullen plaatsvinden op woensdag 27 november 2024 via MS Teams. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.